Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

17 februari, 2013

Snart nog dansar du igen!

Jag mindes det idag när jag satt framför datorn, stel och tradig med axlarna uppdragna mot öronen:

Hur länge sedan det var jag dansade, så där vilt och levande så att svetten yr och ingenting annat finns!

Hur länge sedan det var som jag hävde isvattnet i baren under andlösa pauser, svepte bägare efter bägare, fort, fort, innan jag rusade tillbaka till dansgolvet, för att dansa mig ännu mera lycklig, till nästa låt!

Jag mindes när jag var tonåring och dansade som en vettvilling i flera dagar på Falun folkmusik festival, i mig själv och tillsammans med andra, med långkjolen svepande över sandalerna.  Hur jag och min vän till och med dansade till ljudet av soptunnorna som drogs över den ojämna marken, till rytmen som fanns i det.    

När dansade jag senast till en soptunna?

Och jag lovade mig själv i ett enda nu, att dansa mera, och att börja genast, där i vårt kök! Och jag letade fram en av de låtar som jag virvlat mig vildast till genom åren: Vottikaalina med Hedningarna. Jag reste mig upp från skrivbordsstolen, sparkade av mig tofflorna och föste undan mattan.

Och när jag slöt mina ögon och började dansa, mindes jag, att inuti mitt huvud är mina dansskor alltid röda som blänkande karameller. De har en bred, fast klack och runda, formade kurvor kring tårrna och klappret från klackarna smattrar genom världen.

22 kommentarer:

  1. Dans är glädje! Jag dansar nog faktiskt lite varje dag, kan inte låta bli. Ibland gör jag mer eller mindre seriösa balett-moves mellan kylskåpet och diskbänken, andra gånger blir det fåniga rörelser för att locka fram ett skratt hos mig själv eller sambon.

    Och nu lyssnar jag på den där låten med hedningar.... Ohh, det spritter i kroppen. Den här lyssnade min mamma på när jag var i tonåren och oj vad jag tyckte det var pinsamt och dåligt, men nu njuter jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad ljuvligt det låter, jag behöver göra mera sådant! Att ta en svängom sådär i vardagsverkligheten är ju underbart!

      Och vad roligt att du får upptäcka låten på ett nytt sätt!

      Radera
  2. Guud så underbart bra det där gjorde i mig. så underbart skrivet..!!! jag ser dig framför mig hur tydligt som helst, och vet du! jag hade också glömt bort dansen..brukar också detsamma..men sen länge har jag glömt bort att röra mig alls som det känns. stel som en gammal gumma när jag vaknar, stiger upp med möda..(ler) Tack för det underbara inlägget. imorgon ska jag dansa jag med ..

    kramar Lycke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och vilket leende din kommentar fäste i hjärtat på mig! Vi ska dansa mera Lycke, det ska vi, eller hur! Vi ska minnas det du och jag : )

      Kramar!

      Radera
  3. Ååå, vad jag dansat mycket till den låten!! Bara älskar den, den väcker verkligen danslusten till liv. Sen har också jag varit på falu folkmusik festival.. kanske inte så konstigt då jag är uppvuxen i Leksand.

    Numera dansar jag ofta även om jag tappade bort det en period. Jag har insett att dansen är en av mina största kärlekar, att leka med dansstilar och kliva in och ur olika roller och vara totalt närvarande gör mig lycklig. Den enda dans jag egentligen verkligen behärskar är lindy hopen och sen lite boogie woggie men planen är att jag ska lära mig många mer.. för jag tänker dansa om jag så behöver en rullator att hålla mig i.

    Kramen och tack för att jag nu trallar på hedningarna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att låten väcker så mycket danslust och glädje i dig!

      Jag blir alldeles danslysten bara av att läsa det du skriver, jisses anåda, nu ska här dansas igen!

      Kramar!

      Radera
  4. Har också varit på folkmusikfestivalen i Falun ett år, det var en upplevelse:) Hedningarna vet jag inte riktigt hur de låter men en av dem är från samma lilla ställe som undertecknad. Det lärde jag mig när jag gick i åttan och praoade hos hans fru:=) Jag är ingen dansant människa, men jag ser ibland hur min lille kille börjar dansa för sig själv när han hör musik på radion eller tv:n. Han kan liksom inte låta bli. Det är lycka att se honom dessa stunder!:) Kraaam till min fina Frida-vän!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad fint att tänka på hur du ser din lille pojke dansa med en sådan glädje, jag kan tänka mig att det väcker en lycka i dig!

      Kramar tillbaka till dig, min vän!

      Radera
  5. Du är så himla bra! Dans ÄR glädje! Jag påminner mig också om att dansa mer men deg blir tyvärr ändå sparsamt. Till sommaren däremot då ska jag ta mig an dansbanorna igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack kära du! Detsamma! Och vilken härlig sommar som ligger framför dig!

      Radera
  6. Dansa är en del av livet! Här tar vi en svängom vareviga dag, ibland lugnt och ibland lite mer galet! Men en svängom blir det i alla falla...
    Jag ser dig verkligen framför dig, så härligt beskrivet!

    Kram
    Petronella

    SvaraRadera
    Svar
    1. = )
      Och du skriver så ofta om dans med en sådan glädje!

      Kram!

      Radera
  7. Tror att vi alla behöver släppa loss och dansa lite mer!
    Det är mycket som släpper i kroppen med dans och jag har också svept isvatten efter isvatten för att orka dansa vidare... Egentligen (nu idag) är jag ingen danstjej, men vem vet det var väldigt längesedan jag dansade loss...
    Urk nu ligger vi hemma halvdeckade! Sov hela dagen igår
    Hoppas att du har haft en fin dag och får en fortsatt fin vecka
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har du rätt i! Spänningar släpper, man slappnar av och frigör en massa glädje inuti sig!

      Skönt att ni är krya nu = )

      Kram!

      Radera
  8. Underbart inlägg som vanligt...
    Här dansas det i köket när barnbarnen är hemma och vattenflaskorna står på rad!
    Tur att köket är stort och Michael Jackson går hem hos både mormor och barnbarn!
    Ha det gott i dansens virvlar!
    Kram
    Melodys matte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fina du, så glad jag blir = )

      Jag kan se er framför mig, hur ni dansar i köket, vilken glädje!

      Kram!

      Radera
  9. Visst är det en underbar känsla att bara försvinna in i musiken och känna rytmen... obegripligt att man inte gör det oftare när det innebär sån glädje. Blir glad över att du gjorde slag i saken direkt! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det verkligen, så underbart! Och visst behöver vi minnas det, så vi dansar mer = )

      Radera
  10. Tack för din krya på dig! Idag är vi friska och har fått lite mat i magen och även nybakade kanelbullar gick ner :) ett gott friskhetstecken ;)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härliga tider! Mer friska vindar viftas åt ert håll = )
      Kram!

      Radera
  11. Asså det där med dans är så härligt! Det är det jag saknar mest från singellivet. Man kan ju gå ut och dansa ändå men det blir aldrig detsamma... Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tråkigt att du saknar det! Men, så småningom och med tiden kanske du kan hitta andra vägar till dansglädjen, vem vet = )
      Kram!

      Radera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.