Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

23 september, 2013

Älskade Valentin Björn Tage Elion

Jag vaknade till, det var mitt i natten och jag kunde inte se eller höra dig, kände inte genast vart du var.

”Vart är min unge?” ropade jag i mörkret, hann nästan börja gråta där
Innan jag sträckte ut handen. Så en pekfingerlängd från min kropp låg du

Där var du.

Så nära, men en bit ifrån, så långt ifrån att jag hann sakna, känna kalla handen runt mitt hjärta, skräcken komma rusande med ilfart inifrån.
För så nära är du mig.

Det finns stunder när jag tänker att i samma sekund som du började växa, började du också försvinna, resa hemifrån. Och när du gör det, när dina rosiga fötter som vilar så mjukt mot min mage, har fått vingar och flyger dig högt upp genom luften, över alla ängar, alla hav och alla skogar,
Men långt bort från alla himlar!
Önskar jag dig trygghet i den frihet som kommer när du vecklar ut dina vingar, önskar jag att du fyller dem med andetag från alla oss som älskar dig så gränslöst, min unge
Och jag vill ge dig såväl vingar som rötter, jag vill att du alltid ska veta vart du kommer ifrån, så att du alltid vet vart du kan komma 
Hem
Jag vill packa din resväska med mod, med ”älska”, med ”Jag vågar misslyckas, jag försöker igen” eller ”Jag provar en annan väg”
Jag vill packa din väska med musik, dans, sagor, och ett smittande skratt. Med förmåga att se det vackra i det lilla, med vänskap, närhet till dina känslor, med en fantasi som vill dig väl
Och jag tänker mig en väska med glitter så att den alltid ska synas i mörkret, så att du hittar den och vi dig, kalla nätter när du behöver en plats att sova, där larmet inte stör
Och jag vill att du alltid ska veta att vart du än är, vad du än gör, är mitt hjärta aldrig ens så långt som ett pekfinger ifrån
Dig
Så gick texten jag läste för min älskade unge på namngivningskalaset, och lyckan var där. Så starka, så varma, så kärleksfulla var alla vännerna, så många var skratten och kramarna. Och när jag såg ut över alla som samlats för att fira att Valentin finns, och hans moster och morfar sjöng och spelade Mauro Scoccos låt Du är aldrig ensam, kände jag i hela mig, att det var på riktigt, alldeles sant.







************************************************************************************************

Under hösten 2012 arbetade jag fram ett manus tillsammans med Sveriges äldsta amatörteaterförening, "Cirkelteatern" i Årsta (Stockholm). Nu är det äntligen dags att se föreställningen, som fått namnet "Räddare".

Så här skriver regissören Martin Hanson om den:
 "Vi bär alla på en eller flera rädslor. Rädslor som både kan skapas och frodas såväl i vårt inre som yttre rum. Saker som vi påverkar och påverkas av. Dessa rädslor gör något med oss, påverkar oss på något sätt. De kan ge oss drivkraften att förändra, skapa något nytt, annat. Men de kan också passivera oss, få oss att fastna. Det kanske rent av är dessa rädslor som gör oss till de vi är.

Vad händer om vi inte vill och vågar möta rädslorna? Låter oss känna och vara i rädslan, locka fram den ur vår mörka vrå? Då kanske vi öppnar dörren, låter en räddare kliva in. En räddare som ser oss, hör oss, tröstar oss. En räddare som inte ställer frågor eller svar utan bara möter, finns där, säger hej!"

Föreställningsdatum:
28, 29 september
6, 13, 19, 20 oktober

Tid: 19:00
Plats: Teaterlokalen vid Årsta torg
Regi: Martin Hanson
Manus: Frida Mellström
Bokning: Via e-post cirkelteatern@hotmail.com. Ange ditt namn, antal biljetter, samt vilket datum du önskar se föreställningen.
Ordinarie biljettpris: 100 kr.
Studenter och pensionärer: 80 kr.
Föreställningens längd: 1 timme och 40 min.


************************************************************************************************
Till nya läsare vill jag säga att ni är så innerligt välkomna hit, och att jag bara bloggar på måndagar.

12 kommentarer:

  1. Valentin kommer en dag att bege sig ut i världen, ja i alla fall utanför sina föräldrars trygga famn. Och när den dagen kommer så är jag fullt förvissad om att ingen kan vara bättre rustad än han. För med en mamma som Frida som skänker honom all den kärlek, kloka tankar, stora hjärta och empati för andra människor så kommer Valentin att klara av alla de olika situationer som människor får tampas med. Med sin resväska fylld av "jag vågar misslyckas" och "jag provar en annan väg" så har han ett långt mycket viktigare arv och tillgångar än alla pengar i världen. Och att vara döpt efter Tage Danielsson, denne fantastiske man- bara det alltså!:) Många många kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet du, jag blev tårögd när jag läste din kommentar. Så himla fin du är, Tanja, jag är så glad över att ha dig som vän <3

      Radera
  2. Underbara ord som alltid. En text jag hoppas att du sparar åt honom så han en dag i vuxen ålder får läsa dina fantastiska verk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så jättemycket, kära Frida, som du lyfter mig!
      Jag tänker att en dag ska jag samla alla inlägg jag har skrivit till Valentin och låta binda in dem i en bok. Den ska han få den dag han är stor nog att förstå och ta vara på orden, så han kan bära dem med sig genom livet.

      Radera
  3. Så vackert! En text att bevara hela hans liv. Och visst är det skrämmande att man börja tänka på att de en dag ska lämna boet, redan när de föds.
    Vad spännande med teatern!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack kära Hanna =)
      Ja, det är en så märklig känsla, de där tankarna, svåra att greppa om, omöjliga att förstå.

      Radera
  4. Åh, Frida, jag ryser av vackerhet. Och jag vill verkligen se din pjäs! Ska kolla lite... Kraaam!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å kära besläktade själ, så glad du gör mig <3
      Skulle älska om du kom, Pia! Hör gärna av dig innan i så fall, jag vill inte gå miste om chansen att få träffa dig.
      Många kramar

      Radera
  5. Vilket vackert tal du skrivet. Tänk vad glad han kommer att bli över det i framtiden.
    Hoppas att det blir utsålt på alla sex föreställningarna. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket fina Bosse!
      Ja, den dag han kan ta till sig dem, vill jag ge honom alla blogginlägg jag har skrivit om honom.

      Ja, det hade varit fint som snus det!
      Kramar

      Radera
  6. Så fint Frida, jag ryser när jag läser din text!! Hoopas du sparar den till honom! Jag kommer alltid ha mina killar under mina vingar och hoppas på att dom alltid vet att jag (min man) finns för dom, att dom vet var tryggheten finns! Men när man är 9 år så klarar man sig tydligen alldeles utmärkt själv och får ofta höra "men mamma då...." Men ibland är han också väldigt liten men det får jag absolut inte säga högt ;-)

    Kram på dig
    Sandra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack kära Sandra, så fin du är!
      Ja, det är bra märkligt det där, hur svårt föräldrar tycks ha att förstå hur stor man faktiskt är ;)

      Kramar

      Radera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.