Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

09 september, 2013

VLMF

Det är en märklig takt vi lever i, min älskade och jag. Vi dansar tillsammans med Valentin, följer hans nätter och dagar. Vi söker en rytm där alla trivs, har balans att orka känna ro. Det är mycket som ska rymmas i sekunderna nu, viktiga ting som inte tål att väljas bort. Det är sömn, lek, mat, vila, tid tillsammans och ensamtid. Det är det där sömnkontot som töms i samma stund som sömn satts in. Det blir lite skörare än vanligt inuti, ett lite större behov av skydd mot världen utanför, den som kan vara så grym. Det blir ännu viktigare att fylla mina tankar med sådant som gör gott, att noga välja vad jag tar in. Att göra sådant som ger vila, skänker kraft, när sömnen inte finns där och ger frid.

Som under de senaste dagarna, när min älskade kommit hem från sitt jobb:

En filt i gräset, under träden, på ängen bakom vårt hus. Ett glas äppeljuice i min ena hand, i min andra min älskade. Valentins förtjusta skratt åt himmelens och bladens mönster, högt, högt uppe i det blå. Hans lilla ansikte som lyser av fascination när han hör mig och min älskade ge röst åt figurerna i Barbro Lindgrens ljuvliga bok Vems lilla mössa flyger.

Det är sådana stunder som är viktigare än någonsin nu, när dansen går i märklig takt, ibland i obalans. Det är också sådana stunder det blir så lysande, klart, att svaret på frågan bokens Farbrornallen ställer: "Varför lever man för?" (VLMF) inte är detsamma för oss som för tyghunden Röden, han som endast lever för att äta ben.

Till nya läsare vill jag säga att ni är så innerligt välkomna hit, och att jag bara bloggar på måndagar.

24 kommentarer:

  1. Det kanske är tur att de flesta av oss har fler tankar om VLMF än Röden. Dessa tankar skiftar färg,styrka, skepnad, form längs med vår brokiga färd genom livet. Ändå händer det att vissa av oss hackar till och kan fastna i en sak. Andra slutar att andas i ett ekorrhjul av alla måsten. Det är viktigt att fånga dagen och ögonblicken. Sömn är en viktig ingrediens som många mammor skulle kunna tänka sig köpa för pengar.
    Frida. Jag gillar dina måndagsinlägg. Kramisar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag gillar dina svar! Så fina att läsa, att bollplanka mot. Tack ska du ha =)
      Kramar

      Radera
  2. Så vackert! I vanlig ordning.
    Visst är det viktigt att leva i nuet med små barn. Det är ju deras enda sätt att leva livet på och delar vi inte deras rytm så missar vi dem så lätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fina du! Och visst är det så, och så häftigt att få vara i deras rytm, få lämna min egen ett slag.

      Radera
  3. Så vackert skrivet inlägg, som vanligt! Den där småbarns tiden är speciell och det gäller att hitta rytmen och orka fastän man knappt håller ihop vissa stunder! Men en dag sitter man där vaken och väntar på att de ska komma hem och säger att när de höll oss vakna när de var små, då visste man i alla fall var de var! Njut av Valentin!
    Kram M.E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket =)
      Ja...det är märkligt med den där tiden. Så kär och så svår. Så omöjlig att ha att göra med och att förstå.
      Kram

      Radera
  4. Det låter som ni ändå hittat balans i småbarnslivet. Det är fint det, de dagar när de flyter. Jag själv är i verklig obalans med allt. Men jag flyttar snart upp över ytan igen..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, oftast känns det faktiskt så=)

      Tänker på dig, Frida, och hoppas så att allt ska bli bra, helst vara bra redan nu, för er.

      Radera
  5. Så skönt det låter att ni tar er tid och slår er ner där i gräset och njuter och förhoppningsvis samlar på er energi, så att man orkar när sömnkontot tömts!

    Kram Sandra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ett bra sätt att fylla på;)
      Kram

      Radera
  6. Så fint att läsa om er tid tillsammans, känner så väl igen mej! Och detta att försöka hålla allt ont utanför.. det blir så tydligt under stunderna med första barnet hur mycket man önskar att världen såg annorlunda ut.
    Önskar er en fin höstvecka!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fina Johanna. Tänker att du är en sådan människa som förstår hur tankarna går!
      Önskar också dig och de dina en riktigt fin vecka!
      Kram

      Radera
  7. Precis så. Vill bara stoppa tiden nu och behålla den i en liten burk. För evigt.

    Kraam
    Petronella

    SvaraRadera
  8. Så vackert skrivet, som alltid! Jag är så glad att jag hittat dig här i blogguniversum, att jag får landa i dina ord, suga på dina härliga formuleringar. Du är en inspirationskälla, vännen. Tack! Idag har jag länkat till dig utan att först be om lov, jag hoppas det är ok. Tack för att du berikar mitt språk. Ha en strålande dag! Kramis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å, så fina ord! De ska jag spara i sinnet och plocka fram när det känns eländigt! Tack så jättemycket vännen =)
      Och vilken ära att du länkar till mig, det är klart att du får göra det, jag blir bara glad!
      Önskar också dig en strålande dag!
      Kramar

      Radera
  9. Det låter så vackert.. som vackra dagar och stunder i närvarande.
    Kramar från Liv

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är vackert...jag är så lycklig och tacksam över att jag får uppleva det.
      Kramar

      Radera
  10. jaa, tack för de orden. jag behöver dem och tar dem till mig och vårdar. struntar lite i tvätthögarna och trädgårdrenset..disken nu. här och nu..
    våra finaste små. att möta deras blickar, bara det

    kramar Lycke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det kära du, må bra i det, och strunta i det andra för en stund. "Det blir allt tid för det med", inte sant <3
      Varm kram

      Radera
  11. Jag ryser och myser. Så vackert! Kanske är meningen att må så bra vi någonsin kan och att njuta av livet och kärleken. Inte låta stress och hårda kanter trubba av oss.

    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fina Linn =)
      Så tänker jag också. Synd bara att det är så lätt att glömma bort det...
      Kramar

      Radera
  12. Åh, om du gillar Vems Lilla Mössa Flyger så kan jag tipsa om att gå och se den på Orionteatern! Underbar! Såg den förra söndagen.
    Hälsningar
    Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket för tipset, Anna =) Det ska jag absolut kolla upp!
      Allt gott,
      Frida

      Radera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.