Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

08 september, 2014

Röda monster



Så har jag också börjat skolan. Det känns spännande, lyckligt och splitternytt och mitt huvud går i spinn av alla scheman, litteraturlistor, människor, presentationer i PowerPoint, föreläsningar. Utbildningen handlar om oss människor och om de val vi gör i våra liv, och vi som går den ska få ägna våra tre närmaste år åt att lära oss att studie - och yrkesvägleda. Det svindlar när jag ser bakåt på alla de vägar som lett fram hit, tänk att det är jag som sitter här och läser på högskolan. Det är nästan som när jag precis fyllt tjugo och skulle köpa vin. Det kändes alltid som om någon skulle knacka mig på axeln och säga: "Men du ska inte vara här! Vart har du fått det i från, att du ska få handla här?"

Men här sitter jag nu i den stora salen med de långrandiga spaljéväggarna i svart och vitt, och när jag bläddrar i mitt nyinköpta anteckningsblock blir jag lättad över att bladen är blanka och inte fullklottrade med röda monster som i nattens drömmar.
 

16 kommentarer:

  1. Kul och spännande! Ibland längtar jag efter att studera igen. Ett sånt viktigt yrke och gedigen utbildning. Arbetar med en studie-och yrkesvägledare som är så kompetent och vi lär massor av varandra. Kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det känns fantastiskt, jag är så peppad! Kan tänka mig att ditt yrke ligger nära mitt blivande, jag tänker att jag kan lära en del bara av att läsa det du skriver.
      Kramar

      Radera
  2. Vad spännande! En ny höst och en ny framtid. Tre år går dock rasande fort för det är så roligt att plugga och snart är nog ditt block fullt men förhoppningsvis inte utav röda monster.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det! Ja, får verkligen hoppas att det ryms annat med:)

      Radera
  3. Mmm, vad ljuvligt. Jag minns min studietid med glädje. Omskolade mig mitt i livet och det var något av det bästa!
    Lycka till och ha det finfint!
    Kram Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att höra! Det är ju detsamma för mig, jag sätter mig på skolbänken 37 år fyllda =)
      Kram och ha det gott du med!

      Radera
  4. Vad roligt med en ny utbildning! Ibland drömmer jag om det också, men oftast är jag nöjd med tillvaron såsom den är nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är så roligt. Så fint att du känner dig nöjd, det är guld värt tänker jag.

      Radera
  5. Vad jag avundas dig nu. Tänk att få sätta sig på skolbänken igen, men det är nog lite väl sent för mig.. Fast kanske en liten knypplingskurs :)

    Kram Maidi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du ser, nog finns det kurser som passar alltid ;)
      Kram Frida

      Radera
  6. Vad roligt Frida! Är så glad för din skull och vilka spännande år du har framför dig. Dessutom utbildar du dig till ett viktigt yrke. Ett yrke att vägleda andra. Att vidröra framtiden. Lycka till kära du.♥

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket för dina vackra tankar! Jag känner mig så lyckligt lottad som får denna chans.
      Allt gott önskar jag dig <3

      Radera
  7. Underbar känsla! Låter himla spännande att läsa om valmöjligheter, sådant gillar jag.
    Lycka till!
    Och passa nu på att njut av helgen!
    Kram Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det känns verkligen spännande! Sällan har jag väl känt en sådan lust att plugga kurslitteratur.
      Tack så mycket, och ha en riktigt fin vecka!
      kram

      Radera
  8. Vad spännande det låter. Du verkar redan ha gjort ett viktigt och förståndigt val. Det yrket bär med sig många ingredienser som vår framtid behöver få hjälp med. När man trivs rinner tiden iväg ännu fortare. Tre år är inget när man pluggar på högskolan. Jag älskade den tiden nästan för mycket. Kram Bosse

    SvaraRadera
  9. Tack för dina ord om mitt val! Det är fint att höra. Och att tre år går fort känns såväl skönt som lite läskigt. Kram

    SvaraRadera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.