Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

24 mars, 2014

Vintern rasat!

Jag vaknade efter en natt som började som så:

Det är det där att andas i takt med min unge där han sover mot min mage, så nära med sitt duniga huvud mot min haka, med min näsa begravd i hans doftande hår, som sakta ger mig ro att våga somna, nätter som denna som minns att gårdagsnatten bjöd mig otäcka drömmar.

Det var så jag skrev i anteckningsboken och jag trodde väl att det skulle färga mitt blogginlägg och min dag, men jag vaknade till en annan slags, kände det att:

Vi kör på sol istället, vi kör på vår, vi kör på Vintern rasat ut bland våra fjällar! Vi kör på Vivaldis Våren den har jag alltid älskat, vi kör på sprittande barfotadans över golven! Vi kör på "Här vilar inga ledsamheter", för de hade inte gömts i snö och kommit upp i tö. De hade byggt hela städer med pulserande infrastrukturer ovanpå skaren som nu har smält bort och nu sitter de där, ledsamheterna, så bleka och trista bredvid alla tussilago och krokusar och har inga att skåla med och det kan de ha, kan jag tycka! 

Själv klär jag min unge i färgglada får på grönbete i himmelsblått tyg och går ut och går,
och nere på sjön har isen spruckit i stjärnor.







Till nya läsare vill jag säga att ni är hjärtinnerligen välkomna hit och att jag, förutom de loggboksinlägg jag publicerar närhelst andan faller på, bara bloggar på måndagar. Tanken är också att "Mitt bästa ord", där olika bloggare presenterar sina favoritord, ska publiceras på onsdagar. Härnäst är det finurliga Sara-Kajsa som driver Berätterskan som delar med sig av sitt ord!

Jag vill också passa på att slå ett slag för den Bloggbokcirkel som jag och Nina som driver bloggen Den vassaste kniven har bildat. Det vore roligt om vi blev fler, så kika in här och läs mer om den!
 

2 kommentarer:

  1. Så underbart både dina fina anteckningar och ditt vårsprudel!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack kära du! Det är så alltigenom underbart att känna så, hoppas du har det likadant!

      Radera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.