Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

28 februari, 2013

Lycka i nätuniversum


Det har talats mycket om näthat på sista tiden. Om alla de hatare som sitter gömda bakom sina datorer och spyr svavel och galla över andra människor, många gånger utan att ens reflektera över var skiten tar vägen. Att den faktiskt landar någonstans. Att de faktiskt skadar en annan människa.

Själv är jag glad över att ha funnit en del av nätuniversum som ständigt visar mig det motsatta. Som skänker mig värme, empati, styrka och omtänksamhet. Som till exempel efter mitt förra inlägg Pausfåglar. Där talade jag om hur skrivtom jag känner mig just nu, hur trött jag är. Vilken lycka det var att  mötas av hälsningar från vackra människor, som sa att de finns kvar. Jag kan ta min tid, de förstår.

En av hälsningarna kom från Si otium est, en blogg om livsnjutning. Det är en blogg jag följer för dess varma ton och för dess målande språk, det är som små paket inslagna i vackra akvareller. Och nu har jag fått en utmärkelse av Livsnjutaren  själv. Tusen tack, av hela mitt hjärta. Det betyder mycket för mig.

I utmärkelsen ingår att jag ska svara på några frågor, för att sedan skicka den vidare till fem bloggar som har färre än 200 följare. Det finns många sätt att mäta följare på, så jag har helt enkelt valt fem bloggar som jag tycker mycket om:

Till Vidas ära - För sin otroliga närvaro i varje bild, i varje ord.

Lyckoland  - För att den är som en resa i tid och i rum.

The adventure of life - För att den lyfter fram livsäventyret som i pusselbitar för oss att dela, för sin klokskap och sin vänlighet.

Frida Sofias - För att den bjuder in oss att dela det stora och det lilla som ryms i en vardag, på ett så välkomnande sätt.

Bosse Lidén - Jag vet att den här bloggen fick utmärkelsen tillsammans med mig, men jag vill så gärna lyfta fram den jag också, så jag struntar i det. Så:

För att den inspirerar mig i mitt skrivande. För att den är underhållande och välskriven. För att Bosse som driver den, skriver med en sådan värme och för att han alltid har uppmuntrande ord att ge.

Och nu till frågorna:

Vad ville du bli när du var liten?
Författare. Alltid författare. Innan jag hade lärt mig att skriva, ritade jag böcker.


Vad är du idag?

Jag är utbildad till teaterpedagog med fördjupning inom regi, samt till undersköterska med fördjupning inom utvecklingsstörning och funktionsnedsättning. Dessa yrken kan tyckas vara två vitt skilda storheter, men för mig är de tätt sammanlänkade och har lett till arbete inom till exempel daglig verksamhet och särskola. Fast just nu arbetar jag inte. Jag har tagit en paus ifrån det, för att studera. Fundera på hur jag vill fortsätta framöver. Leta efter nya vägar inom arbetslivet. Det beror inte på att jag inte brinner för mitt arbete, för det gör jag. Det beror på att energin jag har att lägga på det är begränsad och att jag har insett att jag måste hushålla med de resurser jag har. För det är ett ständigt tärande att en stor del av mitt arbete går ut på att släcka bränder. Det är ett ständigt tärande att hela tiden jobba lite hårdare för att kompensera för allt det beslutsfattare i det här landet felaktigt anser att människor med särskilda behov kan klara sig utan. Det är ett ständigt tärande att se hur man utnyttjar att dessa människor många gånger inte har några krafter kvar för att slåss för sina rättigheter, eller ens möjligheten till det.

Det är ett ständigt tärande. Och det gör ont.

Så är jag också manusförfattare och skriver teaterpjäser, förstås. Och det är en lycka att få vara det.


Vart vill du helst resa?
Svaret blir som alltid Portugal. Det landet bor i mitt hjärta. Jag levde där ett tag, och jag vill alltid tillbaka. Till naturen. Havet. Maten. Musiken. Språket. Människorna. Det är ett land som bär på mycket smärta, men jag längtar ändå dit, ofta, ofta.


Var ser du dig själv om fem år?

Det vet jag inte. Sådana frågor har jag aldrig kunnat svara på. Eller ens velat. Jag bygger inte mitt liv på det sättet. Men jag vet att jag kommer att skriva. Och att jag är med min älskade Johan. Att mina vänner är med. Det är det viktiga. Allting annat, det reder sig.

 
Rött eller vitt?
Tveklöst rött vin.


Sommar eller vinter?
Sommaren. Vintern gör mig olycklig. Den är för kall, ogästvänlig, mörk. Men jag ser den gärna från och med första advent, till och med en vecka efter nyår.

Fast egentligen är det varken sommar eller vinter jag längtar efter under året. Det är våren. Våren med sina ljusa kvällar, sin längtan, sina livsandar som vaknar. Sin löftesrika förväntan. Det är den.

 
Skog eller hav?
Hav. Doften, skummet, de salta vågorna. Sanden och stenarna. Horisonten. Det läker mig och jag längtar alltid dit.

 
Hiphop eller dansband?
Nej! Nej, nej, nej. Aldrig någonsin dansband. Ibland hiphop, men bara ibland. När den bjuder mig texter som berör, som landar.

Annars. Musik av Kent och Lars Winnerbäck till exempel.
 
Eller fantastiska röster som Adele, Edith Piaf, Leonard Cohen.
 
Klassisk musik. Stora körverk.

Bland annat.

