Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

26 maj, 2014

Min hand är så lik din hand

Jag satte mig framför datorn igår kväll, försökte börja någonstans, försökte skriva, någonting måste det väl ändå gå att skriva om allt det här? Om de bruna stöveltrampen runtom i Europa, om hatet som vilar längs de slingrande grusvägarna bland de blommande maskrosängarna här hemma. Här i sandlådorna där vi möts med våra barn nu när det grönskande sköra och nya är som vackrast, nu när vi har slängt av oss täckjackor och mössor, nu när vi ler mot främlingar på stan.

Och jag börjar om och om igen, försöker formulera någonting, vadsomhelst, men det är så svårt att fånga in allt det spretiga, allt det som sticker, som skär, och tröttheten växer sig stark, den kommer ändå inifrån.
 
Så jag går och lägger mig, håller om mitt barn. Snusar med näsan i hans nacke. Blundar och vill glömma rädslan och sorgen. Vill somna och drömma om boken jag läser, Expeditionen. Min kärlekshistoria, den om människor som kämpar långt, långt bort, för länge, länge sedan, nära polcirkeln på ett istäckt hav, vill hellre ha tankarna där än här.

Men jag sover oroligt, drömmer om valet och valresultaten, och jag vaknar med svärtan i magen. Så loggar jag in på Facebook och ser uppdatering efter uppdatering från människor som sluter sig samman, som manar till kamp för rätten till alla människors lika värde. Och jag minns sången jag lärde mig som liten, en sång jag lär Valentin nu, och jag tänker att hatet och fientligheten får inte, kan inte, ska inte vinna -

för när mänskorna har varandra,
bor de alla i samma land,
och jag är ju precis som andra,
och min hand är så lik din hand.

Text Beppe Wolgers
Musik Olle Adolphson

(Lyssna här på Eva Dahlgrens version)
 

6 kommentarer:

  1. Ååh, vännen! Det är för sorgligt, men låt dig inte dras ner i ledsamma tankar för länge. De vinner ju på sådant de där..! Här är jag inte mycket just nu. Mer på istagram, men inte heller där så värst. Jag skriver..har skrivit klart vårvinterkapitlet och tidiga vårkapitlet. Dyker nu in i sommaren. Det känns fint det här! Än så länge. Många varma kramar till dig *+*+***

    ~Lycke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har så rätt, men det är då svårt att göra det rätta. Fint då att bli påmind helt mjukt av en fin vän som du <3
      Jag fullkomligt älskar att läsa om att du skriver! Jag blir tok-inspirations-smittad som bara den! TACK kära!
      Många kramar med sommar i!

      Radera
  2. Så vackert skrivet om så svåra saker.Jag tror på motreaktioner och att vi andra får sträcka de där händerna mot varandra.. Kramar från Liv

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack finaste Liv!
      Och jag tror som du, och det är fint att veta att många med oss tänker detsamma.
      Varm kram

      Radera
  3. Det här är frågor som alltid berört mig djupt och nu mera än någonsin då det främlingshat som finns här i vårt land kan drabba våra barnbarn. Sedan vi flyttade till Skåne har vi till och med mötts av frågeställningar som fått oss att häpna. Vi har direkt fått frågan, om hur vi uppfostrat våra barn eftersom de fått gifta sig med personer som inte har svensk bakgrund.
    Jag tror att det är i vardagen vi måste markera mot allt sådant som dyker upp, det räcker inte med manifestationer då och då där vi går ut och talar om kärlek till medmänniskan!
    Önskar dig en fin junivecka!
    kram M.E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det är ju förfärligt att människor talar så till er! Herregud, vad är det med folk!
      Jag tänker att du har så rätt i att kampen måste fortsätta hela tiden, att det är så lätt att nöja sig med de storstilade manifestationerna och låta vardagsrasismen normaliseras dag efter dag.
      Jag finner tröst i att vi är många som kämpar och att vi är fler som står för kärlek än dem som står för hat!
      Sommarkramar tillbaka!

      Radera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.