Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

16 april, 2014

Mitt bästa ord - Pia, drottning av kungariket Kammebornia

Det kom ett mejl från Frida där hon på sitt vackra ödmjuka vis bad mig skriva om mitt bästa ord. Jag kände mig hedrad. Och förvirrad. Det är ju jättesvårt att välja ett ord som är bäst. Det finns ju så många bra ord. Och vackra och fula och konstiga och fantastiska. Och måste ett bra ord vara vackert?

Jag började göra listor på bra ord. Långa listor i en vacker anteckningsbok. Jag tänker att det är skillnad på själva orden och på innebörden. Det finns vackra ord med ful innebörd och fula ord med vacker innebörd. Kärlek är väldigt fint, men själva ordet kärlek tycker jag inte är så vackert när jag tänker efter. Fast det är ju ungefär som med namn. Man kanske tycker att just det namnet ens bästa vän väljer till sitt barn är jättefult men så fort man lärt känna barnet och tycker om den lilla människan så blir namnet fint. På samma vis blir ju ordet kärlek fint för att det betyder något fint. Men om jag inte visste vad ordet betydde, om jag inte kunde svenska och bara såg bokstäverna på rad så skulle jag inte tycka att det var så vackert.

Sen finns det ju vackra ord som betyder något fult. Som rondell till exempel är ju ett vackert ord men ingen speciellt vacker företeelse, även om de är praktiska. Praktisk är ett fult ord tycker jag, men det representerar något bra, fast kanske ibland tråkigt. Jag tänker ofta på hur ord låter. Och jag har svårt att använda fula ord som schema, bidrag, grenrör, lokal, gavel och slida och framförallt ordet karl som jag tycker är extremt fult. Men jag tycker om att använda vackra ord som sommaräng, vindsus, falla och stekpanna. Jag tycker mer om mjuka ord med fler vokaler och mindre om hårda ord med många ö och konsonanter. Enstaviga ord tycker jag oftast inte så mycket om heller. Å är ju ett undantag. Det är ett fint ord. Men det finns ingen rytm i enstaviga ord. Bara ett kort ljud liksom. Jag vill ha en melodi. Som i ordet melodi, som jag tycker är ett väldigt vackert ord.

Jag har långa diskussioner med alla barnen om det här med ord. Vackra och fula och bra ord. Och jag glädjer mig åt att leva i en familj full av ordnördar. Jag bestämmer mig för att mitt bästa ord måste vara ett ord som både är och betyder något vackert. Jag fortsätter leta efter det optimala ordet och skriver långa listor med ord som indiansommar, vildkaprifol, gullviva, virvelvind, sommarvisa, karamell och karusell och poesi och melodi.  

Och jag är glad att ha funnit en vän som Frida, som ger mig ett uppdrag som jag stolt tar emot men mest trasslar in mig i och antagligen alltid kommer att fortsätta fundera på. Som en evig längtan efter det bästa ordet. Evig är väldigt fint förresten. Och längtan, det låter mjukt.

Jag ser fram emot att fylla hela anteckningsboken med bra ord och lovar att tala om hur det går med jämna mellanrum. Tack Frida för förtroendet. Jag ser din fråga som ett kall och kommer aldrig att ge upp!

Pia Kammeborn


*******************************************************************************
Det här är ett inlägg i Mitt bästa ord där olika bloggare gästar mig genom att presentera sina favoritord. Jag publicerar inläggen på onsdagar, men i skrivande stund vet jag inte vem som kommer att dela med sig av sitt favoritord härnäst. Vi får se!

Till nya läsare vill jag säga att ni är hjärtinnerligen välkomna hit och att jag, förutom de loggboksinlägg jag publicerar närhelst andan faller på, bara bloggar på måndagar.

Jag vill också passa på att slå ett slag för den Bloggbokcirkel som jag och Nina som driver bloggen Den vassaste kniven har bildat. Det vore roligt om vi blev fler, så kika in här och läs mer om den!

2 kommentarer:

  1. Håller med helt och fullt och typ stört omöjligt att bara välja ett ord. Det gjorde du bra, Pia!!

    Kramar till er båda
    Petronella

    SvaraRadera
  2. Så underbart skrivet Pia, för det är svårt att välja i den stora ordskatten. Kramar

    SvaraRadera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.