Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

08 februari, 2013

Utmärkelser och uppförsbacksdagar

Det finns dagar som är rena rama uppförsbackar i allt jag tar mig för. Sådana när jag tappar lusten alldeles och sitter seg, bläkig och bepansrad framför teven, tycker ganska synd om mig själv och morrar dovt åt allt jag ser.

Men lika grådassigt pissiga som sådana dagar kan vara, lika snabbt kan de vända, byta färg, lysas upp. Som häromsistens, till exempel. Då var det min besläktade själ Queen of Kammebornia som målade om det grå i hallonrött och rosa, och vände på uppförsbacksdagen så att den blev helt tvärtom. Det är också hon som bjuder oss till ett magiskt Narnialand, där klädskåpet är hennes blogg och Narnia är kungariket Kammebornia. Fast det är Narnia efter att den Vita häxan försvunnit förstås, men essensen, kärnan av magi, den är densamma.

Det Queen of Kammebornia gjorde den där dagen, var att skänka mig en bloggutmärkelse. Jag blev så himmelens glad!

I utmärkelsen ingår att skicka den vidare till fem av mina favoritbloggar, och att berätta åtta saker om mig själv. De bloggare jag valt att skicka till, kan sedan göra detsamma om de vill, och sprida glädjen och kärleken vidare:

Johannas bilder - till Johanna! För att du skänker mig underbara foton att vila i, dagar när jag är ord - och bokstavstrött, och behöver vara i ett rofyllt nu.

Kvinna i ett hem - till Jeanette! För att du påminner mig om själva kärnan i livet, det viktiga. Om att vara i mig själv, att gräva där jag står, att det jag gör är tillräckligt.

Villa Ell -  till Sandra! För att du med öppet sinne bjuder in oss till din virvlande vardag, och för din självklara värme och omtänksamhet.

Fröken Gredelin - till Tanja! För att du står där med hjärtat i handen. För allt du ger och allt du tar emot.

Livskrafter - till Emma! För att du andas en sådan positiv kraft genom rymden att det blåser rätt igenom datorn!

Och nu! Åtta saker om mig själv:

1. De, i runda slängar, tusen gånger om dagen som jag blir ivrig, har jag ett så vilt kroppsspråk att jag tappat räkningen på alla gånger jag viftat till folk av misstag, vält pryttlar och blivit utglodd av folk som VERKLIGEN tycker att jag borde lugna ner mig.

2. Jag har egentligen krulligt hår, men jag blev så innerligt trött på att vara "den krulliga" att jag drar ut mina lockar med kam, gele och ren armstyrka numera. Som bonus kan jag vifta undan hela luggen i ett och samma schamporeklamsvep. Det är fint som snus det.

3. Jag beundrar Barbro Lindgrens författarskap alldeles hejdlöst, och har gjort det större delen av mitt liv. Jag tycker också att det är så fint att hon så öppet och självklart är sin egen. Som hon uttryckte det i senaste numret av "Vi läser" (fantastisk tidning för övrigt, den rekommenderas varmt!):"Jag är den ensligaste människan jag känner."

Samtidigt kan jag bli fånigt, självcentrerat sorgsen när jag läser det, för jag förstår ju att jag aldrig kommer att få träffa henne i verkligheten. Som om ensligheten är det enda som hindrar det. Som om jag ändå inte skulle bli så nervös att jag pladdrade helt hysteriskt och inte kunde vara riktigt närvarande i alla fall. Äsch.

4. Jag älskar tulpaner. De ropar tag i våren i mig, så att jag blir alldeles vild och lycklig. När jag gifter mig med min älskade vill jag ha tulpaner i alla dess färger som brudbukett. Gärna lite spretig. Så att jag känner igen mig själv.

5. Jag blir olycklig av att spela sällskapsspel. Det är något med reglerna som alla ska hålla sig till. Stämningen som förändras. Folks uppblossande speldjävul. När jag var liten och vi hälsade på andra familjer för att äta middag, tyckte de vuxna ofta att det var så fint om vi barn spelade spel efter maten. Då brukade jag smyga iväg och leta upp bokhyllan istället. Eller också satt jag med när de andra spelade och hejade på. Det är märkligt svårt för människor att förstå att man kan tycka att det är roligare att titta på när andra spelar än att själv vara med. Fast ibland, vart annat år eller så, kan jag få ett ryck av spellusta. Då spelar jag ett och samma spel i timmar, om och om igen, till både jag och alla andra ber om nåd.

