Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

29 juli, 2013

I sakta mak

Jag är i sakta mak nu, andas lugnt, fyller på. Det är en sådan där sommar som jag drömmer om på vintern, då när mörkret och kylan äter mig sönder och samman. Det är en sådan sommar som sällan blir, fastän jag gör allt för att få den. Det är en vykortssommar där evighet läggs till evighet, där promenaderna är långa och loja med picknickpauser på solvarma gräsmattor, en sommar med bad varje dag i närmaste sjö. Det är en sommar där vännerna är nära, så kära, där jag reser bort eller tar emot dem hos mig. Där kvällarna är ljumma på balkongen, där skymningen är lysande nära, där rösterna och skratten sjunger i tystnaden efter dagen.

Jag läker inuti. Skriver, lagar mat och bakar, läser igen. Plöjer böcker och vilar i andras världar, låter de tänka och se istället för mig.

Jag sitter på balkongen och dricker kaffe nu, har dragit ut en pall att vila mina ben på. Sträckläser Barbara Voors "Mina döttrars systrar" . Det är en bok om väntan och längtan, om sökandet efter ett hem för såväl kroppen som för den själ som ryms där inuti. Det är en berättelse med många trådar som jag väl känner igen. Så lägger jag ner boken för en stund, ser ut över balkongräcket, på grannens hund. Han står ivrigt vaken på bakbenen, vilar frambenen mot uteplatsens staket, närvarande nyfiken. Följer varje ny rörelse på gatan utanför, varje ny varelse som kommer förbi. Jag tänker, rätt så lojt, att andra dagar, många dagar, är jag också han, men inte nu, inte här, inte igår och inte idag. Tänker att det är bra så, det räcker så här för nu, han kan gott betrakta världen åt oss båda två.

Till nya läsare vill jag säga att ni är så innerligt välkomna hit, och att jag bara bloggar på måndagar.

12 kommentarer:

  1. Vackert att du läker inuti, vackert med vykortssommar och alla de stunder du beskriver.
    Kramar från Liv som önskar dig mer läkning och mer loja stunder och mer lycka..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack kära! Och samma ljuvliga sommar önskar jag dig.
      Kramar

      Radera
  2. det låter så väldigt bra med din semester. blev alldeles tillfreds inuti när jag läser. och hoppas du fortsätter med den tanken, för det är ju i den som vi väljer att skapa vår dag. och jag försöker också. men här är inte mycket lugn och ro, men väl mycket bry om många små (ler) som du vet, och det gör också mycket gott inuti. men den där ensamma stilla stunden ibland kan jag önska. nu, inatt finns den här. och jag är trött, men inte för trött för att njuta vad du skriver. läser mer nedan..

    kramar genom sommaren, Lycke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så fint att få möta dig igen, det gör mig alltid så glad inuti! Du spinner vidare och speglar så...

      Och den ensamma stunden, jag vet så väl hur du menar. Också jag saknar den ibland, även om allt runtomkring är bra.
      Varm kram

      Radera
  3. Poesi som vanligt. En feelgoodupplevelse för att använda ett svenskt ord;-)) Ja, visst är det härligt med vykortssomrar. Sköt om dig, vännen! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man tackar = D
      Hoppas att också du har det vykortssomrigt!
      Kram,
      sköt om dig också!

      Radera
  4. När man tillåter sej själv att varva ner, ta emot och fylla på - ja då känns det som man är i balans med sej själv och hela världen!
    Kramar!

    SvaraRadera
  5. Vykortssommar är ett fint ord. Jag saknar när vår anslagstavla var fylld av kort från alla hörn av världen. I dessa teknik-tider är det snart en sensation när ett enda vykort dyker upp i lådan. En bra bok på balkongen är en högtidsstund för mig under sommaren. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tänk, så var det förr, lite tråkigt att det gått förlorat. Jag minns mycket väl hur en av höjdpunkterna var att välja vykort att skicka till nära och kära. Jag får lust att göra det igen!
      Kram

      Radera
  6. Mmm. Jag vilar i dina ord. Läker lite, jag också.

    Min sommar har varit stormig och orolig, nu börjar jag landa. Behöver nog ligga här ett litet tag innan energin kommer åter.

    Det känns trösterikt och värmande att läsa om din fina sommar. Hoppas att känslan håller i sig.

    Varma kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gör mig glad att jag kan bjuda dig vila och kanske också läkning.
      Det är fint att känna att jag har att ge av den varan, till dig.
      Varma kramar

      Radera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.