Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

19 augusti, 2013

"Den bästa sommaren"

Vi har kommit hem från vår roadtrip nu. Vi har bara varit borta i två veckor, ändå har hösten börjat smyga sig på här hemma. Det är något kulet över himlen, luften bär med sig en friskhet som är ny. När jag tittar ut genom vårt fönster, kan jag se att somliga blad har börjat gulna allaredan.

En ny del av året har börjat. Det är den tid som alltid för mina tankar till nytt, blankt bänkpapper, upprop, och nyvässade pennor. Det är den tid då jag valt att se det som osannolikt att vintern faktiskt ska komma, att höstdagarna faktiskt leder vidare till snö och is. Det är den tid då jag alltid försökt glömma den sanningen, klamra mig fast vid sommaren, njuta av hösten innan vintern tar vid.

Min älskade är tillbaka på arbetet. Vi är inte någons gäster längre och de vi haft på besök, har rest hem till sitt. Det är märkligt tyst här hemma, trots Valentins joller och skratt, trots sångerna och leken, trots att vi lyssnar på musik. Det har varit så många andra röster runtomkring oss så länge nu, älskade röster från vänner och familj.

Det har varit "den bästa sommaren" någonsin, och jag vill inte att den ska ta slut. Samtidigt törs jag hoppas på "den bästa hösten", och på att "den bästa vintern", så småningom ska ta vid. Jag törs hoppas på, att även om de följande årstiderna inte skulle bli "de bästa", ska den lycka "den bästa sommaren" skänkt oss, räcka till.






Ett par minnen från "Den bästa sommaren", är de ljuvliga armband som finaste Tanja som driver På Selmas gata gjort till mig. Tanja och jag lärde känna varandra genom våra bloggar för ungefär ett år sedan. Vi träffades "på riktigt" för någon vecka sedan, och tänk, att lika fin som vår vänskap är här i bloggvärlden, är den i "verkligheten".
 
Till nya läsare vill jag säga att ni är så innerligt välkomna hit, och att jag bara bloggar på måndagar.

18 kommentarer:

  1. Det låter alldeles underbart och jag hoppas att ert år och framtid fortsätter att bli det bästa någonsin.

    SvaraRadera
  2. Jag känner igen mig i dina tankar, hösten är den tid som förmedlar nystart inom mig! Och jag är säker på att vad än året har att frambringa så kommer du och din fantastiska lilla familj att klara av det på det bästa sätt det går...

    Jag är så glad att vi fick tillfälle att mötas. Underbara du!:) många kramar till er alla tre!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Käraste Tanja, tusen tack =)
      Och detsamma tänker jag om dig och din underbara familj.
      Jag gläds mycket över att vi äntligen mötts! Tänk så fint att ha fått dig till vän= )
      Många kramar tillbaka till er!

      Radera
  3. Tänk att få känna så, att det är den bästa. Hur det än blir så har du det med dej! :-)
    Kram Johanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, visst är det så=)
      Jag önskar att också du haft en suverän sommar!Kram

      Radera
  4. Jag önskar dig den allra bästa hösten någonsin. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å, tack detsamma önskar jag dig, Bosse=)
      Kram

      Radera
  5. Vad roligt att du träffade henne och vilka otroligt fina armband! Såklart det blir den bästa hösten och den bästa vintern. Fattas bara annat...

    Kraaam
    Petronella

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var himla fint att möta Tanja, och visst är hon duktig på att göra armband!

      Tycker att vi slår på stort och beställer den bästa hösten och vintern till oss alla;)

      kraaam

      Radera
  6. Vilka underbara armband och vilken fantastisk sommar du haft.. den blir man glad att läsa om.. önskar dig en vacker höst, jag älskar hösten så jag njuter nu när det är sommardagar men kvällarna ibland känns höstlika.. en övergång från en skönhet till en annan.

    Kramar från Liv

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så glad jag blir att du gläds med mig! Jag hoppas att också din sommar har varit fantastisk och att din höst blir ännu bättre! Jag kan tycka att hösten är svår ibland, att den känns som en tröskel till vintern. Då vet jag att jag kan kika in till dig en extra gång och få pepp, det blir fint!

      Kramar
      Javisst är hon superduktig, Tanja! Hon kan verkligen skapa.

      Radera
  7. Vi önskar och hoppas att det blir en underbar höst och vinter. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det bestämmer vi tycker jag =)
      Kram

      Radera
  8. Livsbejakande som vanligt. Man blir alltid så glad och varm när man tittar in till dig. TACK för dina texter! Här har det varit både en bra och en jättejobbigstrulig sommar. Nu ser jag spänt fram emot en skön höst med massor av höstlöv och vemod. Det kan också vara vackert, riktigt vackert... Kramar till dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv, vännen! Att få höra att jag skriver livsbejakande av en livsnjutare som du, det är fint som snus det = )

      Det blir fint att mötas i bloggvärlden, bland "Höstlöv och vemod"! Hoppas att det struliga har ordnat till sig, lagt sig tillrätta, så att hösten inte blir mer tung än vackert vemodig.

      Kramar tillbaka till dig!

      Radera
  9. Jag älskar hösten!!!! Vackraste årstiden som finns... Visst känns hösten som en nystart!
    Låter som du och dina har haft en härlig sommar!! Så kul att träffa Tanja IRL

    Kram Sandra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker om den första delen, den färgsprakande, och nystarten i den.
      Ja, det var jättefint att träffa Tanja, och hennes lille Max!
      Vem vet, kanske kan vi ses allesammans någon gång, du bor väl i närheten av henne?
      Kram

      Radera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.