Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

26 mars, 2014

Mitt bästa ord "POLLIMASA" - Sara-Kajsa på Berätterskan

Mitt allra bästa ord är ett ord som jag trodde var ett hitte-på-ord av min moster men som jag när jag googlade upptäckte används ganska flitigt. Ordet är pollimasa. Det är ett ord som bör uttalas, inte skrivas. Innan min pollimaskoll på nätet visste jag inte ens hur det stavades men det visade sig att jag stavade det alldeles som alla andra pollimasande och bloggande personer. Ordets innebörd är mig mycket kärt och något jag gärna ägnar mig åt.

Hur använder man då ordet pollimasa?

Till exempel kanske telefonen ringer och personen i luren säger: ”Vad gör du?” Då kan jag svara ”Tja inget särskilt, pollimasar mest ” eller ” Går omkring och pollimasar” eller om man man vill ”Knickidickar och pollimasar”

Det är ett ord som betecknar att man gör något som skulle vara svårt att räkna upp ur en effektivitetsagenda eller att göra-lista, kanske också svårt att lägga upp på Facebook som en del av sitt spännande liv, men ett ord som talar om att man gör sådant som livet består av mest och som man om man har tur har hittat ett sätt att göra och en plats att göra det på som man trivs med. Man bara är, i sin vardag. Det betyder också att man gör det i sin takt utan yttre krav.

Jag kan tänka att pollimasa är sådant som man gör mer i vissa perioder av sitt liv och mindre i andra eller kanske snarare att sättet man pollimasar förändras. Grovt indelat kan jag tänka mig så här: Som barn pollimasar man en hel del eller kanske snarare knickidickar som betyder samma sak men i lite högre tempo. Som tonåring består livet av pollimas om man inte blir avbruten av andra själsdödande aktiviteter vilket man som tonåring troligtvis tycker att man blir hela tiden. Som vuxen med karriär, småbarn, jobb,  hus och storhandling kan pollimasandet bli lidande men som pensionär kan man pollimasa hur mycket man vill.

I ordet pollimasa ingår ett visst mått av ”gå omkring i sina penséer”( som i motsats till pollimasa finns med i Svenska akademiens ordlista som ett något ålderdomligt uttryck för att vara försjunken i tankar). Men bara ett visst mått eftersom pollimasandet inte är världsfrånvänt till sin natur utan egentligen mest kännetecknas av trivsamhet.  Därför kan var och en, tänker jag, ha sitt alldeles egna  sätt att pollimasa. Och det om något gör ordet i min mening till ett riktigt bra ord.


*******************************************************************************

Det här är ett inlägg i Mitt bästa ord där olika bloggare gästar mig genom att presentera sina favoritord. Inläggen publiceras på onsdagar och nästa vecka är det ordakvalleristen Pär som drev Si otium est som delar med sig av sitt ord! Han har precis släckt ner sin blogg för att trampa andra skrivarstigar, så det är såväl sorgligt som en ära att få publicera hans kanske (?) sista blogginlägg.

Till nya läsare vill jag säga att ni är hjärtinnerligen välkomna hit och att jag, förutom de loggboksinlägg jag publicerar närhelst andan faller på, bara bloggar på måndagar.
Jag vill också passa på att slå ett slag för den Bloggbokcirkel som jag och Nina som driver bloggen Den vassaste kniven har bildat. Det vore roligt om vi blev fler, så kika in här och läs mer om den!

7 kommentarer:

  1. Ett sådant underbart ord! Jag tror jag lånar det, om jag får, och stoppar in det i mitt eget vokabulär.

    SvaraRadera
  2. Härligt ord! Har aldrig hört det innan men jag älskar att man i olika delar av landet använder olika ord, kanske är det dialektalt?:) Hursomhelst så är det ett mycket användbart uttryck, tack Sara-Kajsa för att du lärde oss det:) Kram

    SvaraRadera
  3. Härligt ord! Men jag har aldrig hört det. Om det beror på att jag pollimasar för lite eller vad, vet jag inte;) Men mysigt låter det iallafall. Att sitta och kolla runt på bloggar, kommentera och blogga själv - kan det vara att pollimasa, tro? Knickidickar har jag hellre aldrig hört och då ska du veta att folk tycker att jag använder märkliga ord ibland.

    Önskar dig en finfin helg!
    Kram Christina

    SvaraRadera
  4. Roligt att andra kan få användning för det!

    SvaraRadera
  5. Kul ord. Roligt att lära sig något nytt.

    SvaraRadera
  6. Underbart ord, det hade jag tappat bort och använder alltför sällan även om pollimasandet används oftare.. men det är nåt så skönt över att just pollimasa. Tack för ett oerhört bra skrivet inlägg.

    SvaraRadera
  7. Vilket underbart fint ord! Och användbart! Kram!

    SvaraRadera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.