Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

30 december, 2013

Gott nytt år, Herr Vardag!

Det är nyårsafton i morgon och jag tänker tillbaka på det år som gått. Jag ser på headern jag ritade när jag började blogga i mars 2012. De två kategorier som kommit att prägla de flesta blogginlägg jag skrivit finns inte med. Det blir så tydligt trösterikt och ledsamt, hur den största sorgen kan följas av den största glädjen och tvärtom. Jag ser att "Barn" med sina tjugoen inlägg snart har hunnit upp "Stroke" med sina tjugofyra. Ändå har Valentin funnits i mitt liv under ett år minus två veckor kortare än den stora stroke som drabbade min mamma och oss.

Det finns en babygunga i lekparken nära vårt hus och jag och Valentin brukar gå dit. Det är så stort, så svindlande mäktigt att se min unge tjuta av förtjusning över det jag tyckte var roligast när jag själv var barn. Jag brukade gunga till andra världar, gungan var en Narniaport till dem. Då ville jag aldrig sluta och återvända till vardagen, nu omfamnar jag den. Det är så nytt och skimrande att den är själva njutningen. Jag står ofta i fönstret med Valentin i famnen och ser barn på väg till skolan, släpande sina fötter över asfaltsmarken. Då brukar jag tänka på de tider i mitt liv när jag längtade mig förtvivlad efter en vardag, efter rutiner, efter dagar på räls, likadana, sådana jag kände igen. Jag köpte en liten brun plasthund på loppis och döpte den till Herr Vardag. Den fanns med mig i många år som en symbol för min längtan, som en påminnelse. Och tidvis lyckades jag leva en vardag, men jag landade aldrig i den. Den varade aldrig länge, jag drog iväg, bröt upp, rörde till allt, jag kunde inte andas, den kvävde mig. Idag har jag vardagen hos mig, och för första gången i mitt liv har jag stannat upp så pass att jag kan vara i den. Nu behöver jag inte Herr Vardag längre, jag vet inte ens vart han ligger, om jag har honom kvar eller om han är slängd.

Imorgon börjar ännu ett år, kommer nyåret ännu en gång. Och jag önskar att de kategorier som fyller era tankar, ska präglas av glädje, hopp och kärlek. Gott nytt år, tack för att ni läser, reflekterar, kommenterar!

All lycka,
Frida

*******************************************************************************************************

Till nya läsare vill jag säga att ni är så innerligt välkomna hit, och att jag bara bloggar på måndagar.

14 kommentarer:

  1. Jag tänker ofta på dig och dina kloka och vackra ord Frida. Stor kram och lycka in i det nya året!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma kära! Du finns i mina tankar också när vi inte hörs. Stor kram

      Radera
  2. Jag älskade att gunga jag minns att vi skulle ända upp till molnen, sitta där i det "fluffiga"
    Jag gillar vardag och jag gillar rutiner ibland tror jag mig vilja vara en ikke rutin människa, jag kan vara spontan men rutiner är då bäst :-)
    Önskar dig och dina en riktigt Gott Nytt År
    Kramar Sandra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja! Precis så var det, upp i molnen och gunga allt vad man orkade!

      Stor kram och detsamma önskar jag er!

      Radera
  3. Jag önskar dig verkligen det vackraste av år som kommer framför dig nu. Tack för att jag får följa dig här.. genom sorg och glädje.
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fina, och å, som jag önskar dig detsamma!
      Och tack själv för att du finns i blogguniversum, det är så fint att ha dig här!
      Kramar

      Radera
  4. Och tack till dig för alla dina fina inlägg! Gott nytt år!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket till dig också, det är så fint att följa dig!
      God fortsättning, Frida!

      Radera
  5. Åh..vackert! jag stannade i dina ord, nu några minuter in i det nya året. Tycker så mycket om..och jag känner också igen. det där med att röra till allt och inte kunna stanna särskilt. jag har också landat. äntligen hittat min vardag och det känns som den ljuvligaste resa som börjar. det här fina i det lilla livet, vilka världar som öppnar sig till slut *** Önskar dig och de dina ett underbart gott nytt år, massor med kärlek och vackra sanningar *+*+***

    ~lycke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så lyckligt att jag fick vara en del av ditt nya, skälvande år!
      Tänk, så tänker jag mycket kring dina texter, just så, att du lyfter fram de stora världarna i det lilla livet. Jag tycker så mycket om att läsa det om det.
      Många kramar och all lycka inför det nya året till dig och de dina, och tack för den vackraste nyårshälsningen.

      Radera
  6. Herr Vardag ligger säkert på ett tryggt ställe och är kvillrande lycklig (bara älskar det där Frida-uttrycket!) över att du landat och fått en vardag. Riktig god fortsättning på det nya året, finaste! Tack för all glädje och klokskap du sprider här i bloggvärlden. Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är så glad över att jag fått ge dig det, så roligt att se dig använda det!
      Tack kära du för de fina orden, och tack för att du skriver <3 Tänk så många olästa inlägg som bara ligger och väntar på att få landa på ditt tangentbord och vidare ut i rymden! God fortsättning, med värme! Kramar

      Radera
  7. Jag har också lärt mig att uppskatta Herr Vardag. Måste erkänna att det tog sin tid. Jag gillar det som inte har en röd ram på din Header. "Skriver med hjärtat i handen". Det står verkligen för dina ord Frida. Att gunga var också en av mina favoritsysslor som barn, som jag även gjort med trevliga sällskap i vuxen ålder när det varit mörkt och stjärnklart. Önskar dig ett fint 2014. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, han är inte helt självklar att leva med, det kan ta sin lilla tid=)
      Jag blir glad när du skriver om "hjärtat i handen", det blir jag verkligen. Det är ju precis så jag vill att mina texter ska vara.
      God fortsättning i mass, Bosse!
      Kram

      Radera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.