Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

06 december, 2014

"Det är din tid"

Jag hade trasslat mig förbi alla människor, alla hyllor, alla frysdiskar, allt tinglande julepling och tingeltangel och äntligen köat färdigt och börjat lassa upp varorna. Med stressen blinkande inuti och med själen i tusen delar, försökte jag lägga alla varor med streckkoden utåt och mata fram dem i takt med det löpande bandet.

- Jag ska bara hitta rätt rabattkuponger också. Ursäkta!

- Stressa inte, svarade kassörskan och log helt lugnt. Jag brukar säga det till kunderna, att "Nu är det du som står här. Det är din tid. De andra får vänta." Och blir folk bakom i kön förbannade om något krånglar, så, ja, så är det.

Så ryckte hon på axlarna, log mot mig igen och fortsatte:

- Mitt motto är "Behandla andra som du själv vill bli behandlad."

Och så enkelt, så lätt, blev världen mjuk omkring mig.

8 kommentarer:

  1. Vad fint, vilken trevlig expedit :)
    Trevlig helg!
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var det verkligen!
      Kram, allt gott!

      Radera
  2. Underbart! Tänk om världen var mer sådan! Även jag kommer på mig själv med att sucka inombords när jag står där i kön och någon framför tar lite extra tid på sig... Så dumt egentligen! ses imon! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var så himla fint att mötas av henne. Tänk, så fick jag bli påmind om viktigheter i livet bara så där, vilken present !
      Så fantastiskt trivsamt det var att ha er här!
      Kram

      Radera
  3. Så sant! En sak (kund, i detta fall) i taget!

    SvaraRadera
  4. Hoppas på mera sådan attityd här i världen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gör jag med! Så enkelt och kraftfullt det är med en sådan!

      Radera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.