Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

30 mars, 2014

Högtidligt hållna

Jag mötte en farbror idag, han stannade och log i solen, bland fåglarna och träden. Så sträckte han fram ena handen, visade sippan som liksom växte fram ur hans grova gammelhänder. Ursäktade sig sedan och gick för att plocka fler vitsippor i diket tvärs över vägen.

Jag tänkte på videkissarna som jag pillade bort från de plockade grenarna, hur mjuka de var mot mina barnakinder. Hur jag badade kissarna i handfatet och sorgen som kom när jag plockade upp dem igen, blöta, sträva, mörka i färgen. Och sedan, när jag såg efter farbrorn:

En liten bukett blommor högtidligt hållna i en äggkopp, placerad precis mitt på ett köksbord med en rutig duk i brunt och grönt. En kopp kaffe på ett fat med mandelkubb och ett par bitar socker prydligt staplade intill den blanka teskeden. En rund klocka som tickar sprött bakom det buktade glaset och så sjörapporten ur en radio, en brun i tyg och plast. Så ett öppet fönster ovanför en diskbänk ut mot en gårdsplan där barnbarn hörs hoppa hopprep på en grusgång, i våren.

*******************************************************************************

Till nya läsare vill jag säga att ni är hjärtinnerligen välkomna hit och att jag, förutom de loggboksinlägg jag publicerar närhelst andan faller på, bara bloggar på måndagar. Tanken är också att "Mitt bästa ord", där olika bloggare presenterar sina favoritord, ska publiceras på onsdagar. Härnäst är det ordakvalleristen Pär som drev Si otium est som delar med sig av sitt ord. Han har precis släckt ner sin blogg för att trampa andra skrivarstigar, så det är såväl sorgligt som en ära att få publicera hans kanske (?) sista blogginlägg.

Jag vill också passa på att slå ett slag för den Bloggbokcirkel som jag och Nina som driver bloggen Den vassaste kniven har bildat. Det vore roligt om vi blev fler, så kika in här och läs mer om den!

4 kommentarer:

  1. Så fint! Det är fantastiskt att ha förmågan att resa i tiden, sa min mormor, man får den med åldern.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En sådan klok mormor, så vackert sagt!

      Radera
  2. Så vackert! Och så fint att vi fick följa med dig…

    Kram
    Petronella

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack =) Så fint att du ville följa med mig.
      Kram

      Radera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.