Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

07 december, 2012

Efter snöstormen

Det händer något med oss människor efter snöstormen. Det är något med de nya vägarna som skottas fram, med gången som blir långsammare, med världen som blivit ljusare, med allt det som inte fungerar som det brukar, och som får oss att sakta ner.

Det är något särskilt när vi måste vänta in, ta ögonkontakt och bestämma vem som ska gå före och vem som ska släppa förbi. När vi inte kan promenera på varsin sida av gatan och titta rakt fram. När vi bara har den snöskovelbreda gången att vandra på.

Som igår. När jag plötsligt fick hälsa på en leende dam och hennes glada hund. Vi enades om det, alla tre, att det inte är så tokigt att ha ett begränsat utrymme på jorden att röra sig på.

Idag är jag särskilt glad över att röra mig på samma jord som min besläktade själ Queen of Kammebornia. Hon, som tillsammans med sin familj, har skapat ett alldeles eget kungarike. Hon, vars blogg är som ett klädskåp till Narnia, där vi bjuds in att leva en stund mitt emellan saga och verklighet. Hon skrev så rörande vackert om mig i sitt inlägg Bara för att jag blir lugn och glad, att jag genast blev detsamma.

26 kommentarer:

  1. You amazing woman! Kram till dig!

    SvaraRadera
  2. Verkligen jättefint och vackert och så träffande!
    Frida, du är verkligen superbra!

    Kraam
    Petronella

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack Petronella!
      Jag blir så glad : )

      kramar

      Radera
  3. Visst är det härligt när vissa saker smittas. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det verkligen!
      Mer sådan smitta vill vi ha =)

      Radera
  4. Finaste Frida! Och finaste Pia/Kammebornia! Jag är så glad att ni finns där i bloggosfären, att jag får följa med er längst vägen. Ni två lär mig så mycket viktigt! Som att se de små tingen och skeenden som omger oss, att hitta det vackra i att få mötas på en begränsad yta som snön orsakat. Inte sådant som rapporteras på nyheterna direkt, utan sådant som man tänker på om man som ni är duktiga på att se det stora i det lilla. Så viktigt! Härnere längtar vi förresten efter lite snö nu, det är redigt kallt men ingen nysnö utan den har blivit hårt och lite hal.

    Och nu blev jag påmind om att jag har frågor jag ska svara på! Och det gör mig glad, jag ser fram emot det!

    Kramar i massor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kärlek till dig, vilket lyckligt meddelande du ger mig = )
      Och detsamma! Vilken glädje att du finns!

      Radera
  5. Vilket underbart sätt du skriver på :)

    Kram/M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tack, så glad jag blir! Vad roligt att du kikade förbi, jag ska genast titta in till dig = )
      Kram,
      Frida

      Radera
  6. Hittade hit för första gången idag från Queenen. Gillar ditt sätt att skriva!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Vad glad jag blir att du tittade in och tack för dina fina ord = )
      Ska besöka dig genast!

      Radera
  7. Pia är min klara favorit och jag tror hon kommer på pallplats :) hon har en hållbar blogg. den känns evig. jag mår bra av Pia. Dina ord här idag gav mig själslig ro då min kropp spökar pga sockerabstinens. Nu har jag bestämt mig för att bli kär i livet och inte äta mig ur det :)
    tack vare just Pia och hennes blogg.
    Hos dig kikade jag första ggn igår. jag återkommer ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är både Pia och hennes blogg underbara = )

      Tack för att du tittade in till mig, och så glad jag blir att du får ro av orden här.

      Och vilket fint sätt att bekämpa en sockerabstinens, att fylla på med ord som får dig att må bra!

      Ska titta in till dig inom kort <3

      Radera
  8. Du söta..jag försöker skriva fast åtminstone tusen barn springer omkring här. 'Liten som Gudskelov sover! just i dtillvarelse så önskar jag verkligen Er Här. här hos mig och att vi hade kunnat få vara samman.kramar Lycke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hade varit fantastiskt! Jag önskar mig en enorm flygande matta som vi kan fara runt på och plocka upp alla vackra människor i bloggvärlden. Så kan vi sitta där och fika ända in i solnedgången!

      Stora kramar,
      Frida

      Radera
  9. c vb kgjmn b k cghrg

    kram fr Charlie :-)
    ps jag håller med honom!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. pjö dickk lpk l, Charlie!
      puss på er båda <3

      Radera
  10. Din blogg är också som att kliva in i ett klädskåp, du skriver så underbart och ett yrväder som mig så är det ett lugn att få läsa dina texter... Det ger mig ro!

    Ha en trevlig helg
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kära, fina du!

      Tusen tack för att alltid skänker mig så mycket uppmuntran och glädje!

      Jag är så glad att vi har sprungit på varandra här, du är fin du = )

      Massor med kramar

      Radera
  11. Det är väl tur att vi oftast ser över snövallarna.. Som vanligt är du underbart underhållande..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det verkligen, tänk vad vi hade missat annars =)

      Tusen tack för dina ord, de värmer mitt hjärta!

      Stor kram

      Radera
  12. Jag tycker det verkar som du också har en häftig blogg. Mitt första intryck om detta snöinlägg får igång mina egna tankar och fantasi. Sådant tycker jag om. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, vad roligt att du känner så! Tack för att du tittar in och tack för dina ord = )

      Radera
  13. Frk Frida hade du varit på glöggen igår?? ;-) Tack för ditt inlägg igår men det inlägget om bröllop är gammalt, det är ifrån Januari :-) Vi gifte oss nu i September!

    Ha en härlig måndag och håll dig varm
    KRAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kors i taket, det var värst, oj, oj = ) Mycket märkligt, jag hamnade där när jag letade upp din blogg! Jaja, men då får jag snabbspola och gratulera dig i efterskott, helt enkelt ; )

      Stora kramen,
      ha en fin måndag du med!

      Radera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.