Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

17 februari, 2014

Solen värmer faktiskt när jag blundar

Det är februari och jag har så svårt att hitta det hoppfulla ljusa utanför och inuti mig. Så jag går och klipper mig igen. Bakar bröd. Tar långa promenader tillsammans med min familj. Ringer mina Mysbyxvänner. Bannlyser slösurfning för att det drar min energi. Jag dagdrömmer allt vad jag orkar, skapar nya projekt, redigerar text, planerar, producerar, dansar ensam i vårt vardagsrum och äter en chokladbiskvi. Men inget av allt det jag gör tycks räcka, energin det ger mattas av så snart, brinner ut. 

Så igår gick vi ut på ännu en långpromenad. Valentin sov i vagnen medan jag och min älskade slirade runt på det isiga och i leran, drömde om vårens vitsippsbackar och om sommaren då vi simmade bland näckrosorna i det ljumma vattnet i sjön, och allt kändes så oändligt långt borta, det skavde inuti.

"Jag har inget skydd mot gråheten", hann jag säga. "Jag vet inte vad jag ska göra mer, inga verktyg räcker till."

Så precis då, när det kändes som om våren aldrig mer skulle komma, som om vi satt fast i en evighetsvinter som i Narnia fast utan snö, precis där i backen där vi gått så många gånger insvepta i våra handdukar och med våra våta badkläder i händerna, precis där sprack solen genom molnen och jag tvärstannade. 


"Känner du, det slätas ut inuti. Solen värmer faktiskt", och jag blundade mot den.




**********************************************************************


Till nya läsare vill jag säga att ni är hjärtinnerligen välkomna hit och att jag, förutom de loggboksinlägg jag publicerar närhelst andan faller på, bara bloggar på måndagar.  

16 kommentarer:

  1. Det gör så förunderligt mycket att få träffas av solens strålar en stund. Igår morse sken den i åtta minuter. Åtta minuter jag hann njuta av och som värmde hela dagen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk att åtta minuter kan göra en sådan skillnad. Det är nog svårt för människor som inte har levt i ett land med en så lång mörk vinter att förstå.

      Radera
  2. Då finns det alltså hopp om ytterligare en vår..
    Visst är det härligt att man har alla dessa mysbyxvänner.. Det var ett bra ord..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, verkligen! Och SOM jag lever på hoppet just nu!
      Ja, tycker om det ordet. Det beskriver den typen av vänner så bra tycker jag. Det finns ett inlägg om det förra året, jag har länkat till det i texten nu.
      Kram

      Radera
  3. Jag älskar att blunda mot solen, glömma tid och rum och sväva iväg till mina favoritplatser i sommaren. Det har jag alltid gjort och kommer också fortsätta med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gör du rätt i! Det är en fantastisk medicin mot gråheten.

      Radera
  4. Solen och ljuset, nu behöver vi det som allra allra mest!
    Och jag har hört att det räknas som vår nu på vissa platser i Sverige, kanske tom här, kan det verkligen stämma?
    Vill inte känna den där känslan mer som du beskriver så bra, att hur man än fyller på så mattas energin..brinner ut.
    Kramar till dej!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, måtte det vara sant att våren är här! Det snöade som tusan för ett par dagar sedan, men nu är det nästan barmark igen. Tänk om våren faktiskt skulle komma så tidigt som nu! Det vore underbart, jag är så less på gråheten, precis som du.

      Radera
  5. Att blunda och rikta ansiktet mot solen är en härlig känsla! Jag tycker om alla fyra årstider men nu har det varit lite väl grått lite väl länge om solen bara kunde visa sig lite så kan jag ta kylan och vindarna...
    Men långpromenader det är härligt vare sig sol eller grått

    Trevlig helg
    Kram Sandra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är den ljuvlig!
      Och långpromenader är härliga, det håller jag med om. Det är ett mycket bra sätt att hålla ledan borta och rensa ut tunga tankar.
      Kram, och detsamma!

      Radera
  6. Slätas ut inuti... Poesi som vanligt. Kram, vännen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack kära. Och du gläder mig, som vanligt.
      Kram

      Radera
  7. hej i natten - för trött för att läsa dina fina ord, men ajg kommer tillbaka imorgon dag. Har mejlat dig så vi kan pratas närmare ***

    kramar Lycke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är alltid välkommen, med båda, ena, eller inget öga öppet:)
      Toppen att du mejlat, skriver snart!
      Kramar

      Radera
  8. Min fina underbara Frida! Nu får vi hålla ut, snart kommer lärkan drillandes över fälten! Stor kram! Jag länkade till dig idag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vännen, det må vi verkligen göra! Tack för hoppets rader!
      Å, spännande! Ska genast kika in till dig.
      Stor kram tillbaka!

      Radera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.