Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

06 januari, 2014

De blanka bladens tid

Det är januari, de blanka bladens tid, de nollställda almanackornas, de nyvaknas, nystarternas. Det är tid att göra bokslut, frossa i framtid parat med nutid. Jag tycker om januari, jag tycker om nyår. Jag tycker om att lämna julen bakom mig och jag tycker om att vara på rätt sida om våren. Igår stod jag och såg ut på den regngrå gården en lång stund. Grannarnas ljusslingor blänkte i vattenpölarna och det var gegga och svart och novembergrått överallt. Jag längtade så mycket efter tussilago och blåsippor, efter de ljusa kvällarna och de kvillrande  bäckarna (tänk, Livsnjutaren, det ordet får mig alltid att tänka på dig numera, det är så fint att ha fått ge dig ett nytt ord att väva med), efter fåglarna och vårgruset under gymnastikskorna.

"Jag skiter i vintern, har den inte kommit nu får det vara!" tänkte jag först, och sedan: "Okej, en del snö kan det få komma, ett tag i alla fall, om den lovar att stanna tillräckligt länge för att dämpa och bädda in världen, måla det gråa i vitt. Jag vill uppleva det med Valentin, dra honom i en pulka över gångvägarna, forma snöbollar att rulla varv på varv så vi får se det tillsammans, jag vet att han kommer att tycka att det är så spännande!"

Min älskade och jag har varsitt stort pappersark i rosa och i blått. Vi köpte dem i höstas för att skissa på våra drömmar, klottra ner dem i kolumner, synliggöra dem i skrift, åskådliggöra dem. "Skrivande", "Studier" och "Fritid" har det hittills stått på mitt, och idag skrev jag dit ännu en kolumn, för nyårslöften. För mig är nyårslöften ett sätt att lova mig själv någonting för att jag vill det. Inte för att jag måste eller borde, utan för att jag ska minnas att göra mindre av "måste" och "borde" och mer av "vill" och "behöver för att må bra".

1. Lära mig att baka tårtor. På riktigt alltså, med sugarpaste och marsipan, grädde och blank glasyr. Det lovade jag redan förra året, men det visade sig behöva kraft och tid jag inte hade, så nu gör jag ett nytt försök.

2. Baka nya slags bröd. Jag vill att det ska finnas hembakt bröd hos oss och jag bakar ofta och gärna, men det blir så ofta samma sorter. Jag vill hitta nya recept, nya smaker och former, lära mig nya tekniker.

3. Vidareutveckla bloggen. Jag vill hitta nya sätt att använda den här plattformen på, jag vill att den ska vara en kreativ plats på flera sätt än nu. Jag måste bara klura vidare på hur, kasta lite fler bollar mot mina vänners plank, fundera vidare innan färdiga idéer kan ta form.

4. Det fjärde löftet finns alltid med, genom alla år, genom hela livet, det är inte förhandlingsbart, det blir aldrig inaktuellt. Det löftet sedan nyårsafton 2004, delar jag med min syster:




Foto Sarah Mellström


Med detta önskar jag er alla en god fortsättning på det nya året, och om det inte börjat gott vill jag att det vänder och blir toppen, nu genast, direkt!

*******************************************************************************************************

Till nya läsare vill jag säga att ni är så innerligt välkomna hit, och att jag bara bloggar på måndagar


16 kommentarer:

  1. Det låter som ett bra sätt att lova på. Roliga tårtor hår inte att undvika när det vankas barnkalas. Nybakat bröd, det finns inget bättre! Bloggen ska bli spännande att följa och att leva sina drömmar är det bästa om än inte alltid det lättaste.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tror att det ska fungera =)
      Vad fint att du tycker det, jag känner själv att det ska bli spännande att se vad det blir av den!

      Radera
  2. Jag hjälper dig gärna på traven med dina löften, både med bollandet och bakandet:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gläder mig kära du! Och, Å! som jag saknar dig!

      Radera
  3. Käraste Frida! Lycka till med bloggklureri och brödbak, du lyckas säkerligen utmärkt. Under tiden njuter vi andra av dina ord, lånar dem ibland till vår egen väv;-) Sitter på en flygplats och väntar på ett plan som ska ta mig bort till mina drömmars gator och torg, bara ett par dagar ska jag drömma och lyckligt kvillra i januarimörkret. Åh, vad jag längtar! Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack finaste du!
      Och lycklig resa, hoppas jag får läsa om den inne hos dig =)
      Kramar

      Radera
  4. Men tack det samma kära du. Blir alltid så glad av ditt sätt att använda orden och måla berörande kompositioner. Även om du levererar en enkelhet så gör du det med en verbal själ och ett hjärtligt formspråk. Det gillas
    God fortsättning och kram
    E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så fina ord, tack så mycket, det var roligt att få höra.
      God fortsättning till dig också,
      kram

      Radera
  5. Du skriver så fantastiskt.. om den bästa sidan av våren och de blanka bladen. Vilka vackra löften, och speciellt det sista att sträva efter år efter år..
    Som svar på din fråga hos mig, visst var det så.. att jag bara sprang på hjärtat när jag minst anade det.

    God fortsättning och kramen på din lekande väg
    Liv

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så fantastiskt att du gjorde det, vilket budskap det gav dig. Undrar vem som målat det...
      Tack finaste Liv för att du lyfter mig!
      God fortsättning och kramar tillbaka till dig!

      Radera
  6. Den sista löftet låter klokt! Du verkar alltid klok måste jag säga.

    SvaraRadera
  7. Nä jag är inte heller för löften eller "måsten" utanför att jag vill! Hehe fick mig ett gott skratt om ditt brödbak, jag stod senast nu ikväll och ville hitta nya recept här varierar jag på några recept, måste in med något nytt...
    Märklig nystart känsla januari ger en, du skrev en gång i ett inlägg att varför måste en nystart starta i januari, kan ju lika gärna starta i April, det är ju ett helt år till nästa April (jag kommer inte ihåg vilket inlägg)
    Kram Sandra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad glad jag blir att du minns det inlägget!

      Haha, vi skulle kanske byta recept med varandra;)
      Kram, god fortsättning!

      Radera
  8. Det är bra att tänka så där, vad man behöver för att må bra - istället för en massa måsten och borden... Stor kram till dig fina Frida, jag önskar dig ett underbart nytt år!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänkte faktiskt på att du nog hade samma tankar=)
      Stor kram tillbaka till dig, vill att det här året ska komma med god hälsa till er!

      Radera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.