Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

14 februari, 2014

Valentins dag (Loggbok 2)

Så idag är det Valentins dag, idag, igår, imorgon och alla andra dagar är hans dagar, är våra dagar att dela med varann; Valentin, min älskade och jag.

När vi såg vår unge på det stora ultraljudet, hur han fanns och var vår att älska, visste vi genast att det var en Valentin, det var alldeles klart. Och vi förstod så väl vad Lovis menade när hon sa: "Har jag sagt att mitt barn ska heta Ronja, så blir det en Ronja" för det var precis så det var.

Jag tänker på förra årets Alla hjärtans dag. Jag bakade kakor till min älskade för att överraska och glädja, och jag tänkte att nästa år, om allt går väl (Å, låt det gå väl kära någon, vem som helst! Låt oss få möta vårt barn!), firar vi inte bara vår kärlek utan också den till vårt (namnsdags)barn.

Och nu är vi där mitt i den overkliga verkligheten, och så galet stort och magiskt det är att få säga: 

Stort grattis på namnsdagen och tack för att du finns, mitt älskade, älskade barn!

 
 

15 kommentarer:

  1. Grattis underbara lille sötnosen!!:) Tänk att han firar sin första Valentindag nu.

    Spännande att läsa om hur han fick sitt namn. För oss var det lite liknande. Vi hade ju några olika namn till både pojkar och flickor, men när vi på UL fick veta att det var en pojke så bara kom namnet till mig, även de andra han bär. Så jag sa till P att det här namnet vill jag använda och han var med på det. Namnet fanns inte ens med på förslagslistan, men det kändes som om han var en Max och det tycker jag även nu passar honom:) Kram och fin hjärtansdag vännen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tänk! Det var magiskt att uppleva det, jag blev alldeles rörd och gråtig!

      Så roligt att höra om Max också, och jag håller verkligen med om att namnet passar honom alldeles perfekt!

      Vill att du hade en fin alla hjärtans dag!
      Många kramar

      Radera
  2. Det är ett vackert namn att bära med stolthet, i synnerhet md den historien.
    Jag önskar er en underbar Valentins dag. Idag och alla andra dagar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så fint att du tycker det, jag är glad att vi valde det. Vi fick en underbar Valentinsdag, namnsdagsbarnet firade med avocado:)

      Radera
  3. Det är ett väldigt vackert namn och vad härligt att få ha namnsdag på kärlekens dag som firas varje år. Sen är det ju särdeles lyckosamt att han växt under ditt vackra hjärta. Varmaste kramen på alla hjärtans dag!
    Liv

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fina Liv! Vilka lyckoleenden dina varma kommentarer alltid skänker! Tack <3
      Många kramar

      Radera
  4. åh..alldeles tårig i ögonen nu. och det är verkligen ett väldigt vackert namn. våra små underverk..visst är det fantastiskt..***
    önskar er alla en underbar alla hjärtans dag..

    kramar Lycke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja...lycka är att de finns. Aldrig har jag upplevt en sådan kärlek.
      Kramar

      Radera
  5. Vi har ju också en Valentin varje dag även om det är hans andranamn.. <3
    Önskar dig och dina en mysig dag och grattis till Valentin på namnsdagen!
    Kram Sandra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst så var det ja! Stort grattis i efterskott till din egen Valentin!
      Stor kram till dig och de dina

      Radera
  6. Så fint skrivet. Och grattis till hela er lilla familj! Fira i kärlek. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket vännen! Hoppas att också du hade en fin Alla hjärtans!
      Kram

      Radera
  7. Jag älskar ert val av namn! Så fint! Vi har alltid haft listor av namn, men det har alltid slutat med något annat. Denna gång har vi varit nästan färdiga, men så häromdagen kom ett nytt namn till oss. Vi får se var det landar denna gången :-)

    SvaraRadera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.