Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

04 januari, 2013

Blue

Jag är blue idag. Jag blir ofta det i tider som denna, när det har varit många människor nära, överallt. När jag inte har hunnit andas ensam, fördela andra människors energier, sortera allt prat och alla tankar.

Det är den där känslan som ligger som en blå liten rök över själen och som är så svår att sätta fingret på. Den som ofta kommer till mig lite smygande, en smula obekväm och lätt förlamande, men inte skrämmande, inte alls. Den saktar ner världen litegrand, vänder mig inåt, för vila.

"Du är blue", sa mamma till mig när jag var liten och frågade henne vad det var jag upplevde. Så berättade hon om bluesmusiken för mig. Spelade Bessie Smith och Billie Holiday.

Och jag fick en färg och toner, att sätta på min känsla.

Jag fick vara i det blå. Fick känna att det var okej.

25 kommentarer:

  1. Vilken bra mamma du har! Det ska jag komma ihåg i mitt eget föräldraskap! Älskar uttrycket "feeling blue", det säger så mycket! Jag har genom bloggvärlden lärt mig att jag har synesti och ser saker/händelser i färger. Den insikten gav mig mycket! Ta hand om dig vännen och hoppas att du snart kan känna dig lite mer utvilad och att du orkar med omvärlden! En varm kram och många tankar sänder jag dig ikväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack min kära vän = )

      Ja, jag minns det där med synesti, men lite vagt! Det var första gången jag hörde talas om det, när jag läste det inne hos dig. Det är verkligen ett fascinerande sätt att se världen på, tänker jag mig.

      Massor med kramar!

      Radera
  2. Skickar dig en stor kram, eller kanske ett gäng tulpaner igen i alla olika färger...
    Må så gott fina du

    KRAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, mera tulpaner! Det är fint som snus, kära du = )
      Kram!

      Radera
  3. Den känslan ja.. en gåva att som du att kunna känna och sedan sätta ord på det.. och acceptera. Så befriande. Varma kramar till dej!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är jag tacksam för, fina du = )
      Varma kramar tillbaka till dig!

      Radera
  4. Det är fint när man känner att det är ok. För det är det. Och det kommer andra dagar sen. Kraaam!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis! Precis så är det = )
      Kramar till dig!

      Radera
  5. Fint när man kan bli vän med sina känslor, även de som går i blues tecken.
    Ha det gott!
    Kram
    Melody med matte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blir som lättare då, det där livet = )
      Kramar!

      Radera
  6. Klok mamma du har Frida. Som förstår att det är viktigt att våga känna alla känslor. Alla livets färger. Att det är ett viktigt steg i att lära känna sig själv.

    Och Billie Holiday... hon kunde verkligen sjunga hela livets palett hon. Hon snurrar ofta här hemma också. :)

    Ta hand om dig du fina och kloka.

    Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så...och, ja, så fint du beskriver Billie Holiday, att hon kunde sjunga hela livets palett! Så vackert sagt.

      Var rädd om dig, vackra du!

      Kramar

      Radera
  7. att vara blue skall jag tillåta mig fortsättningsvis.
    men aldrig mera i hat över mig själv.
    nu har denna tant 48 år, bestämt sig. hon väljer kärlek, lycka och förnöjsamhet :)
    kram till dig och skön söndag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är klokt och på riktigt ett alldeles sant, sunt och rätt sätt att leva, tycker också jag, och håller med dig!

      Kramar tillbaka till dig!

      Radera
  8. Blue är ett tillstånd som alla behöver hamna i med jämna mellanrum. Det är berikande att kunna landa, men långt ifrån stranda. Din mamma verkade vara en sådan förståndig person som kunde ge sin dotter ett tryggt namn på känslan. Det gäller att bli vän med alla sina inre förlopp. Skapa en harmoni i slutändan när röken lättar från själen för denna gång. Lär man sig att följa med sin osynliga kompis lär man sig varje gång något nytt på den inre resan. Har man gåvan ska man absolut inte kämpa emot, även om man inte alltid kan bestämma över när de första Bluestonerna börjar tona fram. Jag tror att det är framför allt människorna med vackra själar som har förmågan till Blue. Bara att sakta ner världen med jämna mellanrum är balsam. De som inte gör det blir tomma på många skilda sätt. Förr eller senare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så vackert du skriver om det, så rätt du har. Tack för dina kloka, eftertänksamma ord till mig idag = )

      Radera
  9. Vackert !!! Vilken klok mor. Känner igen känslan men inte haft ngn färg på den tidigare.

    Kraaaam

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hon är klok hon = )Vad fint att också du fick en färg nu, tack vare henne = )

      Kramar

      Radera
  10. Hoppas du får en bättre dag idag!

    SvaraRadera
  11. Vad härligt att sätta färger på olika känslor..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det, absolut = )
      Kram,
      Frida

      Radera
  12. Verkligen klok mamma som kunde benämna det.. jag är också den som får den känslan när jag har nåt underliggande behov som jag glömt/ignorerat.
    Kram från Liv

    SvaraRadera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.