 
Vad gör dig ledsen?
Jag är sällan ledsen. Men när jag är det är det ofta tätt förknippat med frustration, ilska och maktlöshet. Och ofta handlar det om olika former av förtryck och orättvisor. Som i fall när alla människors lika värde och lika rättigheter plöjs ner, pissas på och ignoreras. Eller när människors livsöden tycks utmejslade av Djävulen själv. Sådana saker.

 
Vad vill du bli bättre på?
Att ta ut glädjen i förskott, att inte oroa mig, utan se glaset som halvfullt.


Vad är det bästa du vet?
Jag ändrar ”vad” till ”vilka” och ”det” till ”de.” För svaret måste bli mina nära, kära. Utan dem är ändå ingenting värt något.

20 kommentarer:

  1. Så kul att läsa om dig! Många strängar på din lyra har du, mångfacetterad och klok som få. Vad bra att du blev glad över utmärkelsen, det var liksom meningen;-) Jag är också lycklig över att näthatet än så länge hållit sig på avstånd. Mina nyfunna bloggvänner är fantastiska allesamman! Tusen tack för dina fina ord om mig och mitt skrivande. Det värmer och ger mig lite lite mer mod - kanske - att våga mig på att försöka få mina små kåserier publicerade i andra fora också. Nattinatt från Bergen. PS. Stackars lille Bosse. Nu har han massor av arbete framför sig...;-)) Det får han ta nu när han envisas med att vara så bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv, för dina fina ord, för det lyckliga du gav mig = ) Och vill att du ska våga! Vi är många som längat efter att få läsa mer om dig, som står bakom dig och hejar! Kramar!

      Radera
  2. Det är stort för mig att få utmärkelsen av dig. Tack!

    SvaraRadera
  3. Människor som både har hjärna och hjärtat på det rätta stället berör mig alltid. Du verkar vara en sådan fin personlighet. Det tar på krafterna att släcka bränder. Den meningen säger nog väldigt mycket om din personlighet. Jag har en stark känsla av att du behövs längre upp. Ska bli spännande att följa din väg och dina studier. Jag tror på dig Frida! Jag är också svag för Winnerbäck liksom för ex. Melisssa Horn. Jag vill helst att den som framför sångerna har gjort text och musik själv. Imorgon ska jag svara på frågorna. Som nu har blivit Era. :) Tack för att du tänkte på mig. Kram VårBosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack fina Bosse! Det är verkligen sant som jag skrev om dig, att du har så uppmuntrande ord att komma med!
      Kram!

      Radera
  4. Fina Frida, stort grattis, du är så bra! Och vi är så lika. Författare, skrev jag i allas Mina kompisar-böcker på raden med drömyrke :) Och vintern kan vi väl skippa, förutom de där veckorna runt jul. What´s the bloody point? som John Cleese brukar säga. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack kära! Och visst är vi det, det är himla fint att se!
      Kram

      Radera
  5. Tack,tack,tack,tack ♥ Jag blev så himla glad.. stannar i mitt klätterträd ett tag till men när jag kommer ner så ser jag fram emot att ta tag i den här utmaningen. Roligt också att lära känna dig ännu lite bättre. Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så glad jag blir över att höra det = )Och så roligt det ska bli att få "se" dig igen den dag du har klättrat ner!
      kramar

      Radera
  6. Grattis Frida..
    Så kul att få läsa mer om dig :) gillar ditt "vad är du idag" svar... Bra att ta en paus och fundera lite så man vet vad man vill och kan lägga sin energi på!
    Kanske det jag också behöver då jag blir lätt illamående bara någon nämner mitt jobb... Urk!
    Ha en fin helg
    Kram Sandra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket fina Sandra = )
      Vad eländigt det låter med ditt jobb, så tungt att känna så! Hoppas du snart hittar något annat som passar dig bättre.
      Kramar!

      Radera
  7. Stort grattis Frida! Den är du så väl värd! Och roligt att läsa dina svar, lär kanna dej lite mer för varje titt här! :-) Mest gillar jag svaret på frågan om var du ser dej själv om fem år. Första meningarna. Kanske för att jag själv känner likadant och det är så skönt att läsa dina formuleringar och känna "japp just så är det"!
    Själv länkade jag till dej idag med ett tack för utmärkelsen du gav mej för ett tag sen :-)
    Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så jättemycket och vad roligt att du känner igen dig i mig = )
      Ska genast titta in till dig, är så nyfiken på vad du listat!

      Kramar!

      Radera
  8. kärlek underbar fin söta hjärta smarat sympatiska DU!!!!!

    SvaraRadera
  9. Tack... Både ensamtiden och kalaset var bra! Bara det att ensamtiden var för bra så jag yrade såklart runt här hemma strax innan jag skulle gå och svor lite åt att man inte börjar tidigare när man har all tid i världen... Men men!
    Ha en fortsatt fin vecka
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad fint att höra att kvällen blev bra, även om underbart blev kort vad ensamtiden anbelangar = )

      Önskar också dig och de dina en fin vecka!
      Kram

      Radera
  10. Tack snälla, rara du! Jag blir glad och varm :-) Och jag skickar nätkärleken right back, du har en unik, läsvärd, tänkvärd blogg som jag är _så_ glad att jag hittade till!

    Kram

    SvaraRadera
  11. Linn, tusen tack! Du anar inte hur glad jag blir över dina ord = )
    Kram

    SvaraRadera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.