Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

21 september, 2014

Höstrusk

"Nu slår den till", skriver tidningarna, "nu kommer höstrusket, hösten är här!"
Ja, nu är den väl här, har den väl kommit och jag hukar under filtarna i soffan ser bladen blåsa fram och åter i regnet där ute, på träden. Och jag vill så gärna tänka glada tankar nu. Jag vill inte dras ner av vetskapen om halvåret som står för dörren, men jag vet ju så väl hur jag måste kämpa mot mörkret. 

Jag planerar mitt liv, våra liv, mån om luckor där inga planer ligger. Och jag vägrar "lägga livspussel", jag kräks över självaste begreppet, men är det inte det jag gör när jag sitter, sliter ihop schemat i kalendern?

Och jag prioriterar. Prioriterar bort. Jag tänker fram och tillbaka på bloggen. Jag ser ju hur lite tid som finns till övers fastän jag vill så mycket när det kommer till den, framför allt när det gäller att "besöka" mina fina bloggvänner. Till alla er som kikar in till mig, lämnar spår, ger bloggandet en mening med er värme:
Jag är ledsen att jag inte alltid har kraft att bjuda igen! 

Och jag vill skriva i timmar. Jag vill rita mycket mer. Jag vill bada och simma, ofta, ofta, även om det måste bli i bassänger. Jag vill fördjupa mig i kunskapen om mindfulness. Jag vill baka mer bröd och ägna mer tid åt middagsmaten.
Jag vill ha tid för allt det där som hjälper upp gråheten, som håller höstmörkret stången.

Men just nu blir det det här: Studierna, sömn, promenader, min älskade och Valentin. Varje dag skriver jag några rader.

Det ÄR lycka, jag har valt det och jag väljer det från hjärtat på nytt varje dag, men jag längtar också så mycket efter allt det där andra.

10 kommentarer:

  1. Fantastisk bild, är det du som illustrerat? Den beskriver precis hur jag känner det just nu. Tänk att du känner likadant. Ja, vad ska man göra med livspussel, allt som måste hinnas med och allt man vill hinna med bara för att man så innerligt gärna vill...
    Önskar oss båda mer tid och en lugnare tillvaro.
    Stor kram Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla, javisst är det jag!
      Så fint ändå att vi möts i detta - två själar, en tanke!
      Då hjälps vi åt att önska oss det <3
      Stor kram

      Radera
  2. En bra utgångspunkt. Lyssna på hjärtat. Lyssna inåt. Försöka så ofta som möjligt bara vara. Minska på antalet måsten. Skämma bort sig själv. Det gynnar oftast andra i slutändan. Nu måste du ha fokus på din utbildning. Sedan landa i stunder med V som aldrig kommer tillbaka. Höstkram på dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är klok som alltid, som en stor kram är råden dina!
      Tack snälla Bosse

      Radera
  3. Det är sunt att inte lägga mer tid än man har. Ta hand om dig och de dina!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så sant som det är sagt, Frida. Det gäller bara att minnas att det är så det är=)
      Tack det ska jag göra, och detsamma!

      Radera
  4. Lyd inga råd. Inte heller detta! :-)

    Kramar från Anki

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klurig är du, min trötta hjärna var tvungen att veva dina ord två varv;)
      Kramar tillbaka, kul att "se" dig här!

      Radera
  5. Det behövs inte att du ger tillbaka.. det räcker med att du är.. bara som du är. Var rädd om kraften och tids nog kommer lust och ork till annat.. om det är viktigt. DU är viktig däremot så var varsam med dig själv och livet.. eller så dansar du vild rumba med det, men gör som du önskar. Kramar från Liv

    SvaraRadera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.