Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

30 november, 2014

Kriget är över

Jag har slutat kriga mot julen. Jag orkar inte hålla på något mer. Jag pallar inte ångesten och skygglapparna mot bjällerklangens tingeltangel, jag tänker:"If you can't beat them, join them", och kör medvetet på det. Jag väljer det jag tycker om och bara det. Som ljusen, bakandet och maten. Att välja ut klappar och paketera in dem. Att vara nära mina kära, lägga upp fötterna på soffbordet och slumra till en stund. Glöggen tycker jag om, och "Karl Bertil Jonsson". En del julsånger, ganska många faktiskt, som "O helga natt", "Chestnut roasted on an open fire..." och "Jul, jul, strålande jul", till exempel. Så jag samlar mig kring det, bäddar in den där odefinierbara ångesten längst därinne, håller ut, håller andan, kan faktiskt njuta en hel del. Drar på mig dojorna nu efter kaffe och lussekatter. Knatar ut i solen tillsammans med Valentin och min älskade, och tänker att när det nu inte luktar snö kan det kanske dofta lite vår.

8 kommentarer:

  1. Vad klokt. Gör julen till din, plocka russinen ur saffransbullen och försök strunta i resten. Själv så väljer jag att älska vissa delar och försöka undfly andra.
    Kramar och önskan om fina stunder

    SvaraRadera
  2. Det är så skönt att inse att jag får välja, att ge mig själv rätt att göra det...
    Många kramar och självvald glädje och ro till dig, min stjärnströsslande vän!

    SvaraRadera
  3. Härlig inställning att välja det man vill och känner för, det är precis så det ska vara!
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nog är det så:) Tänk så skönt det är när man minns det :)
      Kram

      Radera
  4. Klokt att välja den jul som känns bäst för dig och din familj. Eller som min mamma så klokt och varmhjärtat sa till mig inför min första jul som mamma: "Nu är det dags för dig att skapa nya jultraditioner tillsammans med din familj. Inte känna dig tyngd och bunden av gamla." Jag har alltid beundrat henne för de orden och tänker ge mina döttrar samma gåva en dag.

    Ta hand om dig finaste Frida och gör julen till din.♥

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilka varma, kloka ord att bära med sig genom livet och få föra vidare, som en skatt.
      Önskar också dig och de dina en riktigt fin decembermånad.
      Stor kram finaste du <3

      Radera
  5. Vilket skönt inlägg, precis vad jag behövde! Tack!
    Må så gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å, det gör mig glad att höra :)
      Tack själv :)
      Allt gott,
      Frida

      Radera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.