Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

17 juni, 2013

Ljuden

Ljuden är så annorlunda nu när jag lever mina dagar med en människa som hör allting för allra första gången.

Frukostflingornas rasslande ner i skålen. Barnvagnens hjulsnurrande mot gruset, gräset, asfalten. De viskande bladen.

Att jag kan höra hur vädret är, har jag inte tänkt på förut. Jo, regnet förstås, och blåsten. Men inte att en mulen dag låter annorlunda än en solig.

Jag väljer bort teven och musiklyssnandet allt oftare. Radion, som brukade gå för jämnan, är tyst. Det finns liksom inte plats annars, för alla ljud, känner jag.

Men det handlar också om något annat. Att jag orkar, önskar, vill och kan vara närvarande nu, i hela mitt jag.

Till nya läsare vill jag säga att ni är så innerligt välkomna hit, och att jag bara bloggar på måndagar.

20 kommentarer:

  1. Det är en fantastisk resa du just påbörjat. Att återupptäcka världen på ett alldeles nytt sätt. Det är fint! Och fint att du ger det den tid det tar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst är det en fantastisk resa! Jag, som är en gammal backpacker, inser att detta slår allt!

      Tack Hanna, jag är glad att jag har möjlighet att ge den tid.

      Radera
  2. Att få barn är att återuppleva allting på nytt! Det är det mest fantastiska med hela alltet. Att se på barnen och minnas tillbaka hur det kändes när jultomten knackade på dörren, när man låtsades sova på sin födelsedagsmorgon och spänningen i att göra allt för första gången.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad fint skrivet! Jag har tänkt mycket på dina ord "Att få barn är att återuppleva allting på nytt", och jag tänker att det är på riktigt, alldeles sant, på gott och på ont.

      Radera
  3. Ljud är att leva. Ett vackert sätt att ta till sig livet. Så lätt att inte reflektera över det på hemmaplan. När jag sovit på bortaplan är min hörsel alltid mer alert. Letar både oljud och personliga ljud och läten för just det rummet eller platsen. Oftast är det trivsamt. Du lever i en härlig tid nu. Njut Frida.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å, som jag njuter, jag gör verkligen det!

      "Ljud är att leva"...jaa! Nog är det, som du skriver, ett vackert sätt att ta till sig livet...

      Radera
  4. Tänk så mycket ljud (och buller) som omger oss-dagligen!
    Som när strömmen går, det är en märklig tystnad, då inser man hur mycket ljud man omges av...
    Vilken härlig känsla du har här och nu, det är bara att njuta av den...
    Önskar dig en fortsatt härlig vecka och en fin Midsommar tillsammans med dina nära
    Kram Sandra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, visst är det så! Det är först då man märker det. Som när köksfläkten slås av till exempel! Först då hör man att den varit på.

      Tack för midsommarhälsningen! Vi hade en jättefin midsommar tillsammans med Valentins morfar och extra mormor.

      Hoppas du och de dina också hade det härligt!

      Kram

      Radera
  5. Önskar dig och dina en glad midsommar!

    Kram Sandra

    SvaraRadera
  6. Det låter magiskt. Att en ny värld öppnas som alltid funnits där. Tycker fokus är så spännande på så vis.. när man finner något. Att vara så närvarande låter oerhört jordande.

    Tack för alla klokord och att vi får ta del av din skrivskatt.
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är fantastiskt att få upptäcka min värld, min vardag på nytt! Vilken lyckoskatt!

      Tack själv, kära, så glad jag blir för dina ord!

      Kramar

      Radera
  7. Ja så är det! Innan jag fick barn så var alltid tvn eller radion på men nu tycker jag om när det är tyst.

    Kram Helena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänka sig att det är likadant för dig =)

      Kram

      Radera
  8. Det är mycket som man upplever på nytt när man får sitt första barn! Så här i smultronens tid brukar jag minnas när min förstfödda var drygt ett år och jag gick till mitt smultronställe på gården där min mormor levt, plockade de första solvarma smultronen och gav dem direkt till min dotter! Då tänkte jag "att så här är det att vara mor, att reflexmässigt stoppa de första mogna smultronen i sitt barns mun i stället för sin egen"!
    Ha det gott med lilla Valentin!
    Kram
    Melodys matte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å, så vackert, vilken underbar bild! Den ska jag bära med mig.

      Tack!
      Kramar

      Radera
  9. Vad fint Melodys matte beskriver det! Jag brukar tänka på samma sätt när jag ger Max bunken med kaksmet då jag bakat...:)

    Jag är ju som du och reflekterar mycket över saker, som föräldraskapet. Som vad jag vill att min son ska få med sig. Kärlek såklart, men också en känsla av att duga, att vara bra nog. Bra självkänsla OCH bra självförtroende. Empati. Men också förmågan att kunna njuta av tystnaden. När jag och P träffades så hade han ALLTID på radion. Tiom. när vi skulle sova. Jättejobbigt! Han påstod att han inte kunde somna annars. Men jag värdesätter verkligen tystnaden, kan njuta av att stänga av både tv och annat och bara ha det tyst. Jag tror verkligen att det är viktigt, speciellt för våra barn som kommer att växa upp en generation som är ständigt nåbar. Förmågan att koppla av och koppla bort. DET vill jag ge min son:)

    Frida, min vän! Jag tänker ofta på dig, senast när jag var ute med Lovis nyss faktiskt:) Även om jag just nu grottat ner mig i förskolans hemsida som jag pillat med sedan i fredags då jag bestämde mig för att ge det ett försök trots att jag trodde att jag inte kunde. Men jag kunde!!.-) Många kramar från väst till öst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att ge ifrån sig kakbunken, det du, det blir svårt;) Det händer att jag gläds mer över smeten än över den färdiga kakan, det ska villigt erkännas det;)

      Jag kan kopiera din föräldraskaplista rakt av! Du är en klok mamma, och jag önskar mig lika klok. Det är viktiga ting du nämner, sanna mina ord! Och, som vanligt vill jag snabbspola tiden så att det är dags att ses. Jag vill babbla vidare, det finns hur mycket som helst att gräva runt i och prata på om!

      Klart att du kunde fixa hemsidan, självklart kunde du det! Jag säger som i Emil i Lönneberga, att du är möe bättre å goare än du själver vet om=)

      Massor med kramar!

      Radera
  10. Fina Frida! Jag tänker så ofta på dig och lilla Valentin! Sommarkramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kära du! Tack för din hälsning. Den går rakt in i hjärtat. Jag tänker nu och då att jag ska sätta mig ner och skriva några rader till dig, men väntar liksom fortfarande på att hinna ikapp den tanken.
      Stora kramar!

      Radera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.