6. Jag har genomfört ett stort antal intervjuer i egenskap av ett stort antal sysslor (konståkningsstjärna och Eurovisionvinnare, för att nämna ett par), med mig själv genom åren. Ofta har intervjuerna också inneburit tacktal. Jag är därför mycket välformulerad på det området. Jag skulle heller inte behöva någon fusklapp för de personer jag skulle tacka lite extra, på låt säga, Guldbaggegalan och Oscarsgalan. Just sayin´.

7. Jag tycker om nästan all mat utom koriander som är bland det vidrigaste jag vet. Det var väldigt besvärligt när jag backpackade i Indien. Många indier tyckte att det var lika anmärkningsvärt att jag inte tycker om koriander, som många svenskar tycker att det är att jag viftar vilt med armarna när jag blir ivrig. Men en liten nepalesisk man vars restaurang jag ofta åt på, tog det med ro. Han skrattade alltid så att det rynkade sig så där vänligt kring ögonen när jag skulle beställa, och hälsade "Miss Koriander", hjärtligt välkommen.

8. När jag var elva år och på semester i Lappland, köpte jag en tovad hatt. Jag tyckte att den var så fin att jag bar den hela sommaren, trots värmen. Nu är den på tok för liten och ligger i min sekretär och längtar efter mig:

 
Och med detta önskar jag er en underbar helg, alla kära!

28 kommentarer:

  1. Men ååå, snacka om att vända en dag åt rätt håll! Tack snälla söta du för utmärkelsen - va glad jag blir - vilken ära! :-)
    Och som vanligt blir jag berörd av dina ord. Gillar alla dina formuleringar om dej själv och ser det tydligt framför mej, och mest gillar jag Miss Koriander-grejen.
    Önskar dej en riktigt fin helg Frida!
    Kram Johanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du känner så!
      Och TACK fina du för dina ord!
      Kram,
      önskar dig en fin vecka!

      Radera
  2. Fina Frida! Jag blir alldeles rörd! Och njuter av att läsa åtta saker om dig :) Hoppas du får en fin helg! Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad lyckligt, kära du = )
      Varma kramar till min besläktade själ!

      Radera
  3. oj vad kul. TACK ♥
    hm... ska fundera ut 8 riktigt smarriga saker om mig. svårt, roligt och tänk - kanske lite pinsamt. vem vet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart att du skulle ha en utmärkelse, jag tycker så mycket om din blogg <3
      Nu blir jag nyfiken på vad du kan tänkas lista för något!

      Radera
  4. Nämen vad glad jag blir, sådär lyriskt att jag högt och tydligt läste upp för min man vad du hade skrivit om mig!
    Tack härliga du, tack för utmärkelsen...
    Så glad!
    Så kul att läsa 8 saker om dig, haha jag gillade också Miss Koriander, och jag ser fram emot den dagen jag kan få vara med i hejarklacken och applådera när du står på scen och tar emot en Oscar eller en Guldbagge! Eller varför inte båda!!

    Ha en fortsatt härlig fredag
    Kram Sandra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, så roligt att du blev så glad! Då blir jag också glad, det smittar så fint = )
      Ser fram emot att se dig i hejarklacken! Håller med dig, det ena behöver inte utesluta det andra ; )
      Kramar,
      Frida

      Radera
  5. Först måste jag ju bara säga att komplimangen att vara en prinsessa från ett dagisbarn är underbar.. förstår om du sparat den i hjärtat.

    Sen var det kul att läsa om dig.. och jag kände igen det där viftandet för så blir jag också när jag blir ivrig.. och så avbryter jag också.

    Kramar från Livert

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den är verkligen en pärla jag sparat och fortfarande kan le åt ibland.

      Vad roligt att du också är en viftare! Visst blir det liksom så mycket lättare att prata då= )

      Kramar!

      Radera
  6. Stort grattis till den fina utmärkelsen! Jättekul att läsa lite kuriosa om dig! Krulligt hår, korianderhatare och ibland en liten spelvägrare... Hmmm.. Och superduktig på att komma ihåg tal! Åh, vad jag önskar att du får ett pris en dag och kul att se dig sopa mattan med de andra toknervösa tacktalarna!

