Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

07 februari, 2013

Gästbloggaren: Brev till Skolverket om drama som ämne och om lärarlegitimationen

Idag har jag fått den stora äran att gästblogga i den fantastiska frk. Frida Fortissimas blogg.


Jag är en av alla dessa lärare som brinner för mitt yrke. Varje dag möter jag fantastiska barn och ungdomar som alla kämpar för att hitta sin identitet i en värld som är alltför stor för att få grepp om. Varje dag möter jag frågor om livet och elevernas egen roll i allt detta stora. Varje dag undervisar jag barn och ungdomar i svenska, engelska och matematik, men det räcker inte. De vill veta mycket mer än så.  

När jag läste min utbildning till lärare i grundskolans tidigare år, började jag med det som kändes viktigast av allt för mig: en ämneslärarutbildning i Drama (60 hp) med fördjupning i ”Dynamisk pedagogik ”(30 hp). Dramautbildningen läste jag utöver min teoretiska lärarutbildning med inriktning mot svenska, engelska och matematik. För mig är dramautbildningen ett verktyg för att stötta eleverna i den personliga utvecklingen och jag kan i min tur ge verktygen vidare till dem. Drama används regelbundet som metod i många skolor för att bl.a. arbeta med konflikthantering, medling, stärka medvetenheten om sin egen roll, medvetandegöra betydelsen av förhållningssätt till olika människor samt för att skapa trygghet i en elevgrupp.
 
Den 14 september 2012 kom beslutet angående min legitimation med avslag för legitimation i ämnet drama. Den 19 september 2012 kontaktade jag Skolverket och fick då ett chockerande besked: Drama är inte ett ämne i skolväsendet och därför kan inga legitimationer utfärdas. Beskedet berör mig som dramalärare, men framförallt berör det eleverna på våra skolor. Om lärarlegitimationen inte omfattar drama, finns en risk att kunskapen att undervisa inom ämnet urholkas, då  man kan anta att färre kommer att välja att fördjupa sig inom det.  

Jag startade facebookgruppen ”Ska vi acceptera att drama inte är ett ämne i skolväsendet?” (https://www.facebook.com/groups/121766507970533/). Gruppen har i nuläget 927 medlemmar.  Tillsammans med min vän och kollega, Hanna Larsson, skrevs det brev som idag är Skolverket tillhanda.

/Sarah Mellström

 
Till Skolverket ang. drama i skolväsendet

 

I beslut om avslag för ämneslärare inom drama står följande:

”Av behörighetsförordningen framgår att Skolverket ska besluta om behörighet i ämne och skolform och i vissa fall i årskurs. Du har uppgett nedanstående uppgifter i din ansökan. Uppgifterna motsvarar inte ett ämne i skolväsendet. Din ansökan om behörighet utifrån dessa uppgifter ska därför avslås”. (Beslut om lärarlegitimation, ärendenr: 3331­2011­0042648)

 

Drama är inte ett ämne i skolväsendet. Trots detta har Stockholms universitet utexaminerat ämneslärare i drama. Utbildningen för ämneslärare i drama med teater­ eller dramafördjupning vid Stockholms universitet, med examen för grundskolans äldre åldrar och gymnasiet (270­330 hp), fastställdes av Stockholms Universitet senast 2010­06­09.  (http://sisu.it.su.se/search/show_education_info/17239?area=3, 2012­02­02, 18:46). Detta trots att dramaämnet inte är ett ämne enligt Skolverket. Hur kan staten erbjuda en ämneslärarutbildning i ett ämne som inte finns i Lpf­94? Hur kan Skolverket sedan inte utfärda en lärarlegitimation, när staten är den instans som erbjudit utbildningen? En student som söker ett utbildningsprogram bör kunna lita på att en ämneslärarutbildning som staten erbjuder innehåller adekvata, behörighetsgrundande ämnen. När man examineras i ämnet måste detta också kunna leda till legitimation. Att detta inte stämmer hävdar vi är en felaktig myndighetsutövning.

 

Redan i förskolans läroplan etableras drama som enskilt begrepp:

”Att skapa och kommunicera med hjälp av olika uttrycksformer såsom bild, sång och musik, drama, rytmik, dans och rörelse liksom med hjälp av taloch skriftspråk utgör både innehåll och metod i förskolans strävan att främja barns utveckling och lärande.” (Lpfö 98, s. 6)

 

Drama är en del av både övergripande mål och riktlinjer, samt området för skolans uppdrag i LGR11. I kunskapsmålen står formulerat att:
”Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda och ta del av många olika uttrycksformer såsom språk, bild, musik, drama och dans samt har utvecklat kännedom om samhällets kulturutbud.” (LGR11, s.14)

 

Vidare kan vi inom ramen för skolans värdegrund och uppdrag ta del av texten:

”Eleverna ska få uppleva olika uttryck för kunskaper. De ska få pröva och utveckla olika uttrycksformer och uppleva känslor och stämningar. Drama, rytmik, dans, musicerande och skapande i bild, text och form ska vara inslag i skolans verksamhet. En harmonisk utveckling och bildningsgång omfattar möjligheter att pröva, utforska, tillägna sig och gestalta olika kunskaper och erfarenheter. Förmåga till eget skapande hör till det som eleverna ska tillägna sig.” (LGR11, s.10)

 

Staten har erbjudit en ämneslärarutbildning i ett ämne som inte finns och examinerat ämneslärare för grundskola och gymnasium i detta ämne. Skolverket bör ta sitt ansvar och legitimera de dramalärare som fått en statligt godkänd ämneslärarexamen. Skolverket bör också erkänna drama som ämne, utifrån de egna läroplanernas formuleringar.

 

Hanna Larsson

Universitetsadjunkt

(ha.larsson@gmail.com)

 

Sarah Mellström
Lärare i grundskolans tidigare år

(sarahmellstrom@gmail.com)




5 kommentarer:

  1. Jag har arbetat som gymnasielärare i många år och kan bara säga att drama är ett av de viktigaste ämnena!!! Skolverket har ingen verklighetsförankring känner jag. Heja dig och stor kram!

    SvaraRadera
  2. Intressanat inlägg. Drama borde få en viktig plats i skolan. Drastiskt skrivet anser jag att det är ett otroligt viktigt ämne i framtidens skola. Det är också ett ämne med många möjligheter. Utmärkta chanser att "leka" in nödvändiga "hål" i många elevers personligheter. Jag håller på dig.

    SvaraRadera
  3. Klart att drama i skolan är viktigt... Nä fy ibland blir man mörkrädd hur de tänker...

    Kram Sandra

    SvaraRadera
  4. Det är ju oerhört synd att de inte förstår vikten av drama.. jag önskar att de inser det. Oerhört viktigt inlägg i debatten. Hejar också på dig.
    Kramar

    SvaraRadera
  5. Tack så otroligt mycket för era fina kommentarer! Det betyder så mycket att veta att även andra står bakom oss i detta.

    Det ger kraft att kämpa vidare!

    /Sarah

    SvaraRadera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.