Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

15 april, 2013

Valentin - tid

Vi är i en bubbla av närhet; min älskade, vårt barn och jag.
Vi går på Valentin - tid.
Sover när han sover, är vakna när han är vaken.
Det är nätter som smälter ihop med dagar, med ögonblick som läggs till ögonblick. Är mjuka sjok av tid som böljar i en rytm som bara är, som vågor att vaggas i.
Som belyser, förstorar, förstärker: Hans lillfingernagel. Hans näsa. Doften i hans nacke. Den mjuka huden på hans mage, på armarna.
Ögonen. När han öppnar dem. Hur de är portar till en världsrymd.
Jag sjunger sånger jag glömt fram till nu.

27 kommentarer:

  1. Åh, Frida, det är ju precis så det ska vara och du beskriver det så vackert som ingen annan kan. Stora kramar till er alla tre! Fortsätt bölja i hans rytm.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket kära besläktade själ =)
      Stora kramar kommer lastat till kungariket Kammebornia!

      Radera
  2. När Max föddes så tänkte jag på dikten "Lyckans minut" som Erik Lindorm skrivit. Precis så var det! Jag väntade hela mitt liv på honom, på att just han skulle komma till mig! Vilken oerhörd känsla det är att få uppleva det och jag är så glad att ni nu fått er lille Valentin! Den där allra första tiden är magisk på något vis, allting kretsar kring det nya lilla livet.

    Jag har trott att jag har med dig på min lista och därför ser när du uppdaterar. Det verkar inte vara så, trots att jag nu lagt mig som följare. Jag måste undersöka det, vill ju veta när du skrivit något bästa Fridan!

    Många många kramar till er alla tre! //T

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag sökte reda på den dikten efter att jag läst din kommentar och tårarna bara forsade när jag läste den! Jösses, så vackert beskrivet! Och ännu vackrare blir det när jag läser dina tankar och minnen kring Max första tid =)

      Det är i sanning en ära att få vara med på din lista, så snart jag kravlat mig ur bubblan ska jag också skaffa mig en lista=)

      Massor med kramar till dig, Max och Peter!

      Radera
    2. Visst är den så klockren! Det finns en annan i samma kategori; Ett nyfött barn, av Siv Andersson. Båda är enkla men ändå så exakta. Det behövs inga stora ord, som förälder så förstår man ändå känslan de vill förmedla. Båda dessa hittade jag precis i den vevan jag fick M och allt var så omtumlande.

      Siv har dessutom förlorat ett barn vet jag, en händelse som jag minns eftersom jag bodde i den aktuella staden när det alldeles förfärliga hände (och allt efterspel som följde) Det ger en speciell känsla när man läser hennes texter. Hon har upplevt stor lycka men också obarmhärtig smärta när hennes barn rycktes bort, och jag vill inte ens tänka på hur man överlever något sådant. Ändå får man känslan av att hon minns sitt barn med den största glädjen, kan känna känslan av att få hålla henne i famnen för första gången...

      Radera
  3. Å den bubblan. Den som man inte kan förstå nånting om förräns man är där själv. Jag ryser och blir alldeles uppfylld och lycklig av dina ord :-)
    I den bubblan får du svar på alla dina frågor.
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så är det! Jag hade aldrig någonsin kunnat föreställa mig, och som jag skrivit här innan, jag är så tacksam över att få uppleva den.

      Så fint, så lycklig jag blir över dina tankar =)
      "I den bubblan får du svar på alla dina frågor"...så vackert du beskriver det!

      Stor kram

      Kramar

      Radera
  4. Det är både en underbar och en overklig tid. Den där Valentin-tiden. Njut i bubblan.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gör vi verkligen =)
      Tänk så fantastiskt och tacksamt det är att få uppleva den=)
      Kram

      Radera
  5. Så otroligt fint du beskriver Kärleken. Sköt om er alla tre! Kramis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket, vännen =)
      Stor, varm kram!

      Radera
  6. Så underbart ljuvligt det är att få sin bebis. Så oerhört småttigt allt annat känns i jämförelse.
    Vad härligt att ni njuter!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, en så stor, mäktig känsla det är! Så omtumlande, lycklig!

      Radera
  7. Jag blir alldeles tårögd... Så vackert så fint! Ååå dom är så små, doftar så gott... Njut av eran Valentin-tid! Och när dom säger (även jag) njut så mycket ni kan, tiden rusar iväg.. Ja jag lovar dig den rusar verkligen! Det är sant!
    Största och varmaste kramen
    Sandra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Käraste Sandra <3
      Åh, vilken vacker hälsning!
      Stora, varma kramar tillbaka till dig och de dina=)

      Radera
  8. Mmm. Jag ryser. Fryser. Håret står upp på armarna. Så blir det när jag blir rörd in till hjärteroten. Så vackert du skriver, så mycket kärlek som ryms i de där raderna, en sådan förundran över livet.

    Jag hoppas att ni kan fortsätta att bölja fram och åter i Valentintiden länge än. De andra klockorna här ute i verkligheten tickar stillsamt på som de alltid gör, men jag lovar er, ni missar absolut ingenting.

    Massa kramar till er alla tre!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så lycklig jag blir över dina ord!!! Tack från hjärtat, du är fin du =)

      Massor med kramar tillbaka!

      Radera
  9. Låter magiskt, njut, njut och njut.. och nu när jag är tillbaka ska jag en vacker dag ta mig an din gamla utmaning.

    Kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det =)

      Känn dig inte stressad över utmaningen, ta den vartefter, eller lämna den därhän om du vill =) Det viktiga är att det känns rätt för dig, du vet =)

      Stor kram!

      Radera
  10. Det är helt magiskt att bli mamma! Och det blir bara bättre hela tiden! Grattis och kramar till er allihopa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa =) !!!

      Massor med tack och kramar tillbaka till dig och de dina!

      Radera
  11. Det låter helt ljuvligt ...
    Önskar dig och din familj en underbar helg på alla sätt,
    Kram Lina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det, jag hade aldrig kunnat föreställa mig känslan =)

      Tack så jättemycket och detsamma önskar jag dig,
      Kram

      Radera
  12. Kikar in och önskar dig och dina en trevlig helg...

    Kram Sandra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack kära du, det har vi verkligen haft!
      Kram

      Radera
  13. Näää! Det är Bossetid. Eller möjligtvis Bloggtid. Nu förstår jag hur Jennifer kände det när vi kom hem med Lizette från BB. J trodde att det var möjligt att leka direkt med lillasyster. Möjligtvis kunde hon tänka sig att vänta ett par dagar. Till slut ville J att vi skulle skicka L till morfar. Nu skrattar hon gott när jag härmar och berättar sanningar. Jag hoppas givetvis att ni tre har en underbar tid tillsammans. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. = D
      Du var för otålig, du kan komma tillbaka nu ;) Det gör mig glad att du alltid tittar förbi på måndagar, det betyder mycket för mig =)

      Stor kram!
      Tack för fina minnestankar!

      Radera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.