Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

13 januari, 2014

Jag önskar dig en Monika

Jag, min älskade och Valentin åkte tåg häromkvällen. Bredvid oss i vagnen satt en pappa, en storasyster och en lillebror. De hade vinkat adjö till en mamma, tagit farväl av henne genom fönstret, där hon stod med ledsna ögon och leende mun på perrongen. Men det var först när matsäcken var uppäten, pusslet lagt och böckerna lästa flera gånger, som lillebrorn verkligen förstod att mamman inte hade följt med dem. Han ropade efter henne flera gånger, och när hon inte svarade blev han väldigt ledsen. Pappan fick trösta och krama honom länge, det hade varit lätt för storasystern att känna sig ensam och bortglömd.  

Men storasystern märkte det knappt. Hon var i full färd att berätta för en tant som hon hade träffat på tåget om vad hon brukade leka och om alla hon kände.

Och nu känner du en Monika också, sa tanten och log så där snällt att det var som en kram, där hon stickade på sin väg genom landet. Hon var en farmor, berättade hon, hon hade fem barnbarn och ett på väg.

Jag tänkte att alla barn borde ha en Monika. En snäll och varm tant eller farbror som finns där när hen som bäst behövs. Och jag tänkte på min farmor som bodde på sjätte våningen i det stora huset där vi kunde se luftballonger flyga förbi utanför köksfönstren. Jag tänkte på hissen som ledde till hennes hem, på att symbolen för hennes våning var solen, på hennes händer med det skira skinnet, på hur mjukt hon brukade krama mig. Jag tänkte på att jag också skulle behöva en Monika ibland, nu när farmors steg på jorden inte längre finns så jag kan höra dem.

*******************************************************************************************************

Till nya läsare vill jag säga att ni är så innerligt välkomna hit, och att jag bara bloggar på måndagar

12 kommentarer:

  1. Instämmer. Alla barn borde ha en Monika. Extra mysigt att läsa om din farmor. Det finns stunder när jag också skulle vilja ha en Monica. En äldre kvinna med massor av vishet. Kram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst kan man längta efter en sådan! Att bara få prata med en stund, få perspektiv på livet.
      Kram

      Radera
  2. Ja! Jag brukar säga att alla behöver en Tant Berg, men det är ju ungefär samma sak :) Kram!!!

    SvaraRadera
  3. Dina ord är lika berörande som alltid. Jag håller med om att alla behöver en "Monika", i vår familj har vi en tant vid namn Kerstin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fina!
      Så bra att ni har en Kerstin! Det funkar ju precis lika bra som en Monika =)

      Radera
  4. Alla behöver sannerligen en Monika. Så oerhört vackert skrivet som vanligt, jag vill ha dina texter i en bok som jag kan öppna och läsa om och om igen.
    Kramar

    SvaraRadera
  5. Jadu, tänk om vi alla, inte bara barnen fick ha en alldeles egen Monica..
    Så fint skrivet som vanligt..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, precis, det behöver vi allt, lite till mans!
      Tack, kära du!
      kram

      Radera
  6. Att få vara någons Monika är en gåva i livet och ser vi oss omkring så finns det nog någon vi kan vara det för! Det gäller att ta sig tid och ha ett öppet sinne för den som behöver en famn!
    Som vanligt är det en glädje att läsa dina fina inlägg!
    Kram M.E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så klokt, så sant, då värt att minnas. Och jag tror att du är det=)

      Tack snälla!

      Kram

      Radera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.