Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

20 maj, 2013

Låt regnet kyssa dig

Det är inte bara solen jag saknar under vinterhalvåret, jag längtar också efter regnet. Det som faller så där stilla, eller sköljande, rasande, befriande, ljumt. Jag kan tycka så mycket om det tillåtande i det, i allt det mjuka. Att få dra slarvjackan över trasigtröjan, strunta i att fixa till mitt hår. Vandra ensam genom vattenpussar, känna regnet skölja över ansiktet, stanna till ibland, blunda.
Och doften! Under tiden, efteråt, innan.

Som nu ikväll. Ljuset är mjukt där utanför, och himlen. Jag väntar på ljudet av de första dropparna mot fönstret, hoppas att de kommer lagom till jag krupit i säng. Så att det blir som i vaggsången mamma och pappa brukade sjunga för mig när jag var liten, den jag gärna sjunger för mitt barn:

Låt regnet kyssa dig
Låt regnet kyssa dig
Låt regnet släppa klara silver -
droppar på ditt huvud
Låt regnet sjunga sin vaggsång för dig

Till nya läsare vill jag säga att ni är så innerligt välkomna hit, och att jag bara bloggar på måndagar.


21 kommentarer:

  1. Jag älskar också regnet.. vilken oerhört vackert skriven text. Jag insåg att jag har en utmaning liggande från dig som jag fick under blogguppehållet som jag ska ta tag i vilket känns kul. Ha en skimrande dag!
    Kramen från Liv

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack kära du, så glad jag blir!

      Och då vet jag vem som också kan tänka sig att dansa en regndans om det blir torka framöver, perfekt =)

      Ska bli roligt att läsa din bloggutmaning, men gör den bara om du verkligen vill! Jag vill inte att du känner någon stress =)

      Kramen!

      Radera
  2. Det är vackert med ett stilla eller ett rasande vårregn. Till en viss del tror jag att det har att göra med att det efterföljs av ett ljusare och mer behagligt väder än under andra delar av året. Jag känner mig i alla fall trygg med den vetskapen.
    Det var även mycket vackert att läsa ditt måndagsinlägg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tror jag också! Förväntan den rymmer, den där rentvättade känslan när allt känns nytt.
      Och det gläder mig att du finner det vackert =)

      Radera
  3. Jag tycker också om regn! Ibland. Och då vill jag gå ut och bara låta regnet skölja över mig. Att somna till regnets knäppande ljud på fönster och tak är som en perfekt vaggsång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är det ljuvligt!
      Och det är svårt att finna något mer rogivande.

      Radera
  4. Jag ler när jag läser ditt inlägg om regndroppar och dofter. Hur jag satt i går kväll och försökte hitta ord till mina bilder, hur jag skrev om det behagliga mjuka ljuset och försökte beskriva dofterna, för att sedan stryka allt.. Kvar blev några få ord och så tittar jag in här och ser att vi tänkt ungefär samma :-)

    Vilken vacker vaggvisa, tänk att få somna till den!
    Kramar till dej och de dina!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad fint, två själar, en tanke =)
      Jag tycker mycket om att läsa de korta ord som brukar följa med dina bilder, de flätas samman så vackert.

      Ja, visst är vaggvisan fin! Den går i vackraste moll.

      Kramar tillbaka till er!

      Radera
  5. Det hörs ju på ordet att det är vackert. Vårregn. Fina grejer. Kram!

    SvaraRadera
  6. Jag älskar sommarregn ... Det är så mysigt att sitta inne och bara kura ihop sig och att få gå och lägga sig med ljudet av regnet utanför är riktigt behagligt det med....eller som jag idag, när regnet kom på em, verkligen vräkte ner... Tar på mig
    Regnrocken, gummistövlarna och ger mig ut och gödslar gräsmattan :)
    Hoppas ni alla mår bra och att lille Valentin växer och knakar...

    Kramar
    Sandra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh, jag kan se det framför mig! Jag tycker så himla mycket om att följa hur er trädgård växer fram!

      Vi mår bara fint alla tre, och Valentin växer mycket riktigt så att det knakar. Det är fantastiskt att få följa honom!

      Kramar!

      Radera
  7. underbart och så väldigt igenkännande kära du! jag har alltid älskat regn, den ljumma sommarsorten av regn såklart, men även den tidiga vårens, höstens..så väldigt befriande för själ och sinne. hur man kan låta den rinna av en..all den där stressen och hetsen. hur det sköljs bort och ger frid. när jag var liten, och det regnade på sommaren, så sprang jag alltid ut och dansade i regnet. ska påminna mig att göra det i sommar också (ler)
    blev så väldigt glad över dina senaste ord hos mig. tack..du är så klok. och en underbar sommar önskar jag dig..

    kramar Lycke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, så lyckligt du skriver om regnet, du speglar hur jag känner!

      Och orden, de är sanna från hjärtat och jag blir glad att de landade så fint hos dig...det tänkte jag att de skulle. Du vet att ta emot ord, verkligen.

      Och en underbar sommar önskar jag också dig!

      Kramar

      Radera
  8. Så otroligt vackert skrivet. Slarvjacka och trasigtröja i ett renande sommarregn.... poesi i mina öron. Ha en fantastisk onsdag. Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, så glad jag blir, tack kära du =)
      Kramar, allt väl till dig!

      Radera
  9. Jag har inte läst din blogg på länge men älskar hur du skriver. Regnet är fantastiskt och så luktar det så gott.

    Kram Helena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Helena, så roligt att se dig igen, det var länge sedan!
      Ska strax kika in hos dig =)
      Tusen tack för fina ord, så glad jag blir!
      Och så härligt att också du njuter av regnet =)
      kram!

      Radera
  10. Min Frida-vän! Du skriver så att jag ryser! Jag liksom känner hur regnet kommer och jag tycker om det så mycket! Många blir deppiga utan solen, jag blir det av allt för långt mellan regnskurarna:)

    Den där sången känner jag inte till men lyckliga lille V som nu får höra den från sin mamma liksom hon fick höra det från sin! Och jag vill också sända mina gratulationer till dig på din allra första mors dag! Det är stort! Även om man såklart är mamma alla dagar så är det faktiskt något fint att få uppleva den allra första... Många kramar//T

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tanja! Hej hej HEJ min vän!
      Så glad jag blir över att höra från dig och så underbart det är att läsa din hälsning! Du är en människa som förstår så där på riktigt!
      När vi ses kan jag lära dig sången så kan du sjunga den för Max =)
      Stora kramar!

      Radera
  11. Regn... Sol... Asfalt... Blåbärsisglass... Barndom... Oslagbart... O. H.

    SvaraRadera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.