Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

29 december, 2012

Mysbyxvännerna

I en av Astrid Lindgrens böcker om Emil i Lönneberga, berättas det om en kväll när Emil får en ny vän. Det står att när två pojkar av samma skrot och korn möts, tänds det liksom ett litet ljus i deras ögon.

Det där ljuset, den där känslan av själsfrändeskap, den där omedelbara insikten om att man liksom färdas i samma farkost genom livet, är en av de största gåvorna man kan få. Man vet aldrig när den kommer till en. Det hör till sakens natur att det sker plötsligt, oväntat, här och nu. Men i samma sekund det händer, kan man vara fullkomligt säker på att den vännen kommer att finnas i ens liv, i hundratals, tusentals år.

Jag och mina vänner brukar kalla dessa vänskaper för mysbyxvännerna. Jag tror att det egentligen är en tanke från "Stjärnor utan svindel" av Louise Boije af Gennäs, som flera av oss läste om och om igen när vi gick i gymnasiet. Mitt exemplar ligger i bokhyllan och tittar på mig, tummat och sönderläst, men jag låter det vara. Jag har tänkt ibland att jag ska läsa den igen, nu, nästan tjugo år senare, men jag vill inte riktigt. Jag vill ha den intakt. Jag är rädd att mina vuxenögon ska komma och förstöra.

I boken pratar man om skillnaden mellan en bra kärleksrelation och en bra vänskapsrelation. Man säger att våra älskade inte ska passa oss som handen i handsken, de ska utmana oss, se till att vi utvecklas och går vidare. Vännerna däremot, ska vara som bekväma mysbyxor, som vi känner oss trygga och avslappnade med. Som inte skaver. Personligen vill jag plocka ur båda potterna, blanda och ge.


I natt satt jag i köket och tittade på dekorationerna jag hängt upp i fönstret, nu till jul. Tre likadana ligger inslagna i ett paket som jag ska ge till en av mina mysbyxvänner. Ljuset i våra ögon tändes den kväll vi som fjortonåringar var medtvingade på våra småsystrars våravslutning. Säckhoppning, brännboll och löpning med potatis i sked, var mer än lovligt fånigt, tyckte vi. Det fanns ju annat att göra! Viktiga saker! Som att prata timme ut och timme in! Och de där timmarna blev till dagar, veckor, månader och år, nu är det över tjugo år sedan pratet började den där junikvällen. Ibland kan jag undra hur många ord vi har sagt till varandra egentligen, hur många oceaner av babbel vi har skapat ihop. Vi känner varandra så väl nu att vi inte behöver förklara någonting. Ingenting behöver vi förklara, inte ens sammanhanget kring det vi pratar om. Vi kan lägga till en mening eller två, helt plötsligt, och fortsätta där vi var, fastän det gäller något vi berört för länge sedan. Helt taget ur luften kan tyckas för andra, men vi vet.

Det händer att det går veckor, ibland månader, utan att vi pratas vid. Men det gör ingenting. Vad är väl tid när man färdas genom livet i samma farkost?

Jag tänker mig att de där glaskulorna som figurerna sitter på, är våra livsfarkoster. Den ena älvan är min vän, och den andra är jag. Och fågeln, den är tankarna fyllda med orden, outtalade eller uttalade, som flyger emellan oss var vi än är, min mysbyxvän och jag.

18 kommentarer:

  1. Alldeles fantastiskt fint beskrivet. Precis så ska det vara. Jag har inte läst Stjärnor utan svindel, men Emil har jag ju läst innan och utan :) Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack käraste du = ) Det är så fint, för jag vet att det är sådant du alltid förstår!
      Kram

      Radera
  2. Emil var min stora favorit, ååå vad jag älskade honom som liten (gör jag än).
    Jag skulle nog också vilja blanda från båda relationerna!
    Ja tänk hur livet och framtiden formades den kvällen för dig och din vän och ni blev mysbyxvänner!
    Jag har också en mysbyxvän, vi är så enormt olika, ja vi tycker aldrig samma sak om något! Märkligt eller hur, men vi känner varandra utan och innan och vi respekterar varandra och har väldigt kul ihop. Ibland kan vi höras tre ggr om dagen och går det en dag utan att vi hörs blir jag nästan lite orolig ;)
    Ibland undrar vi båda hur vi kommer så bra överens när vi är så olika?? Men hon är en riktig mysbyxvän och vi har varit vänner i snart 25 år!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det en lycka med dessa mysbyxvänner, och så fint att få höra om din!

      Kram

      Radera
  3. Just nu har jag ingen riktig mysbyxvän, ingen som bor tillräckligt nära iaf. Det är en stor ynnest att få ha en sådan och jag hoppas att det kanske blir ändring på det under det nya året. Kan inte tänka mig något bättre! Vad fantastiskt att få ha sådana vänner! Många kramar till dig från mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju som jag skrev inne hos dig, min kära fröken Gredelin <3

      Stora kramar!

      Radera
  4. Skulle ju lägga till att jag som "alla andra" också läste sönder Stjärnor utan svindel! Har du inte läst hennes nya trilogi så gör det! Den andra av tre har just kommit ut och jag älskade den! Den väckte så många tankar inom mig...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad härligt (och långt ifrån förvånande), att också du gjort det!

      Och tack så mycket för tipset = )

      Radera
  5. Åh, vad man har babblat mycket i sina dar. Härligt med mysbyxvänner! Vad fint du beskriver det. Som alltid, fina Frida!
    Vill önska dig ett underbart nytt år!

    Kraam
    Petronella

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fina Petronella = )

      Och det där babblet, så ljuvligt det är!

      Önskar också dig och de dina ett underbart år,
      kramar Frida

      Radera
  6. Vad roligt att du tittade in på min blogg och tyckte om mitt språk :) Jag älskar verkligen att skriva och har skrivit en bok som jag har lagt ut på nätet för gratis nerladdning - www.smartgrans.com
    Vilken fin blogg du har. Och du skriver om några av mina favoritämnen - teater och litteratur. Roligt! Jag kommer läsa din blogg mer :)
    Önskar dig ett riktigt gott nytt år.
    Kram Lina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att höra att du trivs här och tack för att du tittade in till mig = )
      Önskar också dig och de dina, ett riktigt gott nytt år!
      Kram,
      Frida

      Radera
  7. Gott Nytt År önskar jag dig och en underbar nyårsafton och ett toppen 2013...

    KRAM
    Sandra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack fina Sandra, och detsamma till dig och dina!

      Stora kramen!

      Radera
  8. Jag såg din hälsning inne hos mig och svarade på den där. Det bästa året blir 2013, det känner jag på mig:-P Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, spännande! Då ska jag kvista in till dig = )
      Stora kramen!

      Radera
  9. Jag förstår precis vad du menar. Man mäter inte tid med sina mysbyxvänner. Det är som om det aldrig varit någon paus. På lördag kommer en av mina hit. Det är berikande och nödvändigt med nya kontakter. Men ingen får röra eller slänga mina gamla mysbyxvänner.
    Önskar dig ett fint 2013.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har du rätt i. Mysbyxvännerna är speciella och fridlysta, det är vad de är!
      Ett riktigt gott nytt år önskar jag dig och de dina!

      Radera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.