Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

19 mars, 2013

Musikalen äR på Avesta teater!

För er som har vägarna förbi Avestateater den 25 - 26 mars, vill jag tipsa om estetiska programmet vid Karlfeldtsgymnasiets uppsättning av musikalen "äR", som Jonas Ek har regisserat, och som jag har skrivit manus till.


Jag minns när jag skrev originalmanuset till "äR". Sara-Kajsa Lundgren som arbetade på Kvartersteatern i Norrköping, kontaktade mig och frågade om jag kunde tänka mig att skriva ett manus för en grupp ungdomar hon jobbade med.

Jag var arbetslös just då. Var hänvisad till en arbetsmarknadspolitisk åtgärd som i folkmun kallades för vuxendagis. Jag undrar om valet av pjäsens tema”Identitet”, hade varit så givet om det inte hade känts som om vuxendagiset gjorde allt för att sudda ut min egen. Karaktärerna blev en spegling av min livssituation och av de människor jag mötte i min vardag. Där fanns känslor av att ha ägnat ett helt liv åt en karriär man aldrig ifrågasatt förrän man blev arbetslös och upptäckte att all den kunskap man skaffat sig, visade sig sakna värde. Frustrationen över alla val som skulle göras i stort som smått, utan att man visste vad de skulle leda till. Funderingen kring den egna identiteten, vem man är i relation till sig själv och till andra, och den känsla av ensamhet och utanförskap det kan väcka.
"äR" har spelats som teaterföreställning vid ett flertal tillfällen. 2006 kom Musikteatergruppen Latadana med ett nytt, spännande förslag som jag genast tackade ja till. Under ett e -postmaraton utan dess like mellan mig, kompositören Johan Larsson och librettisten Hanna Larsson, skapades en musikalversion av "äR". Den har satts upp tre gånger tidigare, senast för snart ett år sedan. Nu är dags igen och jag är så glad över det!
Ps! Av någon outgrundlig anledning bestämde sig blogger för att ändra datum från den 18 till den 19, när jag gjorde en ändring i texten i efterhand. Bara så att ni vet varför detta inlägg annonseras ännu en gång. Ds.

22 kommentarer:

  1. Kul! Blir det ingen riksturné? Akta er för skåne i mars. Här varnas för att det ska komma 30 cm i natt och imorgon. En hel skollinjal.
    Snöbollskram från Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. En skollinjal! Det är ju superlångt! Och djupt! Och kallt! Hua.

      Ingen riksturné dessvärre, det hade ju varit Hawaii!

      Kram,
      Frida

      Radera
  2. Meen, Frida! Har du jordens roligaste jobb!!!! Bor bara tre mil från Avesta, skulle vara jättekul om man hade möjlighet... Duktig du är!

    Kraam
    Petronella

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så jättemycket= ) Ja, det är verkligen roligt och hedrande att få manus uppsatta=)
      Kram,
      Frida

      Radera
  3. Oh tänk att få se den uppsättningen! Lyckliga Petronella som bor så nära:) Ni har inte funderat på någon slags turné på västkusten möjligtvis?:-) Vad fantastiskt det måste vara att få uppleva hela produktionen, att det du sitter hemma och skriver på till slut blir repliker och utspelas på scenen liksom. Jag har ju ganska dålig hörsel (har bl.a. gått i hörselklass) så jag oroar mig alltid för att inte höra och undviker därför oftast svenska filmer på bion t.ex. Tyvärr har jag någon idé om att det är så med teater också, synd för jag missar så mycket och egentligen tror jag att jag skulle tycka det var väldans trevligt.

    Sist jag var på teater var det förresten "En midsommarnatts dröm" som spelades på en lokalteater, och Dario fo:s Vi betalar inte. Den förstnämnda var underbart rolig och den andra somnade jag till, en dålig egenskap jag har *skäms* Jag hoppas att jag en dag får chansen att se något du skrivit och det var fint att du kunde använda dig av något som inte var så roligt "vuxendagis" och vända det till något bra!! En mycket beundransvärd egenskap! Stora kramen (nu ska jag läsa vidare på de andra inläggen)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är en mäktig upplevelse att få se hur det som bara funnits i mitt huvud plötsligt tar fysisk form! Lika magiskt varje gång.

