Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

03 mars, 2014

Ett brev med en idé

Kära du!

Som du vet har jag en längtan efter att utveckla min blogg. Jag vill att den ska ha plats för mer än bara mitt eget bloggande, jag vill använda den som en plattform för mer spontant skapande, för kreativa möten. Ett led i detta är loggboken och den BloggBokCirkel som jag startat tillsammans med Nina som driver Den vassaste kniven, och nu vill jag sjösätta ännu en idé. Du vet att jag är en ordnörd. Precis som flera av mina bloggvänner, kan jag bli kvillrande lycklig över ett nytt ords toner, över ett som lyfts fram i ett nytt sammanhang, eller över att åter höra ett som jag inte tänkt på, på länge. I tidningen Vi läser finns ett stående inslag som jag alltid ser fram emot att läsa. Där får en känd person presentera sitt favoritord. Inslaget är upplagt så att personen får svara på frågor som

Vad får du för associationer av ordet?
Hur tycker du att ordet låter?
Använder du det ofta?
I vilka sammanhang?
Vad skulle du säga att ordet spelar för roll i dagens Sverige?
Vilket ord skulle du säga är ordets absoluta motpol?
Vem skulle må bra av att använda ordet lite oftare?
Har du koll på ordets ursprung?

Ja, du ser ju själv vilken guldgruva detta är för en ordnörd som jag! Detta har väckt tanken att göra något liknande på min blogg. Att bjuda in andra bloggare att presentera sitt favoritord i ett inlägg hos mig, att ha det som ett inslag då och då, förhoppningsvis en gång i veckan, med rubriken "Mitt bästa ord" (och sedan bloggaren.) Jag tänker att jag vill att formen ska vara fri, att det är upp till var och en att skapa inlägget. Att det kan vara alltifrån bara själva ordet och ett foto, till en längre betraktelse. Till exempel.
 
Hursomhelst, jag skulle hjärtinnerligen gärna vilja att du var med på det här, men jag vill precis lika gärna att du tackar nej om du känner att det inte är din grej=)
 
Kram,
Frida (frk. Frida Fortissima)
 
Ja, nästan precis så ser det ut, det där brevet jag skickat, och det är så lyckligt för mig att finna att så många inspirerande, finurliga, kloka vänner i blogguniversum, tycker att det är en fin idé och vill vara med! Tanken är att "Mitt bästa ord" ska publiceras på onsdagar med start nästa vecka den 12 mars, och först ut är finaste Liv på The adventure of Life. Men vi tjuvstartar redan idag, allra käraste ordnördar, med ordet "FYTTIFANTASTISKT" och jag själv!

 
*******************************************************************************


Jag vill passa på att slå ett slag för den Bloggbokcirkel som jag och Nina som driver bloggen Den vassaste kniven har bildat. Det vore roligt om vi blev fler, så kika in här och läs mer om den!


Till nya läsare vill jag säga att ni är hjärtinnerligen välkomna hit och att jag, förutom de loggboksinlägg jag publicerar närhelst andan faller på, bara bloggar på måndagar. Tanken är också att "Mitt bästa ord", där olika bloggare presenterar sina favoritord, ska publiceras på onsdagar.  

2 kommentarer:

  1. Jag har fått ditt mail och satt tankarna i rullning. Jag har ju ett riktigt favoritord! Ett som gör mig glad. Ska bara se till att sätta mig och knåpa ihop mina rader.

    SvaraRadera
  2. Det ska bli så roligt.. mitt problem är bara att välja ord eftersom jag älskar ord.. men sånt kallas lyxproblem <3 Jag är glad över äran att få blogga här.
    Kramar

    SvaraRadera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.