    Kram kram
    Petronella

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så hjärtligt kära du = )
      Jag önskar också det! Vore synd på alla fina tacktal, om det aldrig sker; )
      Ha det gott,
      kramar

      Radera
  7. Grattis till utmärkelsen! Den är du verkligen värd. Roligt att få läsa lite mera om dig!
    Önskar dig en riktigt skön helg.
    Kram
    Melodys matte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket fina du = )
      Hoppas du hade en bra helg, önskar dig en fin vecka!
      Kram,
      Frida

      Radera
  8. Grattis till utmärkelsen, Miss Koriander :-) På den punkten är jag som du. Usch och tvi för koriander. Annars gillar jag det mesta som är grönt. Möjligen gör jag ett undantag även för brysselkål.

    Kul med några nya bloggtips också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar, tackar = )
      Fint med ännu en korianderantagonist! Alltid trivsamt med sällskap ; )

      Radera
  9. Hej fina! Vilka underbara vetanden om dig!!! tycker om bilden jag ser framför mig med dig på bröllopsdagen och spretande tulpaner :) din uderbara korianderhistoria och den tovade hatten..allt då intressant och ger en fin bild av dig i mina ögon. Här är dagen kall och lite grinig, men ajg kunde inte låta bli orden. ibland tränger de sig ju på ändå (ler)

    kramar en lördag, Lycke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack kära du = )
      Vad glad jag är att du inte kunde låta bli orden, så att jag fick en hälsning från dig!
      Med önskan om varma och glada dagar istället för kalla och griniga,
      kramar!

      Radera
  10. Grattis till utmärkelsen! Den är du värd! Så befriande att läsa om dina pissiga dagar, skönt att veta att man inte är ensam om att känna sig dassigt grå och morra åt allt...hehe..;-) Tusen tack för dina alltid lika fina kommentarer. Nattinatt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket = )
      Visst är det så, att det är skönt att veta att det finns fler morrare i världen! Nog för att man kan tänka sig att det finns många som håller sitt ljus under skeppan, men ändå, härligt med dem som träder fram i ljuset ; )

      Radera
  11. "Miss Koriander" , det var ju ett helskönt smeknamn:) Nu börjar jag också fundera på mitt tacktal... tror att det skulle vara lite schysst att vinna en Oscar inför alla USA:s storheter. Vad kul att du är en "yvig" person, det hade jag faktiskt inte gissat. Lustigt det där med att träffas över nätet, för egentligen har man ju ingen aning om hur den andra beter sig i möblerade rum så att säga:)

    Och du, tack! Min blogginspiration har liksom flugit sin kos just nu då jag är så trött. Behövde lite uppmuntran:) Sitter och filar på svaren! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod, vad fint att jag kunde ge lite uppmuntran!

      Ja, det är lustigt vilken bild man får när man lär känna varandra över nätet. Samtidigt, de gånger jag faktiskt träffat människor som jag lärt känna i internetrymden, har kärnan, personligheten, ja, det som gjort att man blivit vänner, alltid funnits där... men visst är det häftigt! Att den del av min personlighet som kommer fram i bloggen, ger en bild av den fysiska Frida som är så annorlunda...Spännande tanke!
      Kram!

      Radera
  12. Härlig text med roliga inspirerande exempel.

    SvaraRadera
  13. Vad kul med ny bloggbekantskap och vilket perfekt läge att hitta hit just idag! Äntligen, jag trodde jag var den enda som inte gillar koriander. Har förresten kollat på ett gäng avsnitt av Jamies 15min middag i dag, den killen kan laga mat men han har ju koriander i precis ALLT. Jag tror faktiskt jag ska ge det en chans till, vem vet vips så gillar jag det kanske... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad härligt!
      Ja, den där Jamie han har verkligen fått det där med koriander om bakfoten; ) Eller också är det du och jag som inte har fattat grejen, vem vet ; ) Får väl se om du ändrar dig när du testat = )

      Radera
  14. Men rara fina...TUSEN TACK för dina ord och utmärkelsen till mig
    Jag har inte varit så aktiv på bloggfronten de senaste dagarna, därav dröjsmålet
    Spännande. Ska kika igenom detta och sedan skriva ner 8 saker om mig själv som nu förmodligen itne visste
    kram igen och ha en finfin måndag
    Emma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad härligt att höra att du blev så glad! Jag tycker så mycket om det du skriver, så det kändes fint att få ge dig en utmärkelse och visa det lite extra.
      Ska bli roligt att läsa din lista sedan!
      Kramar,
      Frida

      Radera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.