Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

26 december, 2012

Kära bloggvänner, jag ger er...

Nu är julhelgen över, den annorlunda. Gästerna har börjat åka hem en efter en, resterna av julmaten ligger ihopskrapade i omaka burkar i kylen, och snön har börjat töa ute på gatorna. Jag är trött och fyrkantigt mätt. Längtar efter vardagsmat, mysbyxor och egen tid igen. Men stjärnorna lyser fortfarande i fönstren, ljusgirlangen ligger lindad kring balkongräcket, och jag är glad att jag ännu har några julklappar kvar att dela ut. Det är gåvor som endast finns i tanken, och som inte stoppas av hinder som tid, rum, pengar och annan världslighet. För drygt ett år sedan, gick jag en kurs i dynamisk pedagogik vid Stockholms universitet. Vid kursens slut, fick vi i uppgift att skänka varandra sådana gåvor. Vi skrev ner dem på små papperslappar, jag har kvar mina i plånboken än. "En sol" fick jag och "En egen talkshow". "Hela fötter och ett inre lugn" och "Kärlek".

I år gav jag min mamma sådana julklappar, illustrerade med vackra bilder, på en kub. Min lillasyster fick också några, för "December", på den väggalmanacka jag pysslat ihop till henne.

Jag vill också ge sådana klappar till några av de bloggvänner som finns med mig här i rymderna, och som är så himmelens fina, allesammans, var och en:

Nina med bloggen "Den vassaste kniven" får en livslång tur och retur - biljett till Gilmore girls "Stars Hollow".

Pia med bloggen "Queen of Kammebornia" får en saga i varje burk hon äger. Närhelst hon vill höra en historia, behöver hon bara öppna locket på en burk, vilken som helst. Lite som i Farbror Frippes skafferi, är det tänkt.

Tanja på "Fröken Gredelins värld" får sitt efterlängtade, ljusa lantkök. Det är också så finurligt konstruerat, att det hela tiden kompenserar med kraft, för de stunder man har en tröttare kropp.

Lotta på "Min plats i solen" får en egen skrivarstuga. Den följer Narnias tidespann. Den fungerar alltså så, att oceaner av tid finns att ösa ur när hon är i skrivarstugan, men nästan ingen tid passerar i hennes vardagsvärld.

Sandra på "Villa Eli" får en egen väderknapp som får det att töa eller snöa precis som hon vill, på ett ögonblick.

Lycke på "till vidas ära" får en magisk vind i sitt hus, en ständigt föränderlig värld som antar den skepnad hon som bäst behöver, för stunden, i sitt liv.

Martina på "Att ge och få - och ibland även ta" får en flygande matta som förflyttar henne fritt, genom tid och rum.

Bosse på "Bosse Lidén" får en tidsmaskin med en hund i. Den skickas direkt till en av hans barndoms jular, och ger honom den hund han önskade så hett, men aldrig fick.

Sara-Kajsa på "Illusionisten" får en dockteater där alla marionetter kan göras levande genom ett enda litet fingerknäpp.

Petronella på "Prinsessorna på Bellevue" får ett par skor som kan alla danssteg i hela, vida världen.

Så, god jul önskar jag er! Och till alla människor vill jag ge ro, energi och kärlek.

God fortsättning till er alla.

16 kommentarer:

  1. Tack fina Frida! Jag blir så där sprudlande glad av dina ord! Varma kramar till dig!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad härligt! Stora, varma kramar tillbaka till dig!

      Radera
  2. Hamnande här på din välskrivna blogg via någon annans blogg och jag har läst flera av dina inlägg nu. Kan bara säga att du äger ett språk och en berättafförmåga som få gör. Jag älskar människor som äger språket och dessutom delar med sig av det till oss läsare. Det berikar och jag kommer definitivt att återvända hit
    God fortsättning önskar jag dig och kram
    Emma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack, Emma, dina ord glädjer mig så, ända in i hjärtat! Jag ska genast titta in till dig = )
      God fortsättning till dig också, och stor kram!
      Frida

      Radera
  3. Tusen triljoner tack till dig, finaste Frida för denna fina, fina gåva! Tänk att jag fått ett par förtrollade skor, som kan alla danssteg i världen! Hur visste du att jag önskade mig det.....