      Tyvärr planerar de inte att fara ut i landet med produktionen, vad jag vet iaf. Men, manuset kanske sätts upp någon annan gång, någon annanstans vem vet =)

      Tack så mycket för dina, som alltid, fina ord!

      Stora kramar

      Radera
  4. Att det blev en musikal också, måste betyda att den är omtyckt! Så häftigt för dej att se det färdiga resultatet när det är du som skrivit den! :-) Känns det inte konstigt eller overkligt ibland? Undra hur det kändes första gången du skrev något som sedan blev teater?

    Var ute igår för att samla in mer VÅR. Vill inte visa nåt annat nu. Blir lite som att om jag ignorerar vinterkylan som råder kanske den inte finns? Iallafall.
    Blev bilder över bruna öppna landskap.. Något fattas.. Får se vad jag hittar nästa gång.

    Om vi inte ses förr ses vi här nästa vecka!
    Stor kram!


    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack kära =)
      Ja, det är en verkligen overkligt...jag har ju liksom haft hela makten över karaktärerna så länge, de har levt på en egen våning i mitt huvud och formats där...så plötsligt tar de form och tolkas av andra människor. Men det är läckert och häftigt att se vad som händer när de möter skådespelare, regissör, publik...

      Härligt att du samlar vår! Älskar att se fotona och drömma mig bort!

      Stora kramen

      Radera
  5. Vill bara skicka ett grattis och hejarop. Måste vara en häftig känsla att veta att dina ord sprids på det viset. Bra jobbat! :-)

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dina "hurra"! De gör mig glad =) Och visst är det häftigt, så roligt och hedrande =)
      Stor kram!

      Radera
  6. Vad roligt Frida! Och så spännande. Önskar att jag hade kunnat få se den (och allt annat du gjort sen sist=)). Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Nina = )
      Ja, det är verkligen dags för oss att ses och uppdatera oss! Jag är så nyfiken på allt du pysslat med sedan sist också.
      Kram!

      Radera
  7. Vad jättekul rara du!!! och jag känner så igen den där identitetskrisen jag lider av själv emellanåt. mellan jobb som man säger, men jag har ingen aning om vad jag vill göra..så viktigt att trivas med det man jobbar med känner jag. ett orosmoln i bakhuvudet, men det löser sig får jag tänka och ta dag för dag..som jag tror. önskar jag kunde se ditt verk...

    kramar om, Lycke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fina = )
      Det där orosmolnet som ligger och lurar, det känner jag så väl igen...det kan vara så svårt att skingra, bli av med...tror att det är som du säger, att man får ta det dag för dag, det är nog sättet.
      Varma kramar

      Radera
  8. Men oj, så spännande.. Skulle verkligen vilja vara där..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack = ) Det hade glatt mig om du hade kunnat =)
      Kramen,
      Frida

      Radera
  9. Önskar dig en trevlig helg...
    Ibland är här stiltje men ibland går det också i 120!!!
    Kram fina du!

    SvaraRadera
  10. Så otroligt spännande. Hade varit kul att vara i Avesta och närvara vid "nypremiären"... Så duktig du är! Hoppas du har en fin helg! Kram från Bergen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket kära du =)
      Det hade varit så roligt om du hade kunnat komma och titta, men vem vet, en vacker dag och en annan gång, så kanske!

      Stor kram!

      Radera
  11. Åh, vad spännande, den skulle jag vilja se, men det blir nog svårt tyvärr. Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gör mig så glad att du gärna hade velat se den =)

      Men som jag skrev till några av de andra, vem vet, en vacker dag kanske det går att ordna =)

      Stora kramen tillbaka till dig = )

      Radera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.