Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

14 september, 2014

Valdagen


Det är valdag och jag har så svårt att få ro. I min mage finns en orosboll som snurrar så fort, dess kanter är vassa och bruna. Jag bloggar ju bara på måndagar annars men det får bli en söndag denna gång, någonstans vill jag fästa mina tankar. Jag ligger bredvid Valentin, han sover så tryggt, så lugnt, jag försöker andas tillsammans med honom. Jag vill också sova, jag önskar mig verkligen det, jag behöver vila från rädslan i mina tankar. Jag kan inte sluta tänka på det förra valet och på att om det resultatet upprepas igen, om stöveltrampen skövlar människors tillförsikt och framtidstro igen, så vet jag inte vad jag ska göra.

På Facebook är min newsfeed fylld med statusar från människor som varit och röstat, det finns dem som köat till urnorna idag. Det gör mig glad och varm, det skänker tröst och hopp, det är människor som röstar med hjärtat. När jag var barn tog mina föräldrar med sig mig och min syster till vallokalen, sedan gick vi på café och firade valdagen. Det är det arv jag bär med mig, att demokrati är något att akta, vakta, att vårda, det finns inte att strunta i att rösta, det gör verkligen inte det. Men jag tänker på gubben jag klottrade i mitt block häromdagen, att en sådan världsbild vore bekväm, det vore den:
 



"Mitt största problem i livet skulle jag säga är att mina händer sällan aldrig ! Når ner till fickorna."

6 kommentarer:

  1. Härlig bild. Vilken trevlig tradition din familj hade. Vi hade med oss en stolt artonåring som röstade för första gången. Kram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :) Jag önskar att jag tecknade mer!
      Tänk så speciellt att gå och rösta med sitt barn för första gången, så stort kan jag tänka mig!
      Kram

      Radera
  2. Nog röstade vi jag och min man. Tyvärr så var det ju ett parti som fick alldeles, alldeles för många röster. Fy och usch!

    Kram Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var det verkligen. Så oerhört sorgligt! Jag tänker så mycket på det...
      Kram och varmt välkommen hit!

      Radera
  3. Nu är valet över, men diskussionerna fortsätter på sitt lilla vis. Spännande att följa samtidigt som man blir lite väl matt av allt det här.

    Ha det gott! Kram Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är så många turer hit och dit och för dem som liksom jag blir känslomässigt engagerade, är det utmattande förstås.
      Ha det gott du med,
      Kram

      Radera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.