Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

04 maj, 2014

Det som egentligen är roligt

Det är uppskruvade tider fyllda med att-göra-listor inför flytt och resor, uppvarvade dagar och hackiga nätter fullmatade med tandsprickning och pollen och oordning och iordningställande och hitan och ditan och bluttan blä och:

"Det är ju roligt EGENTLIGEN", säger jag till vännen. Jag har lagt ner att skura ugnen och ha jobbmöte samtidigt, hon hör mig ändå inte på högtalartelefonen som jag pallat upp på kryddhyllan högt ovanför mig. Vi lägger ner hela mötet förresten och jag sitter nedsjunken i soffan och viftar med tårna istället, dricker kaffe och äter chokladmuffins.

"Allt det här är ju roligt, det är inte det som är svårt."

För det är ju inte det. Det är det där med omgivningen och intrycken, med allt som behövs sorteras, grundas, växa vidare.
Det är det svåra i att vara så närvarande som jag vill och behöver för att må bra i mitt skrivande, med Valentin, min älskade och mig själv.

Och jag gör mina mindfulnessövningar framför vardagsrumsfönstret och försöker koncentrera mig, men det bara kliar mer och mer för varje kroppsdel jag fokuserar på. När jag öppnar ögonen ser jag de knoppande blodlönnarna på vår innergård. Jag tänker att nästa gång de knoppas är vi färdiga med lägenhetsvisningar och flyttkartonger för länge sedan. Nästa gång ser någon annan bladen fylla himlen, för då har jag flyttat härifrån. 

12 kommentarer:

  1. Först och främst, tack för pepp och snällord hos mig. Gör mer än du anar. Om tid finnes så haka gärna på kursen, men den kommer säkert igen. Du skriver så vackert och jag tror många känner igen sig.. i att det egentligen är roligt men också en process med mycket jobb och att närvaron inte alltid är lätt att finna trots att vi bär den med oss.. snart vilar din blick på en annan vy.. och om jag passerar stan så tycker jag vi ses och fikar. Det vore mysigt.
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får tillbaka det du sänder ut, kära Liv, så enkelt är det:)
      Tack för att du speglar, tack för att du finns, och som jag ser fram emot att få bjuda dig på fika en dag i livet!
      Kramar

      Radera
  2. Ja tänk att det finns vemod i alla förändringar, även de roliga. Men man lämnar alltid något gott bakom sig när det är dags att vända blad. Dock finns minnet av det fina alltid med och finurligt nog tenderar det fina att bli ännu finare i just minnet.
    Lycka till med allt plockande och sorterande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så fint du beskriver det, så klokt, så sant.
      Tack snälla Hanna, hoppas du och de dina har det riktigt bra!

      Radera
  3. Tycker så mycket om dina ord Frida. Din förmåga att beskriva det som så många av oss kan känna igen oss i. Livet.

    Ta hand om dig kära vän och lycka till med allt som händer just nu och jag vet att du mitt i vardagskaoset finner de där stunderna av närvaro som du behöver.♥

    Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men ååå! LOTTA! Hej hej hej! Jag vill liksom vinka och krama om dig! Så roligt att se dig igen, tack tack TACK för besöket och kommentaren, du fattas i min bloggvärld (även om jag förstår varför du valt andra vägar nu!)
      Stora kramar

      Radera
  4. Ditt sätt att skriva är fängslande och stort. Lycka till med flytten!

    SvaraRadera
  5. Oj, oj… så mycket du har omkring dig! Hoppas kursen ger dig stöd och frid
    i sinnet när det kör ihop sig. Tandsprickning är varken lätt för en liten kille eller hans mor, det tar på krafterna.
    Lycka till med allt inför flytten! Det kommer nog bli helt perfekt när ni väl är på plats i juni!
    Kram M.E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fina, ja, den är bra den här kursen! Verkligen helt rätt för mig att gå i tiden och i livet.
      Hoppas att tänderna ger sig snart, jag TROR att det snart är över.

      Vi längtar så vi nästan spricker efter att få flytta, för vi tror precis som du, att det är helt rätt för oss!
      Kram

      Radera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.