Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

13 maj, 2013

"Våren är för evigt ny"

Jag lever våren, lever solen, lever de knoppande blommorna och träden. Det är så det blir när årstiden och vädret i den, gifter sig med känslan inuti mig. Jag går och går med barnvagnen över bara asfalten, längs med vattnet på mjuka skogsvägar. Jag går med Valentin i famnen, över trägolvet i vårt hem. Jag går stundtals smygande, hyssjande, oftare vaggande, vyssjande, sjungande sånger, ibland bara nynnande, hummande, när tröttheten tar överhanden.

Kanske är det allt det nya hos mig och i våren runtomkring mig: Kraften, det intensiva nuet och naturens återuppståndelse, som får mig att tänka på tidigare vårar. På hopprepspremiärer och på den gröna cykeln jag fick när jag fyllde tio. På valborgsfiranden vid kasen och på sångerna vid den. På förra årets vår, den som präglades av stroken som drabbade mamma först och oss alla sedan.

Så ringer telefonen. Det är mamma som vill berätta att de har planterat en ny buske i trädgården.

"Den heter mormorshallon", säger hon. "Tänk, när Valentin blir större. Då kan han hälsa på hemma hos sin mormor och plocka bären."

När jag lagt på, tänker jag länge på en rad ur visan "Alla fåglar kommit ren":

"Våren är för evigt ny", och jag tänker att jag vill tillåta den att vara det.


Till nya läsare vill jag säga att ni är så innerligt välkomna hit, och att jag bara bloggar på måndagar.

20 kommentarer:

  1. Våren är underbar... Den känns som den ger en ny start en ny energi efter alla månader i mörker, månader under filt och tända värmeljus...
    Ja nu njuter vi av våren :)

    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst gör vi, och visst är den underbar!
      Den gör mig så lycklig, verkligen!
      Kram

      Radera
  2. Visst är våren härlig! Och nu har du Valentin och din mamma har planterat mormorshallon i trädgården! Så mycket att glädjas åt!

    Kraam
    Petronella

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa, verkligen!

      Och denna vår kommer med glädje, på ett sätt jag aldrig upplevt förut.

      Kramar!

      Radera
  3. Åå mormorshallon - blir både rörd och får rysningar av dina ord idag!

    Jag är så glad över att du kan sätta ord på dina känslor, det blir som att läsa ett brev från en kär gammal vän att titta in här! :-)

    Kram!

    (Har halkat lite efter med mitt bloggande, har varit lite intensivt några dagar men jag har så mycket att visa när jag får med kameran nästa gång!)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack kära, så fint!
      Och detsamma, fast med bilderna då =)
      Du vet, jag följer inga andra fotobloggar, bara din. Det är något med den, med bilderna och orden, som får mig att må så bra, få sådan ro, bli så inspirerad.

      Kram, längtar som alltid efter dina inlägg!

      Radera
  4. Vilken vacker text, verkar som du funnit en ro mitt bland det som jag bara kan föreställa mig som ett mindre kaos... Raderna om hur du går runt med Valentin blev till poesi med alla verben med u och y sig, SÅ vackert. Ha en fin kväll och dröm ljuva drömmar om mormorshallon... Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det verkligen, en ro, en vila, en stillhet har kommit till mig.
      Och tusen tack för dina ord om poesi! Så fint att få höra dem från dig.
      Kram

      Radera
  5. Vilket underbart, underbart inlägg.. och det gläds att Valentin kommer kunna plcoka mormorshallon.
    Kramar från Liv

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack kära du! Och stora kramar!

      Radera
  6. Vilken underbar skillnad med din mor nu och för ett år sedan. Vad härligt det blir för både henne och Valentin att plocka hallon tillsammans.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är otroligt. Det känns overkligt att det bara är ett år sedan allt hände...som ett helt annat liv.

      Radera
  7. Så vackert Frida! Och så fint att få ett litet vårbarn att snusa i nacken och sjunga sånger för! Kram!

    SvaraRadera
  8. Frida! Du har förlängt helgerna med en dag. :) Extra mysigt att läsa om din mamma. Mormorshallon var ett ljuvligt ord.
    Hallonkramar från Bosse, höll på att skriva Bobo av gammal vana.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så bra! Så ska det vara = )
      Ja, visst är "mormorshallon" fint!
      Jag hade inte hört ordet förut, det är fantastiskt!
      Kramar

      Radera
  9. Dina ord gör det levande Frida. Jag kan riktigt se dig gå där med Valentin i famnen. Bärandes på så oändligt mycket kärlek.

    Och jag minns mitt eget bärande. Hur jag sjöng de sånger min mamma sjöng för mig som liten och min önskan att föra vidare den tryggheten till mina egna barn. Hur jag mitt i sommaren gick runt i vårt sovrum på nätterna och sjöng julsånger för minsta dottern som behövde många, många sånger för att somna och när repertoaren tog slut fick jag ta till julsångerna. Kanske är det därför hon älskar julen så mycket. ;)

    Tänk, om ett år kan mormor och Valentin stå där och plocka hallon tillsammans. Plocka, äta, prata och skapa sina egna minnen tillsammans. Deras stund. Livet är gott käraste Frida.

    Ta hand om varandra!♥

    Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så fint! Jag blir rörd av dina ord, dina minnen, dina bilder.
      Så kärt att få dela dem med dig!

      Lycka till dig och de dina!

      Radera
  10. Ååh..precis sådär kan jag känna det nu. och våren för evigt ny...och att få låta den vara det..
    älskar att läsa det du skriver

    kramar Lycke

    SvaraRadera
  11. Nu har jag suttit här med en kopp te, läst allt det jag har missat och njutit. Verkligen njutit. Känner mig lugnare. Mer hoppfull.

    Du sätter guldkant på måndagar!

    SvaraRadera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.