Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

07 april, 2014

Valentins födelsedag

I samma stund som Valentin föddes dansade ett kort, intensivt snöfall över jorden. Jag såg det genom fönstret, hur Karolinska sjukhusets jämngrå innergård målades om med vita, gnistrande stjärnor. Idag kl.17:03 var det precis ett år sedan det hände. Det finns människor som pratar om att tiden går för fort, men jag håller inte med dem. Jag känner att jag hinner med; vi lever dagarna tillsammans här, och veckorna, månaderna, nu också åren.

När min älskade och jag åkte till sjukhuset var det dagsmeja och solen smälte snövallarna längs vägen. När vi for därifrån, som tre istället för två, susade vi genom våren. Så kom vi hem, parkerade, tog hissen upp, öppnade och stängde dörren. Så plötsligt hade han flyttat hem till oss, vår Valentin som är hela universum, blommorna och träden. När jag stod och såg på honom där han sov så gott i sin vita mössa med den blå fågeln, tänkte jag att:"Herregud! Här är han nu. Vem sände just oss den vackraste människa som någonsin funnits? Och hur är det meningen att just vi ska kunna ge honom det han behöver för att såväl rötter som vingar ska växa fram och bära honom genom världen?"

Och jag vet fortfarande inte vem jag ska tacka för att Valentin är här, han som rymmer alla himlarna och världshaven. Men jag vet att det är hans födelsedag och att vi ska fortsätta leka med klossarna, läsa i böckerna, sjunga, skratta, dansa och köra varv på varv med bilarna och tåget. Och jag vet att jag älskar honom mer än livet självt och att han ännu så länge är så liten att jag kan stänga samma jacka om honom nu som då när han låg inuti min mage.

*******************************************************************************

Till nya läsare vill jag säga att ni är hjärtinnerligen välkomna hit och att jag, förutom de loggboksinlägg jag publicerar närhelst andan faller på, bara bloggar på måndagar. Tanken är också att "Mitt bästa ord", där olika bloggare presenterar sina favoritord, ska publiceras på onsdagar. Härnäst är det fiffiga Anna som driver Pysselnabon som delar med sig av sitt ord!

Jag vill också passa på att slå ett slag för den Bloggbokcirkel som jag och Nina som driver bloggen Den vassaste kniven har bildat. Det vore roligt om vi blev fler, så kika in här och läs mer om den!

10 kommentarer:

  1. Underbara ursöte lille V! Som jag ser fram emot att lära känna honom bättre! Tänk att det gått ett helt år? The best is yet to come är ett bra uttryck när det kommer till föräldraskap, själv tyckte jag att det var magiskt att ha en bebis, men det blir faktiskt ännu roligare hela tiden:) Stort start grattis till er alla tre! Kramar från oss alla på Selmas gata

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack käraste vän! Du har så rätt, det blir bara roligare med tiden! Jag förundras ofta över att det ens är möjligt att älska honom mer...
      Ser också fram emot att lära känna dig och Max mer! Och Peter förstås=)
      Kramar!

      Radera
  2. Ett underbart inlägg som andas all den kärlek som jag önskade att alla jordens barn fick från sina föräldrar. Önskar en fin vit födelsedag till er alla tre. Kram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack kära Bosse! Jag blir rörd, glad och stolt över din kommentar!
      Kram och stort tack för gratulationen!

      Radera
  3. Vilken vacker kärleksförklaring! Grattis Valentin!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket Frida= )Hoppas allt är väl hos er, med såväl små som stora!

      Radera
  4. Har det redan gått ett år? Det gick snabbt hos mig. Tänk att han föddes i stjärnströssel, det är magiskt. Du skriver så vackert om din kärlek till honom och jag vill bara äta dina ord som små karameller som man aldrig vill ska ta slut.
    Kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finaste du!
      Jag skattar mig lycklig som har dig som läser och kommenterar hos mig.
      Många kramar!

      Radera
  5. Det är så härligt att komma in här hos dig, för här blir man alltid lite berörd.
    Vad skönt för dig att du inte tycker att det går för fort också.. Själv är jag en sån som tycker att dagarna bara försvinner..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å, tack snälla, vilka fina ord!
      Hoppas att det är roliga ting som får tiden att flyga förbi i alla fall!
      Kram

      Radera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.