Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

23 december, 2013

Tidevarv kommer, tidevarv försvinner

Det är något med högtider som får mig att backa, stanna mitt i farten, se tillbaka, jämföra dagar och tider jag är i nu med dem som har gått. Det är som i sången om den härliga jorden Tidevarv kommer, tidevarv försvinner, det är det där varvet, den där tiden som går, den där känslan av att fastän jag befinner mig på samma ställe, är allting annorlunda runtomkring mig.

Nu är det jul igen, den börjar imorgon och jag går tillbaka i bloggen, läser inlägget jag skrev för ett år sedan:

Det sägs att när en närstående drabbats av något livsavgörande, allvarligt, behöver det gå en årscykel innan hjulen börjar rulla igen, någotsånär, mot normalt. De måste gå ett varv först, alla årstiderna. Hösten måste gå, och vintern. Sommaren och våren. De stora högtiderna måste passera: Lucia, julen, nyåret. Påsken och valborgsmässoaftonen. Midsommaren och födelsedagarna.

För oss har sommaren och hösten passerat. Midsommar, två av födelsedagarna, valborg och lucia med. Nu är vi framme vid den största familjehögtiden av de alla. Det är den första julen sedan mamma fick en stor stroke.

Jag hör på min mamma, min syster, på mig, att vi är stadigare nu. Att den där första, allra smärtsammaste, overkliga tiden som måste gå, har gått. Förra året reste min syster, min älskade och hans mamma och hämtade mamma som var för illa däran för att ta sig till oss på egen hand. Jag fick bli hemma. Oändligt trött av graviditetens frammarsch i min kropp, väntade jag oroligt på att mina kära skulle komma tillbaka från den långa resan på snöiga vägar. Men det var viktigt för oss alla att fira jul som vanligt, tillsammans, på vårt sätt. Med sovmorgon och långfrukost i mysbyxor, med en gammal hopkrupen tomte i topp istället för en glittrande stjärna. Med saltlakrits på julbordet, med ohejdat fnitter och otvungenhet. Traditionerna, att hålla dem nära, blir viktigare än någonsin när världen blåst omkull.

Idag kommer mina kära resande, med riksfärdtjänst, med tåg. Vi ska vara tillsammans bland alla de tända ljusen, sjunga och lyssna till julmusiken. Titta på Karl Bertil och Kalle Anka på så låg volym att vi kan fylla i replikerna själva. Glädjas och förundras över att få uppleva Valentins första jul tillsammans, över släkten som följer släktens gång , finnas i det andrum som skapats i den tid som gått.


*******************************************************************************************************

Till nya läsare vill jag säga att ni är så innerligt välkomna hit, och att jag bara bloggar på måndagar.

10 kommentarer:

  1. Men du skriver ju så vackert så tomteblossen glittrar till innan de redan tänts.. Tack för att jag får följa din resa och jag är glad att ni har fått ett tidevarv till och hunnit landa efter det som hänt. Jag önskar dig en god jul och allt det du önskar.
    Kramar från Liv

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å, Liv! Tusen tack till dig! Du har en sådan värme, det är så fint att få ta del av den.
      Många kramar

      Radera
  2. Ha en riktigt fin jul och hälsa alla! Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack kära vän, hoppas ni fick detsamma!
      Kram

      Radera
  3. Jag minns starkt ditt inlägg från förra året. Jag hoppas att ni får en jättefin tid tillsammans under V första jul. Tomtekram från Ystad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så fint att höra att du gör det, i detta bloggbrus, verkligen!
      Tack snälla för julhälsningen, hoppas också ni fick en fröjdefull jul!
      Kramar tillbaka

      Radera
  4. Önskar dig och de dina en alldeles underbar Jul. du stora poet som skriver så man gråter och skrattar och tänker mer än vanligt. många vackra dagar till dig *+*+***

    ~Lycke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lycke! Tänk att få höra sådana ord från en av de största poeterna i blogguniversum <3 De orden sparar jag på en särskilt skimrande plats, det säger jag dig =)
      All lycka kommer flygande genom rymden!

      Radera
  5. Allt du säger stämmer så bra och känns så rätt..
    Önskar dig nu ett riktigt Gott Nytt År..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så glad jag blir över att du känner så.
      Önskar också dig ett riktigt gott nytt år!
      Kram

      Radera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.