Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

19 mars, 2014

Mitt bästa ord "CIVILKURAGE" - Tanja på På Selmas gata

När Frida frågade om jag kunde tänka mig att bidra med ett ord på hennes blogg så blev jag smickrad ska ni veta. Vilken ära! Och, visade det sig, vilket huvudbry! Inte lätt att komma efter Liv med det ljuvligaste av ord: stjärnströssel! Oh, jag vill också vara en person som väljer ord som stjärnströssel:) Men det är inte riktigt jag.

För mig kan ett ord ha många innebörder, och den känslan tror jag att jag delar med er andra likasinnade ordnördar?  Det kan vara vackert att ha på tungan, rulla fint i munnen och låta som ett vågskvalp vid en strand på en ö mitt ute i havet. Det kan också vara betydligt kargare, tråkigare, hårdare, men ha en vacker innebörd. Gryning är bland de finaste orden jag vet. Det är ett "njuter-av-att-säga-ord" av rang helt enkelt. Lent och mjukt som chokladdoppad glass. Ett ord som gärna hörs i sånger, som minner om en början, en soluppgång och en saga. Ett ord som skulle passat ypperlig här och nu. Men nej. Det är inte riktigt jag det heller, även om jag ofta önskar att jag var en "gryning". En sådan där behaglig och enkel-att-gilla-människa istället för den som kastar sig ut i diskussioner, som har så svårt att tåla det som  jag uppfattar som fel. Så mitt ord blir inte gryning. Ordet blir istället civilkurage. 

"Att ha civilkurage innebär att ha mod att stå för sin mening även när det innebär en personlig risk, förmågan att stå upp för sina värderingar, trots vetskap om öppet eller latent motstånd från omgivningen. (...) En individ som ger uttryck för civilkurage genom att vara väckarklocka om missförhållanden kan lätt stämplas som förrädare eller bråkstake. Beteenden förknippade med civilkurage kan därför inte bara försätta individen i farliga situationer utan i vissa fall stjälpa karriären, leda till avsked från arbetet, eller än hårdare sanktioner, som fängelsestraff eller utvisning." (Vikipedia)

Ni som känner mig vet att jag ibland citerar Martin Luther King;  "Det är inte de onda människornas ondska som är det farliga, utan de goda människornas tystnad".  Det gör mig ofta ledsen när jag tänker på att även vi i det  här landet där vi lever så tryggt är så ovilliga att faktiskt säga ifrån när vi möter åsikter och handlingar som är allt annat än demokratiska och som kanske orsakar andra smärta. Att vi hellre blundar och låtsas som om det inte berör oss, trots att vi egentligen inte alls riskerar mer än någons onda öga när vi protesterar. I många länder är det förenat med tortyr, med död och förluster att stå för sin åsikt, men om ingen vågade stå upp för orättvisa och maktmissbruk skulle inget land idag vara demokratiskt.

Civilkurage är  ett ord som knappast klingar vackert på tungan. Det låter snarare som falukorv på en tisdag, som som en svullen näsa och hagel. Men det innefattar mycket av det jag tror på mest. Att hjälpa varandra. Att stå upp den dag någon behöver oss. Att ropa "nej!" när det behövs för att den som har mest anledning att säga det inte kan eller orkar.  Att vägra blunda, helt enkelt.

Jag spenderade många år med att inte våga säga ifrån när jag själv eller någon annan blev utsatt. Men jag har insett att den man främst svarar inför är sig själv. Vilken typ av människa vill jag vara? Den som låtsas att grannfrun inte blir misshandlad av sin man varje lördagskväll? Den som hoppas att någon annan ska ta tag i de där rasistiska kommentarerna släktingen häver ur sig på julafton? Eller vill jag vara någon som min son kan vara stolt över, som säger "stopp! Det här är inte okej!" när jag ser något som är fel?  Jag vet vad jag väljer...

Civilkurage är inget vackert ord. Ändå är det det vackraste ord jag vet! 
 
Tanja på På Selmas gata


*******************************************************************************

Det här är ett inlägg i Mitt bästa ord där olika bloggare gästar mig genom att presentera sina favoritord. Inläggen publiceras på onsdagar och nästa vecka står finurliga Sara-Kajsa som driver Berätterskan på tur!

Till nya läsare vill jag säga att ni är hjärtinnerligen välkomna hit och att jag, förutom de loggboksinlägg jag publicerar närhelst andan faller på, bara bloggar på måndagar.

Jag vill också passa på att slå ett slag för den Bloggbokcirkel som jag och Nina som driver bloggen Den vassaste kniven har bildat. Det vore roligt om vi blev fler, så kika in här och läs mer om den!

8 kommentarer:

  1. Ett ord som förtjänar att bli så fint omtalat och ett ord vars innebörd vi behöver prata mer om. Visst måste vi bli bättre på att gripa in, säga ifrån och jag får börja hos mej själv. Mycket braTanja!

    SvaraRadera
  2. Koka ord Tanja. Jag förstår att du tycker om ordet civilkurage. Det är ett vackert och viktigt ord. Kanske viktigare än någonsin. Idag när vi klagar på grannen om han inte klippt sin häck eller rensat bort sina maskrosor ur gräsmattan men vänder på huvudet om han slår sin fru och sina barn. När vi kan gå förbi en medmänniska som sitter och tiger på gatan i minusgrader utan att ens ägna dem en blick. Sannerligen är civilkurage ett vackert och viktigt ord. Ett ord som behöver användas mer i vår vardag men framförallt praktiseras. Tack för ett tänkvärt inlägg Tanja.

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  3. Civilkurage är ett ord som triggar igång många tankar hos mig. Tankar om stora och allvarliga ting....
    Ett vackert ord eftersom att det innehåller stora idéer.
    Önskar dig en underbar helg!
    Kram Christina

    SvaraRadera
  4. Vilket vackert ord.. inte i hur det rullar på tungan som du skriver men de bilder, känslor och styrka det skapar. Vilket underbart inlägg.. och tack för att du stjärnströsslade både mitt inlägg men ännu mer den här bloggen genom ett så oerhört välskrivet och viktigt inlägg. Gryningsdimma får mig att tänka på min syster, både det och gryning är så oerhört vackra ord helt enkelt.
    Kramar

    SvaraRadera
  5. Ett väldigt bra inlägg och då passar verkligen ordet CIVILKURAGE in. Jag önskar att det smittades och att alla fick en släng av det. Det gäller att våga se sig själv i spegeln efter vetskapen om att allt inte är som det borde vara. Just det citatet hade min älskade mamma i flera år på en speciell plats i sitt kök, så jag har vilat mina ögon på de orden många gånger. Ständigt lika aktuella. Tack Tanja för dina ord! Kram Bosse

    SvaraRadera
  6. Ett härligt inlägg på alla sätt..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  7. Tack snälla ni för era fina kommentarer! Och tack Frida för att jag fick presentera mitt ord! Precis som ni säger så behövs det så väl, och jag hoppas att vi inte vänder bort blicken nästa gång vi ser någon som behöver vår hjälp... Kram/tanja

    SvaraRadera
  8. Civilkurage är ett ståtligt ord. Önskar att fler människor hade det, vågade sätta ner foten och säga ifrån när något inte är ok.
    Tack för ett fint inlägg om ord :)
    Kram Christina

    SvaraRadera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.