Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

12 maj, 2014

Helt tvärtom

Det händer att jag blir stressad av självaste lyckan, självaste njutningen. Att min vilja att utvinna så mycket glädje och kraft jag bara kan ur det som är mitt liv, leder till en molande ångestkross och nedkokad panik. Som när jag fastnar i att det är på riktigt, alldeles sant att jag har min älskade och min unge, att de finns.

"Sorgen nu är en del av lyckan då" lyder talesättet, men jag vill att det ska vara helt tvärtom. Att lyckan nu ska vara en del av sorgen då och att den ska få vara det i evigheters evighet, att just vi ska få leva och må bra, just vi, varför skulle inte vi kunna vara sådana som får göra det?

Och jag går neråt sjön för att spola ut eländestankarna och gifta ihop dem med solen, och jag tänker att det är de där varma, starka vindarna och bäckarna som kvillrar genom mossan och över stenarna som plåstrar ihop mig, som får mig att känna mig lika oövervinnerlig och onåbar som då. Då när det var helt tvärtom mot nu, för sorgen var en del av lyckan då. Då när jag vilade från världen sittande på min hemliga sten i den där skogen med alla gatlyktor och slitna träbänkar, gamla hundskitar och gröna soptunnor i plåt, som låg en bit bakom huset där jag bodde för många herrans år sedan.

6 kommentarer:

  1. Blogglandia är så mycket. Varje gång jag går in på din blogg behöver jag ha tid. Det har jag inte alltid. Orsaken är att dina ord gör något med mina tankar som får dem att fladdra med dig under läsningen och sedan iväg från dig till något som du sätter igång. En fladdrande process som kan landa var som helst. Mjukt eller hårt. Hallå där! Du förstod väl att det var beröm - eller rosor. Var rädd om dig. Kram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår. Och jag vet knappt vad jag ska svara, för jag blir så berörd. Så jag skickar jordens största kram och tack!

      Radera
  2. När kommer den där boken Frida? Där jag läser dina texter, funderar lite och läser om dem sen. Där jag smeker med handen över orden för jag vill känna dem och fånga dem och där jag slutar andas ett tag för du kom åt något jag inte visste gömde sig där. Tack för att jag får läsa så vackra texter om svårfångad lycka och nedkokad panik som jag tror alla kan känna igen sig i.
    Kramar från Liv

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu gör du så där igen så jag blir tårögd. Stjärnströsslar mig på ditt innerliga, varma sätt. Tack i tusenfalt,
      i mig har du en vän.

      Radera
  3. I allt där det lyckliga så blir man lite rädd för sorgen, som om den skulle ta överhanden. Men det är inget farligt utan vi känner så allihop och du skriver så fint!!

    Kramar
    Petronella

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och du skriver så tröstrikt tillbaka till mig. Tusen tack ska du har, fina Petronella!
      Kramar

      Radera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.