Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

03 mars, 2014

Mitt bästa ord "FYTTIFANTASTISKT" - frk. Frida Fortissima

FYTTIFANTASTISKT:

Ett "fan" som i "jävlar anamma", ett svärord med kraft lite invävt så där, som i "full i fan", eller "fan" i en "fanclub", en energisk person med passion, näst intill besatt! FYTTIFANTASTISKT är versaler, tänker stort, tar plats! Dansar raklång med armar och ben åt alla håll och kanter, tar världsrymderna i sina andetag. FYTTIFANTASTISKT lämnar inga ursäkter, är utsikten själv, har inga låga profiler eller ljusgrå kostymer, väntar inte på någon! Det kan inte sägas lite halvdant, inte mumlas fram med sänkta blickar mellan hopknipta läppar och tänder, det är utropstecknens förlovade ord, det spottar och stänker! Det är en flygande flock av uppochnervända droppar, de färdas liksom nedifrån och upp! Och det är lockigt, det ser jag när jag skriver det, och det tar sådan plats, det ryms inte några ben på papperet, de får ritas utanför, på bordet, väggen, golvet. Och FYTTIFANTASTISKT får mig att vilja rita igen, så jag gör det, och jag tror att det vill ha en prickig klänning, men inser sedan att det är tanken min som styr det, inte känslan, för FYTTIFANTASTISKT har bara ben bland snurrande spiraler. Och rött är det, som i kraften, och blått som i himmelen som det färdas genom med inbyggda fanfarer och flygande fyrverkerier, i en farkost rätt opp i skitan och in i hela evigheten!
 

Första gången jag såg ordet "FYTTIFANTASTISKT", var under en teaterföreställning för några år sedan. Någon hade skrivit det på en papperslapp, och sedan var jag fast.

*******************************************************************************

Jag vill passa på att slå ett slag för den Bloggbokcirkel som jag och Nina som driver bloggen Den vassaste kniven har bildat. Det vore roligt om vi blev fler, så kika in här och läs mer om den!

Till nya läsare vill jag säga att ni är hjärtinnerligen välkomna hit och att jag, förutom de loggboksinlägg jag publicerar närhelst andan faller på, bara bloggar på måndagar. Tanken är också att "Mitt bästa ord", där olika bloggare presenterar sina favoritord, ska publiceras på onsdagar.

13 kommentarer:

  1. Underbart ord.. fyttifantastiskt!! Smakar lite på ordet och njuter.. och leker med andra ord i tanken samtidigt som jag lägger till ordet i mitt vokabulär.
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst är det! Och det smakar liksom...mustigt tycker jag =)
      Kramar, ser fram emot ditt ord!

      Radera
  2. Håller med! Ett underbart ord som genast måste införas!!!!

    Kramar
    Petronella

    SvaraRadera
  3. Det låter härligt!!!
    Av misstag raderade jag din fina kommentar på min blogg. Förlåt!
    Om du trots allt vill fråga har jag mailen hemkarahanna@live.se
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen fara, sådant händer =)
      Kram, och tack för adressen!

      Radera
  4. Fyttifantastiskt bra ord! Och en strålande idé har du fått. Jag känner mig hedrad att vara tillfrågad. Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar, tackar, och det var en självklarhet att höra med dig! Och jag är lika hedrar jag, att du vill bli med!
      Kramar

      Radera
  5. Åh Herre min skapare vad galet fyttifantastiskt bra du är !!!!! önskar jag kunde göra fyrverkerier, vimplar och paljetter såpbubblor och regnbågar som sprutar konfetti med bilder åt dig för att beskriva hur bra jag tycker du är!

    Stor glad kram från mig, Lycke

    SvaraRadera
    Svar
    1. LYCKE! SÅ fyttifantastiskt glad jag blir över dina ord, du ANAR inte hur låg jag var den där dagen när jag läste dem, och hur mycket du lyfte mig!
      Hundra kramar och tusen fanfarer allra minst!

      Radera
  6. Hujedamej! Vad fyttifantastiskt låter fint! Första gången jag hör ordet men jag ska fundera mera över dess innehåll. Gillar din bild :)
    trevlig fortsättning på lördagen!
    Kram Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att höra att jag fått skänka ett nytt ord och att du tycker om det=)
      Tackar och bockar för bildkomplimangen!
      Kram med önskan om en fin vecka!

      Radera
  7. Tänk att man kan skriva så målande och levnadsglatt om ett ord, så häftigt! Och ordet då, förstår din förtjusning över det, det låter som ett riktigt Frida-ord i mina öron :-)
    Kram Johanna

    SvaraRadera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.