Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

26 november, 2014

Ansvarskris

Igår vabbade jag samtidigt som jag behövde arbeta med en gruppuppgift för skolan. Det var första gången sedan jag började plugga som mammarollen krockade med studentrollen och ansvarskrisen blev så total. Jag vill liksom vara såväl den bästa mamman som den bästa grupparbetskamraten samtidigt, och jag kunde inte acceptera att det inte gick. Jag kunde inte ta att jag inte kunde vara absolut närvarande i båda rollerna hela tiden och samtidigt. Jag ville verkligen inte att min kurskamrat skulle få det krångligare för att jag är en mamma, och att Valentin skulle få en sämre dag för att hans mamma är student. Det är den där ansvarskrisen, den där känslan av att det jag har tagit på mig ska jag ro iland, och ingen annan ska behöva ta det.

Ändå. Grupparbetet gick ju bra, det kände både min kursare och jag. Valentin lekte med sina bilar, läste sina böcker och klättrade upp i mitt knä och kramades när han ville göra det. Så det var väl bara den där känslan av att inte räcka till som jag hade behövt stoppa om med ett mjukt varmt täcke och sjunga en vaggsång för, det var väl egentligen det.

4 kommentarer:

  1. Friiiiiida! En behöver inte vara 100% perfekt i alla sina roller hela tiden för att vara bra på dem! Det vet du nog egentligen;-) Du är mer än nog bra hörru! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har så rätt kära du! Jag behöver bli påmind om det så ofta bara.
      Tack:)
      Kram

      Radera
  2. Ja, den känslan ja.. som vi så lätt bär men som man önskar det vore lättare att kasta av sig ibland för den tar mer energi än den ger och som man aldrig kan vinna över för då visar den på en ny detalj vi har "missat". Åtminstone funkar den så för mig. Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så, fina Liv! Precis så är det också för mig.
      Kramar

      Radera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.