Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

17 mars, 2014

Som Kalle Teodor

Så är jag vaken efter en natt av trassliga lakan och stökig gråt från min unge som inte kunde sova fastän han ville, och gudarna ska veta att såväl jag som min älskade kände likadant. Jag gick upp till slut där i natten, knäppte på mig bärselen, bar Valentin i den. Sparkade undan klossar och pekböcker med trötta, sura barfotafötter, ställde mig vid vardagsrumsfönstret, nynnade, hummade. Det var visan om sjömannen Kalle Teodor som sjunger sitt hejhå från havets djup förstås, den är vår bästa vaggsång här hemma, och i natt kändes det som om jag och Kalle var desamma. Som om också jag vore under vatten, vaggande, trött, med glimtar av ljud och ljus som färdas långsamt genom vajande växter, sten, sand och den slingrande tången, musslorna.

Så somnade Valentin äntligen och till slut, och jag kunde lägga ner honom i sängen med mig själv nära intill, somna och sova så tungt, så mjukt, så omedveten om drömmarna och världen.





 
Till vi vaknade igen. Till den där förbannade snön som fallit, till mina svidande trötta ögon, till den där känslan av hur mycket jag vill att tålamodet, orken ska räcka hela himla tiden. Men så log han så stort där, min unge, räckte mig kloss efter kloss i present. Så kom ett sms från en mysbyxvän som tackade mig för att jag är jag, som tycker att jag räcker till. Så såg jag att den genomsympatiske ordkonstnären Livsnjutaren skänkt mig sin utmärkelse Bloggbubblan för att han tycker om mitt skrivande här, i min blogg, och jag blev så himmelens glad en gång till. Så drack jag mitt kaffe, tog en smörgås, började om. Så vaknade dagen ännu en gång och jag såg genom fönstret att gumman Tö allaredan hade påbörjat sitt jobb.


*******************************************************************************


Till nya läsare vill jag säga att ni är hjärtinnerligen välkomna hit och att jag, förutom de loggboksinlägg jag publicerar närhelst andan faller på, bara bloggar på måndagar. Tanken är också att "Mitt bästa ord", där olika bloggare presenterar sina favoritord, ska publiceras på onsdagar. Härnäst är det käraste Tanja som driver På Selmas gata som delar med sig av sitt ord!

Jag vill passa på att slå ett slag för den Bloggbokcirkel som jag och Nina som driver bloggen Den vassaste kniven har bildat. Det vore roligt om vi blev fler, så kika in här och läs mer om den!

10 kommentarer:

  1. Så bra beskrivet av vakennätters fasa och dagarna som följer därpå.

    SvaraRadera
  2. Så vackert skrivet om nätters fasa och hur solen letar sig in genom sprickan när man som mest behöver den.. i form av en utmärkelse och en kloss. I en klang av Kalle Teodor vandrar jag vidare nynnande. Tack för dina oerhört snälla ord hos mig och du ska veta att jag jublade när jag såg att just du fått utmärkelsen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad fin du är som jublade så, tack!
      Och tänk så fint du speglar mitt inlägg, så också jag läser det ännu en gång.
      Stor kram

      Radera
  3. oj..tycker så om hur du skriver vännen! och igenkänning hundra! Hur energin som inte finns skapas där ändå genom något slags mirakel, i deras leenden, mjuka närhet. Här också en slut efter en veckas magsjuka som tog ner mig fullständigt och totalt. undrar vad det är för tecken, vad som är meningen, jag som precis skulle sätta igång, anlägga mustasch och allt det där : ) Fick du mitt mail? Sänder dig många kramar, tänker på dig i mellanrummen..

    kramar lycke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mustascher kräver i sanning tid och ro att anlägga, kära Lycke, det är då visst och sant! Hoppas innerligt att du är helt återställd nu, så att du får använda din energi till sådant som skänker lycka!
      Jag fick mejlet, så fint, tack! Tänker på dig tillbaka, det är så fint att se en spirande vänskap bland orden!
      Kramar

      Radera
  4. Så vackert du skriver om det är som är så jobbigt… beundrar din förmåga.
    Ditt initiativ till "Mina bästa ord" uppskattar jag mycket och jag kommer att följa alla inläggen.
    Kram M.E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fina du!
      Och så roligt att du tycker om "Mina bästa ord", jag ser fram emot att läsa ditt inlägg framöver!
      Kram

      Radera
  5. Så vackert Frida. Som alltid. Om det jobbiga. Det tunga. Men också om det vackra. Kärleken. Det som ger kraft. Jag tycker om dina ord. Som alltid. Där du hör hemma. Bland orden.

    Tack för ditt mail. Ett mail som gjorde mig rörd och hedrad. Tack för att du tänkte på mig. Och jag kommer följa alla ord här hos dig. Läsa, le och låta mig beröras. Nu när mina egna kommer ge sig ut på nya äventyr. Ta andra vägar.

    Ta hand om dig.♥

    Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta, finaste du!
      Jag anar ett avsked bland de varma fina orden du ger mig, jag ska svara hos dig ordentligt så att du säkert får mitt svar!
      Ta hand om dig du också <3
      Kram Frida

      Radera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.