Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

01 april, 2013

Lite sjuker

Ibland, som idag, är jag lite sjuker. Lite tycka synd om mig själv. Lite ligga under täcket och vara lite risig, lite vråla åt min älskade: "TA HAND OM MIG!"

Därför skickar jag in en pausfågel här på bloggen och utlovar ett riktigt inlägg av mer kvalitativt slag, när jag är frisk igen.

Visserligen har jag visat fågeln förut, men det var ungefär ett år sedan, så för tusan, what the heck, why not? Den är ju ändå och trots allt en av de få fåglar jag har ritat sedan tvångstecknandet i grundskolan, så den förtjänar att visas igen. Visserligen är den död, den här tuppen, men jag tänker att nu när påsken är över är det helt okej.

Och, tusen tack för alla fina kommentarer till mitt förra inlägg! Jag vill svara på dem alla, men det blir när jag har ynkat färdigt och frisknat till mig.

( Om ni vill kan ni läsa inlägget som hör till bilden på http://www.frkfridafortissima.blogspot.se/2012/04/tuppen-ar-dod.html )
 
 

    
                                          

21 kommentarer:

  1. Ha, vad du är rolig! Trots att du är sjuker :-) Teckningen är alldeles, alldeles underbar och i kombination med den där texten lyfter den - ja, trots att den är död.

    Vill bara säga också att jag tycker mycket om inledningen på det här inlägget. Du börjar så viskande, försiktigt, ynkligt... och så kommer det där VRÅLET och riktigt ruskar tag i mig. Effektfullt :-)

    Krya på dig nu finaste fröken Frida.

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken underbar kommentar, så glad jag blir! Fick så mycket energi att en stor del av bacilluskerna jagades på flykt!

      Stor kram!

      Radera
  2. Du finns i mina tankar! Snart kommer våren med all sin kraft och med den kanske lite energi och ork tillbaka till dig:) Tuppen är härlig men jag blev så arg när jag läste inlägget, varför tycker vissa att det är okej att ta bort barns kreativitet? När jag gick i skolan kunde jag skriva hur mycket som helst om jag skulle göra det, men fick jag ett tomt ark på bildlektionen var det som om all fantasi var bortblåst. Jag kände mig dum och fånig när alla andra var så duktiga. Önskar att någon sagt till mig att det var okej ändå, livet tar inte slut för att teckningen inte är perfekt...

    Max har förresten hittat ett dragspel som jag hade när jag var liten (ett sådant som finns i leksaksbutiken alltså) och i helgen har han lite då och då spelat för oss och sjungit sin favoritsång "bäbä vita lamm" med hög stämma. Han kan inte prata rent ännu och så kan han visst inte texten så bra så han improviserade en del. Aldrig skulle jag drömma om att tycka att det var annat än perfekt!

    Nu kom jag som vanligt helt ifrån ämnet, men jag skickar en massa varma kramar till både dig och J och hoppas att allt snart ska bli bättre!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen, precis, tänk så läskigt lätt det är att krossa ett barns kreativitet och lust, och ersätta det med prestationsångest och passivitet!

      Max har tur som har en sådan fin mamma som hejar på honom och dragspelet =)

      Stora varma kramar tillbaka till dig och hela din fina familj!

      Radera
  3. Vilken skön pausfågel :) Jag är också lite sjuker.. vilket gör mig också ynklig och lite sur eftersom dans och roligheter uteblir.. men då är acceptans vägen.. men snart får jag liggsår tror jag :)

    Kramen och krya på dig

    Liv

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aj, aj, aj,låter eländigt! Hoppas du har kryat på dig nu! Är så glad över att du har klättrat ner från trädet, och vill att du ska få använda din nya energi och dina nya tankar till annat än att vara sjuk =)

      Stor kram!

      Radera
  4. Härligt inlägg. Krya på dig.

    SvaraRadera
  5. Hoppas att sin älskade tar väl hand om dig och det tror jag säkerligen att han gör <3
    Kryp du ner under täcket och tyck synd om dig för det ska man när man är sjuk!
    Krya på dig snarast!!!
    Stooooor kram
    Sandra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dina omtänksamma ord kära vännen=)
      Ja, visst tar han hand om mig.
      Stora kramar <3

      Radera
  6. Va tråkigt att höra att du är sjuker..
    Pausfågeln visar väldigt tydligt vad det handlar om och tänk vad skönt det hade varit att köra den i verkliga livet också. Att dra fram som ett ess ur rockärmen när man känner att nu drar det iväg lite för snabbt allting och jag behöver dra mej ur en stund. Pausa, Då skulle man ha din paustupp där som bara sa att det var ok med lite vila.
    Hoppas du piggar på dej snart och fram tills dess blir väl omhändertagen av din älskade!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja! Som en liten skylt som ursäktar och spärrar utan att man behöver förklara! Det vore i sanning fint som snus=)
      Kramar!

      Radera
  7. Ynka på, vännen. Det är så ok så. Jag är själv sjuker idag, själsligen. Tänk så fort det kan gå från gudagott till ett rent helvete... Kommer över mig ibland, en känsla av att inte höra hemma någonstans, en rotlöshet, ett intevarasvensklängre och ett försökersåinibängenattvaranorskochdergåråtpipsvängen, en längtan efter något annat men tårar som rinner gör att jag inte ser någonting alls. Kommer som sagt över mig ibland. Därför var det fantastiskt att vakna upp till din fina kommentar hos mig, nattbloggare där!;-) Vi ynkar på idag, allright? Det får man ibland. Största kramen till dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, den själsliga sjukheten, den är knivigare den, och tär ofta svårare än den rent fysiska. Rotlösheten, den känner jag så väl igen, det är så svårt att vara "både och" och "varken eller".

      Jag vill att du fått botemedel nu...för mig brukar det hjälpa en del med omtanke, värme och kramar, så jag skickar dig ett stort lass med det!

      Radera
  8. Och du, vännen? Vi hade också bänklock!.... SÅ gammal är jag! ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag! Jag hade alltid så stökigt i min bänk att jag var tvungen att pressa ner det vissa dagar, för att det skulle gå att stänga överhuvudtaget;)

      Radera
  9. Krya på sig liten ynklig Frida! Hoppas du blir frisk snart och det är helt okej att lika och sjåa sig och oja sig och räkna med att bli lite ompysslad. Så det så!

    Kraam
    Petronella

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack kära Petronella =)
      Stor kramen!

      Radera
  10. Hoppas att du har haft en skön helg och att du frisknat till....
    Kram

    SvaraRadera
  11. Det är MÅNDAG Frida! En ny. Hör du hur otålig jag låter? ;)

    SvaraRadera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.