Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

22 december, 2012

Den första julen, den annorlunda

Det sägs att när en närstående drabbats av något livsavgörande, allvarligt, behöver det gå en årscykel innan hjulen börjar rulla igen, någotsånär, mot normalt. De måste gå ett varv först, alla årstiderna. Hösten måste gå, och vintern. Sommaren och våren. De stora högtiderna måste passera: Lucia, julen, nyåret. Påsken och valborgsmässoaftonen. Midsommaren och födelsedagarna.

För oss har sommaren och hösten passerat. Midsommar, två av födelsedagarna, valborg och lucia med. Nu är vi framme vid den största familjehögtiden av de alla. Det är den första julen sedan mamma fick en stor stroke.

Det är första gången på tjugo år som jag och min lillasyster inte firar jul hemma hos mamma. Första året hon inte möter oss vid bussen eller tåget, ivrig och glad i sin röda jacka. Med sina rosiga kinder och sin parfym som färgats av kyla och snö. För första gången på tjugo år har hon inte stått där långt innan ankomsttiden, längtat och väntat. Rädd att komma försent, så att vi skulle tro att hon glömt. Det är första gången på många år, som hon inte har julstädat sitt hem och smyckat det med julblommor hon fått av sina elever.

Det är första gången på tjugo år vi inte följer den tradition vi skapade då: När den årscykeln måste gå, den efter att mina föräldrar skiljt sig.

Det är den första julen.

"Jag åker och hämtar din mamma", sa min älskade. Det var då, i början av november, när de första julkulorna började synas i butikerna. När julen började skava i min lillasyster, mamma och mig. När den började göra ont. "Det är klart att ni ska fira jul tillsammans som ni brukar. Ni behöver det. Ni behöver att inte allting är annorlunda."

För sådan är han, min älskade, att han erbjuder sig att köra de åtta timmarna fram och tillbaka och hämta mamma, som inte kan resa ensam. Sådan är han, att han gör det bara för vår glädjes skull.

Det här är första året vi firar jul i vårt hem.

Det är första gången min älskade, hans mamma och min lillasyster, åker och hämtar mamma. I hennes röda jacka, med hennes parfym och vår glädje. Den sköra, den färgade av allvaret och vetskapen om, att förra årets jul, hade kunnat vara vår sista.

Och jag sitter och skriver, medan snön faller julkortslik utanför. Jag väntar på att min älskade ska komma tillbaka efter sina julklappsinköp, och vi ska åka och hämta min lillasyster vid tåget. Hela soffan och vardagsrumsbordet är fyllt med julklappspapper, snören, tejp och olika pennor. På bordet i köket står hyacinterna, godisskålarna. I kylen står sillen jag nyss har lagt in, och senapen och rödbetssalladen.

Jag tänker att den kommer att bli bra, den här julen. Men annorlunda.

16 kommentarer:

  1. Frida, mina ögon blir alldeles blanka när jag läser, det blir också fuktigt på kinden. Sååå fint du skriver! Känns också mycket tomt utan den traditionella "införjulinhandlingen".....
    Kramar till er alla, önskar er en fin och god jul, mitt i det annorlunda. /Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi saknar dig också, kära valda släkting.
      Stora varma kramar från oss allesammans till dig<3

      Radera
  2. Nu fick du mig att gråta och le på samma gång. Jag är så glad att du har din älskling och din syster och din mamma och jag är så glad att jag har dig. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finaste du. Och jag är så glad att jag har dig!

      Radera
  3. Jag säger som tjejerna ovan! Jag får tårar i ögonen samtidigt som jag blir alldeles varm inombords! Din tacksamhet såväl som din kärlek till både mamma och kärestan lyser så starkt när jag läser orden du skrivit. Så underbart fint att du har människor runt dig som förstår vad du behöver och som hjälper dig att genomföra!

    Och vet du, det är en annorlunda jul i år, men jag tror att det kan vara en av de allra bästa! För aldrig värdesätter vi saker mer än när vi fått lära oss vad det är vi har. Ni får tillsammans skapa nya traditioner, inte bättre, inte sämre utan bara nya. Och det viktigaste är att du får omge dig med de finaste människorna du har! MÅNGA STORA KRAMAR till dig, käraste Frida!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, min kära, kära vän! Vilken lycka att vi har stött ihop här i bloggvärlden, tänka sig vilken skatt det är <3

      Tusen stora kramar tillbaka, tack för att du skriver.

