Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

19 maj, 2014

Just sådana där stunder

Det är just sådana där seneftermiddagar när ingenting blir som jag tänkt och allt havererar och jag ska iväg och för första gången (nej andra, men det känns verkligen som min första gång), lämna Valentin med barnvakt och gå och barnet mitt vägrar sova middag för han känner att någonting är på gång, han är känslig och skör och ledsen, och jag ska laga mat och den smakar skit och disken är överallt och jag kliver i fetaost och egentligen hade jag behövt duscha och min älskade är bortrest och väskan som jag vill ha är också borta och det blir inte alls den där lugna stunden som jag hade föreställt mig att vi skulle ha, mitt barn och jag, innan jag går, det är då!

Som det är så underbart, fantastiskt och tusenfalt värdefullt, att barnvakten är Valentins gudfar och min valde bror, han som vet vem jag är och vart jag kommer ifrån, som vet att fånga upp mig där i kaoset när jag har börjat gråta, som vet att säga allt det jag behöver för att andas och också att:

"Gå nu och gör dig i ordning, så tar jag hand om disken och min gudson, det kommer att gå bra."

Så att jag kan sätta på mig en fin klänning och ta bussen in till stan tillsammans med en vacker vän och få uppleva Donna Tartt en alldeles magisk stund med 700 andlösa åhörare i en fullspikad lokal. Donna Tartt vars debutbok Den hemliga historien jag läste liggande på magen under så många timmar i sträck att jag fick blåmärken på mina armbågar under ett par heta sommardagar för så många år sedan, en bok jag inte vågat läsa om sedan dess.

Det är just sådana där kvällar det är alldeles extra fantastiskt att han finns, min valde bror, för jag får komma hem till en Valentin som somnat så gott i hans knä där han krupit upp för att få höra gudfar läsa alla sagorna.


12 kommentarer:

  1. Oh vilken lycka att ha en sådan människa i sitt liv, någon som kan kliva in och säga "det blir bra!" Härligt att du kom iväg och så viktigt ibland att "bara vara Frida" och inte just då V;s mamma... Ser fram emot att få träffa lille V. igen, tänk så fort det ändå går ett år:) Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det verkligen, så lycklig över honom.
      Och att vara "bara Frida", är ganska sällsynt, ganska märkligt, men jag tycker om det =)
      Och jag ser fram emot att ni, vi alla ska få träffas <3
      Stor kram

      Radera
  2. Vilken bror och gudfar! En sådan klippa skulle alla småbarnsföräldrar ha i sitt liv!
    Kram M.E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det håller jag verkligen med dig om =)
      Kram!

      Radera
  3. Vad glad jag är för din skull, att han finns där för dig din bror.

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  4. Så skönt att kunna veta att din bror bara tar allt som ingenting så att du kan få en kväll alldeles själv med din vän...
    Bröder är bra! Min skulle nog aldrig ta disken när han är barnvakt haha men han är på samma nivå som barnen och ögonen skiner på dom när han är hemma... Det värmer i hjärtat!
    Hoppas flyttförberdelserna går bra!
    Kram Sandra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är kanske det som är det fina med att välja honom själv, och inte ha fått honom på köpet;)
      Men din bror låter toppen han med, att få barnaögon att skina är en vacker och egenskap =)

      Tack, det kan behövas;) Är inte alls särskilt förberedd tänker jag, skyller på det fina vädret;)
      Kram

      Radera
  5. Såå fint och nu blev man ju alldeles vansinnigt nyfiken på den där boken!!!!

    Kraam
    Petronella

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, han är fin han!
      Och det förstår jag ;)
      Kraam

      Radera
  6. Men åh, så fantastiskt fint berättat, som vanligt :) Och jag som alltid varit nyfiken på Donna Tartt blir ännu mer nyfiken nu. Jag vill också ha blåmärken på armbågarna :) Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fina du =)
      Ja, det är faktiskt alldeles förfärligt klädsamt! Dags att hitta en ny bok som skänker mig det, det var länge sedan nu ;)
      Kram

      Radera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.