Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

26 augusti, 2013

Om "Canasta, mandelmusslor och sirliga öron"

Ja, hösten är på väg, men det är ännu sommar, och värmen har vänt tillbaka igen. Jag går ofta ner till sjön och badar, simmar längder med molnen ovanför mig, det är fritt och tryggt med dem. Jag tänker så bra när jag simmar, tankarna kommer av sig själva, otvungna, otämjda, jag kan bara plocka bland dem sedan. Jag fyller huvudet med skrivande och med drömmar, såväl nattdrömda som dagdrömda, det är så lyckligt att ha ro att göra det. Ibland har jag också lyckan att ta del av andras besannade drömmar, att inspireras och få kraft av dem. Som nu. Min bloggvän Pär Lifvergren, eller "Livsnjutaren", som driver Si otium est - en blogg om livsnjutning, har debuterat med den ljuvliga boken Canasta, mandelmusslor och sirliga öron. När jag bläddrar bland hans utsökt formulerade betraktelser, gläds jag inte bara över att hålla dem i handen, i en underbar pärm. Jag gläds också över att jag fått förmånen att följa med på Livsnjutarens resa, att jag fått vara en del av den. Jag tänker på hur fint och speciellt det är att han så öppet vågat dela med sig av sin dröm och sin väg mot att besanna den, och på vilket mod det krävs för att visa sin längtan.




När jag tittar ut genom fönstret, ser jag att två människor har slagit sig ner på stenplattorna mellan husen. Med sig har de en stor palett med färger, och det verkar som om de ska börja måla tavlor på den grå gången. Jag tänker att ett bättre sätt att beskriva Livsnjutarens konst att använda orden för att visa oss sin bild av världen på, kan jag inte få.

Till nya läsare vill jag säga att ni är så innerligt välkomna hit, och att jag bara bloggar på måndagar.

12 kommentarer:

  1. Så fint Frida! Jag ser fram emot att läsa den, jag också. Stor kram!

    SvaraRadera
  2. Underbart att ha förmånen att kunna ta sig en simtur i sjön utan att det blir ett alltför stort projekt.
    En verkligt härlig boktitel!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det verkligen! Jag älskar att bada, och det är otroligt lyxigt att bara kunna promenera till sjön och kasta sig i när jag vill =)

      Ja, visst är titeln härlig! Mustig på något sätt!

      Radera
  3. Så fint skrivet, det är ju en härlig bok och tack också för finkomplimang hos mig.. jag hoppas få hålla din bok i handen en vacker dag. Du har ett eget uttryckssätt som jag tycker om.
    Kramar från Liv

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack finaste du! Som så ofta förr, slås jag av hur fint det är att du finns i blogguniversum.
      Kramar

      Radera
  4. Käraste du! Vad ska jag säga? Rörd blir jag naturligtvis när jag läser dina fina ord. Tänk så mycket kärlek och omtanke det finns här i Blogglandia! Bockar som ödmjukast och somnar nu snart glad och förnöjd, som en lyckllig prins här på kudden. Tack för att du är du. Nattinattkram PS. Så snällt av dig att länka till mig. Tusen tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äras den som äras bör, kära du! Och jag ger bara tillbaka det du sänder ut =)
      Varma kramar!

      Radera
  5. Sensommaren i år har varit som den bästa kompis. Precis som du gör jag allt för att hålla kvar den speciella känslan och ladda batterierna. Det är nästan för bra för att vara sant. Den där boken som du har på din bild ligger bredvid mig just nu. Eftersom jag själv fuskar i kåseribranschen var jag inte svårlockad. Kram från söder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst har den! Hoppas att den glömmer något när den reser sin väg, så att den snart måste komma tillbaka igen ;)
      Kram från öster!

      Radera
  6. Jag tror september kom med hösten idag... Värmen har liksom försvunnit men jag, jag älskar hösten och en extra jacka på så njuter jag av vackra dagar...
    Så skönt det låter att bara simma och tänka/drömma, usch jag har blivit en badkruka men på en bergsklippa är det också skönt att tänka på allt och inget!

    Kramar Sandra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så är det här också. Det finns en helt annan friskhet i luften nu när september har kommit. Vet inte riktigt hur jag ska känna inför det ännu, men försöker tänka på det som är bra med hösten...som allt det vackra till exempel=)

      Nog tänker man minst lika bra på en klippa alltid =)

      Kramar

      Radera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.