      Radera
  4. Åh vännen, jag sitter här mitt i natten och läser, gråter och berörs av dina ord. Min familj sover. Alla med förväntan inför den stundande julen. Den vi firar här hemma. Tillsammans. Så som vi brukar.

    De är traditionerna som vi själva skapat och som är så viktiga. Men vet du vad vännen, min mamma sa något klokt till mig inför den första julen då vår äldsta dotter var född. Hon pratade om att traditioner är fint men de är också till för att brytas. Att det nu var dags för oss att skapa nya traditioner. De som vi vill ha. Att det är som det ska.

    Nya traditioner känns lite ovant första året. Just för att de är nya. Men de nya traditionerna kan bli precis lika bra som de gamla. Ja, ibland t.o.m. bättre än de gamla. Förändring kan vara en bra sak också.

    Din kärlek till din älskade, din syster och din mamma lyser genom varenda rad. Precis som din tacksamhet över att ni får fira julen tillsammans. På ett nytt sätt. På ett vackert sätt. Tillsammans. Och det är just det där ordet som jag tycker är det viktigaste och vackraste av dem alla i juletid: tillsammans.

    Tack för att du finns därute i cyberrymden du kloka och fina. Ha en riktigt fin och god jul och ta hand om varandra.♥

    Stor julkram
    Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har så vackra, kloka, omtänksamma ord att skänka. Tusen tack för att DU finns. Och vet du, min mamma läste din kommentar, och hon blev så lycklig och rörd av den.

      Stor julkram tillbaka till dig!

      Radera
  5. Julen är en jobbigt tid, både med gamla och nya traditioner...
    Jag tror att ni kommer att få en riktigt fin jul, ni alla tillsammans...

    Jag önskar dig en riktigt riktigt God Jul och ta hand om varandra
    KRAM Sandra

    psst, ja skicka gärna snön på expressfrakt ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så jättemycket fina Sandra, och jag önskar dig detsamma!

      Stor kram

      Radera
  6. Du beskriver saker så bra. Väjer inte för det jobbiga. Jag tror att ni tillsammans kan skapa något riktigt bra. Blir glad av att läsa att du haft en sådan tur på kärleksfronten. Tänk vad många som skulle kunna vara avundsjuka på dig. Inför nästa år kommer du förhoppningsvis att tänka tillbaka på denna nya trend. Att det blev annorlunda men bra. Det är väl så livet är. Tyvärr. Var sak har sin tid. Om några år kommer du och din syster att minnas tillsammans hur det var vid jularna innan er älskade mamma blev sjuk. Säkert kommer även då tårarna att rulla, men något annnat kommer också att ta vid och bli som ett slags balsam. Ni kommer att skratta åt saker. Bli nostalgiska på ett mer behagligt sätt. Inte må dåligt av det. Mer som en inre och kärleksfull film om något som bara ni upplevt. Ni kommer att vara stolta över den tiden. Jag hoppas och vill att det ska bli så.
    Jag önskar er allt gott. Kram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack för dina kloka ord och för att du hoppas för oss, det värmer verkligen. Det är så fint att människor som du, som jag aldrig ens har träffat, tar sig tid att visa en sådan omsorg om mig och de mina.

      Stor kram,
      Frida

      Och! Du har så rätt, jag har en sagolik tur på kärleksfronten. Jag är lycklig nog att ha funnit min själsfrände.

      Radera
  7. Fina du! Jag hoppas att ni får en underbar jul i det Fortissiska hemmet trots att den är lite annorlunda än annars! Jag vill kika in och lämna en KRAM och önska god fortsättning på julen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack käraste fröken Gredelin! Du är fin du <3

      Radera
  8. Du skriver så innerligt och jag blir alldeles rörd av dina ord. Det är tufft med förändringar, men jag är glad att ni fick fira er jul tillsammans!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket för att du säger så, det gör mig glad i hjärtat!

      God fortsättning önskar jag dig!

      Radera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.