Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

09 april, 2014

Mitt bästa ord "ORDBAJSARE" - Anna på Pysselnabon


Klockan är strax efter nio och dottern har precis somnat. Jag sätter mig vid köksbordet med en stor kopp rykande het kopp kaffe, precis så som jag brukar göra på dagarna när hon somnat. En liten stund för reflektion och eftertanke, en stund för mitt bloggande eller för min hjärna att koppla av lite. Ibland med virknålen i handen, ibland med datorns tangentbord smattrande under fingrarna. Ibland med Lonely Planets hemsida framför mig och tankarna långt långt borta i något spännande och annorlunda land. Ibland bara jag och kaffekoppen.

När jag skriver det här regnar det utanför fönstret. Inte ett sånt där ljust och lätt sommarregn utan ett ganska blött och färgstarkt men ändå grått höstregn. Det får mig att le lite och fundera över när det är dags att köpa regnkläder till dottern. Och stövlar. Så vi kan plaska i vattenpölar.

Idag har jag ett ord på tankarna när jag skriver, mitt bästa ord. Ett ord som smakar gott i själen på något sätt fast än det är ganska fult. Ett ord som sätter snurr på min fantasi och får mig att aldrig vilja sluta skriva eller läsa. Ett ord som var det första jag tänkte på när Frida berättade om ”mitt bästa ord” och frågade om jag ville gästblogga på hennes blogg om just mitt bästa ord. Ett ord som jag stötte på i yngre dagar och som jag sedan dess bär med mig och när så mycket jag kan. Ett ord som jag nu vill dela med er.

Jag minns så väl i tonåren när jag plöjde mig igenom min favoritförfattares böcker, min mamma läste dem hon också, jag vet inte om hon var nyfiken på vad det var som fängslade mig så. För hon var inte särskilt förtjust i böckerna, eller snarare författaren. Han är en sån där riktig ORDBAJSARE brukade hon säga. Att han kunde beskriva en endaste liten sak över flera sidor fick henne att halvhjärtat bläddra förbi halva böckerna. Medan jag älskade det. Jag älskade att läsa sida efter sida med miljöbeskrivningar som egentligen inte var relevanta för handlingen.

Och jag älskade när hon sa att han var en ORDBAJSARE. Det gav mig en känsla av att han var utomjordiskt duktig på att använda sig av fler ord än nödvändigt. Redan i tonåren hade jag en bra uppfattning om att min mamma var retoriskt duktig och kunde det här med ord, så när hon sa att han var en ORDBAJSARE lät det nästan kärleksfullt i mina öron och jag uppfattade det som ett av de bästa betygen han kunde få, oavsett om hon var förtjust i hans ordbajseri eller inte.

Det är ett ord som i sin enkelhet följt mig genom livet och som än i skrivande stund ligger mig nära hjärtat. Och det här med ordbajseri. Det gäller att ordbajsa med värdefullt innehåll så att det blir äkta ordbajseri och inte bara dravel. Dravel vill ingen läsa. Men ett detaljrikt genuint ordbajsande. Ah! Det får mig att försvinna in i texten och befinna mig där och då, mellan raderna, i orden. Det får mig att aldrig vilja sluta läsa.

ORDBAJSARE. Jag ler för mig själv när jag säger ordet högt. ORDBAJSARE. Det ordet vill jag ge er idag.


*******************************************************************************

Det här är ett inlägg i Mitt bästa ord där olika bloggare gästar mig genom att presentera sina favoritord. Inläggen publiceras på onsdagar och nästa veckas ord står sagolika Pia som är drottning över kungariket Kammebornia för!

Till nya läsare vill jag säga att ni är hjärtinnerligen välkomna hit och att jag, förutom de loggboksinlägg jag publicerar närhelst andan faller på, bara bloggar på måndagar.

Jag vill också passa på att slå ett slag för den Bloggbokcirkel som jag och Nina som driver bloggen Den vassaste kniven har bildat. Det vore roligt om vi blev fler, så kika in här och läs mer om den!

4 kommentarer:

  1. Jag ler och läser, slukar dina underbara ord som vanligt! min fina vän..nu är jag här och ska vara lite mer! Har blivit alldeles för mycket IG ett tag. Håller med dig om det där med att faschineras av den som kan skriva om en liten grej på flera sidor..eller en bok om personer som sitter fast i samma rum hela tiden..det där oändliga universumet som finns i varje människa..som liksom aldrig tar slut! oerhört faschinerande med sådant ordbajsande : ) och jag har börjat nu..ordbajsa i min bok. känns riktigt riktigt bra...

    många kramar om, Lycke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så fint att se dig kära vän, du är alltid hur välkommen som helst förstås!
      Jag gläder mig över att du ordbajsar, längtar efter att få läsa dina ord från pärm till pärm!
      Glad också över dina fina ord om min blogg, även om jag just i detta fall inte kan ta åt mig äran, utan bockar och bugar för min gästbloggare Anna =)
      Men nog håller jag med såväl dig som henne om tankarna kring ordbajseri!
      Många kramar tillbaka till dig, hoppas att våren är rar med dig!

      Radera
  2. Kul, bra text! :-) Ett liknande fint ord som jag drämmer iväg ibland är floskeldiarré..

    SvaraRadera
  3. Vad underbart att nån vänder på ordet ordbajsare och visar mig ett nytt perspektiv så jag får en ny relation till ordet. Orbajseri på så vis att man vill ha mer och mer av det. Så fint skrivet. Kramen

    SvaraRadera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.