    Av mig får du ett livslångt kontrakt på Dramaten och på alla Sveriges små och stora teatrar, där de kan spela dina fantastiska pjäser!

    Kraaaam
    Petronella

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att gåvan glädjer dig så! Jag tänkte att den skulle passa, du skriver ofta om hur du dansar runt därhemma = )

      Och tack för min present! Den är ju alldeles lysande!

      Stora kramen,
      Frida

      Radera
  4. Tack där raraste! precis vad jag kunde behöva. tror minsann du ser mig :) kramar om i mellandagarna, och Frida ja, visst är hon underbar. vill skaffa bilder av henne, hennes konst. måste leta...

    julkramar om, Lycke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att du skriver "jag tror minsann du ser mig", det känns fint inuti.

      Varma kramar,
      Frida

      Radera
  5. Vet du, den dag då vi sitter där och ser på varandra, kan föra det där samtalet inte bara över nätet med skrivna ord utan också genom kroppsspråk och tonfall, då ska jag berätta varför just dina ord, din julklapp, är den finaste jag fått den här julen!

    Just nu läser jag Blå Koral och funderar över livet, vänskap, känslor, att vara hudlös... Och du finns med i de tankarna! Jag tror att vi skulle förstå varandra, på riktigt! En riktigt stor kram vill jag sända!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och din kommentar är en fantastisk julklapp till mig! Och jag tänker precis som du, och att vi har fått en ny vän i varandra. Det är lycka, det!
      Varma kramar,
      Frida

      Radera
  6. God fortsättning till dig och tusen tusen Tack för din fina julklapp. En väderknapp passar mig perfekt!
    Som jag har skrivit tidigare så för dina inlägg/berättelser med sig en tanke till mig och jag får ett lugn i mig och hmm hmm, skit jag önska att jag var bättre på att uttrycka mig i ord/skriftligt!! Ja jag mår helt enkelt väldigt bra av att läsa din texter... Finner ro!!
    Tack igen för den fina julklappen
    Kram Sandra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad fint att julklappen glädjer! Hoppas den kommer till nytta ; )

      Och tack så mycket för att du skriver så fint om min blogg, jag blir så himla glad.

      Stor kram,
      Frida

      Radera
  7. Åh, Frida! Du fantastiska, generösa, omtänksamma och godhjärtade kvinna. Och visst finns änglar och de vandrar mitt bland oss. Varje dag. Du är en av dessa. Du som sprider så mycket värme och omtanke omkring dig.

    Tusen och åter tusen tack för min sagolika skrivstuga. Vilken ljuvlig gåva och med tanke på att vi har en Narnia-lykta i vår trädgård (och att jag alltid har älskat böckerna)känns denna gåva verkligen mitt i prick. Du ser mig Frida och har förstått att mitt skrivande ofta får stå åt sidan för annat som också behöver min tid.

    Tack du fina för en gåva som värmer mitt hjärta och min själ mer än vad du kan ana.♥

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  8. Klart att ALLA skall ha en gott nytt 2013
    och jag önskar dig det bästa

    Gott nytt år
    KRAAAAM

    SvaraRadera
  9. Tack så hjärtligt för din fina present, jag ser den framför mig.
    Nu har jag äntligen tagit mig för att skriva lite frågor. Besvara dem om du vill:) Kram.
    http://lemedlevern.blogspot.se/2012/11/intrade.html,http://lemedlevern.blogspot.se/2012/12/forts-intrade.html

    SvaraRadera
  10. Vilka klappar! Inte alls dåligt!

    SvaraRadera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.