Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

13 december, 2014

Signade lågors vakt

Jag har haft en så fin dag. En alldeles vanlig, fastän med besök av nära och kära, precis som jag vill ha det vid högtider. 

Det är kväll nu. Gästerna har gått hem. Vi har lussefikat och skrattat tillsammans, njutit av de tända ljusen, dofterna och smakerna. Så tittar jag till Valentin där han sover, jag blir liggande bredvid honom och surfar på telefonen. Så strömmar alla de där orden emot mig, de om personer som inte vill gott mot människor som de ser som annorlunda. Det står om personer som vill kategorisera, särskilja, hänga ut de som behöver vårt skydd och vårt stöd. I natt är det Lucias natt. Hon som går med ljuset genom världen. Och jag önskar så att meningarna i Luciasången kunde vara sanna:
"Trollsejd och mörkermakt ljust du betvingar, signade lågors vakt skydd åt oss bringar." En saga är det, men jag önskar så starkt att ljuset i den ska finnas.

5 kommentarer:

  1. Å jag tänker stå i ljuset och arbeta för det... det är bra att man blir rädd ibland för ur rädsla föds mod och kampvilja.. att visa vad vi tror på. Kramar

    SvaraRadera
  2. Det är otäckt och jag önskar också att de fina orden kunde vara sanna och efterlevas!

    Kram
    Petronella

    SvaraRadera
  3. Tänkvärt och fint. Önskar också det vore ord som lever.

    SvaraRadera
  4. Luciasång, så vackert!
    Läste föregående inlägg med önskelistan ett hem med fyra dörrar, en för varje årstid - genialt! det ska jag fantisera om.
    Kram och fortsatt fin julhelg

    SvaraRadera
  5. Önskar dig ett riktigt Gott Nytt År nu..

    Kram Maidi

    SvaraRadera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.