Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

22 november, 2012

Tidstjuvar och fyrkantiga ögon

Sådana här dagar, när ögonen är fyrkantiga av dataskärmen och rumpan värker trots den ergonomiskt korrekta stolen. När fingrarna är krokiga som knotiga trädgrenar om hösten, när axlarna sitter fastlimmade uppe vid öronen, när jag inte har en enda redig tanke kvar i hela huvudet.

När kvällen kommer sådana här dagar, tänker jag på tidstjuvarna i Michael Endes "Momo - eller kampen om tiden". De som lagrar människors tid i sin tidssparkassa och som röker upp den i form av stora, grå cigarrer. Jag tänker på dem och jag undrar var de finns, de där herrarna. Om de möjligen kan tänka sig att bevilja mig ett lån, eller kanske till och med en tidscigarr till skänks? Som kompensation för alla de timmar jag sparat ihop när jag, förlamad av stress vankat av och an med myror i kroppen och i själen, istället för att göra allt det där jag måste göra nu, på en gång, helst igår.

20 kommentarer:

  1. Bästa Frida, jag önskar att jag kunde sända över en stor dos TID! Men nu får jag be dig ta hand om dig och ta små stunder då du bara tänker på andningen, in...ut...

    Kanske har du en deadline att hålla dig till eftersom du känner dig så stressad? Jag minns när man skrivit tentor och liknande och det känns som om tankarna liksom bara är ett enda virrvarr- det är inte skönt! Men lova mig att du andas och tar små micropauser där du ställer dig upp och skakar lite på hela kroppen...

    Och minns att vi är många som hejar på dig! Som tycker att du är världens bästa oavsett om fingrarna är krokiga och ögonen fyrkantiga! Stor kram och massa kraft!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finaste, käraste du, du är ju en underbaring!
      Och ja, visst var det en deadline som jagade mig blodig och bet mig i hasorna! Nu har jag dock besegrat den och kunnat pusta ut långa stunder på soffan ; )
      Världens största kram till dig!

      Radera
  2. Ibland behöver dygnet mer timmar!! Jag hade inte tvekat om en tidsparkassa så bra det hade känts!

    Ha en fin dag
    Kram

    SvaraRadera
  3. jag brukar pausa med hög musik och dans genom hela huset, fast mest i köket. skaka loss hela kroppen och bara dansa. för jag blir galet stel och eländig av att bara sitta still vid datorn eller dylikt. hoppas det känns bättre nu verkligen och jag önskar också mer tid. trots ej jobb är det liksom galet fullt upp och jag stressar inuti..alltid typ. brukar drömma om att man inte behövde sova alls. tänk vilka böcker man skulle hinna skriva då..!

    kramar en fredagkväll, Lycke
    (ska skicka vidare när tiden kommer ..)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilket underbart paussätt, att fladdra genom huset så där! Det ska jag ta fasta på, jag dansar på tok för lite känner jag i hela kroppen, när du beskriver det så = )

      Och den där stressen som finns inuti, den är nästan den värsta och svåraste för den gnager på själen tycker jag.

      Kramar!

      Radera
  4. Jag hoppas att axlarna har fått komma ner till rätt läge igen, att fingrarna har rätat ut sig, ögonen återfått sin vackra form och värken i rumpan har gett med sig. Att du har en skön och avkopplande helg framför dig och att du aldrig glömmer bort att du är bra Frida. Bra och good enough.

    Stor kram
    Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det, jag har fixat min stressade deadline, kroppen har återfått sin ordinarie form och det är möjligt att andas igen.

      Och tusen tack, för att du, som alltid skänker mig så varma ord!

      Stor kram

      Radera
  5. Åh, den där underbara pjäsen... Jag minns den så väl, eftersom min bror var med och spelade den, för typ hundra år sedan... Säg till mig om du hittar de där herrarna, för jag behöver också mera timmar NU. Typ.

    Kraam
    Petronella

    SvaraRadera
  6. Idag länkar jag till dig:)
    http://lemedlevern.blogspot.se/2012/11/intrade.html
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande, ska genast kika in till dig!
      Kram

      Radera
  7. Michael Ende tillhör ju till mina barndomsfavorit författare. Och de rökande tidstjuvare tyckte jag var skitläskiga, och det är dem ju fortfarande.
    Ibland är det svårt att skapa sig tid, jag har förra vecka och trampat rund/rund i hamstarhjulet. Men ibland räcker som du skrev inne hos mig en extra kopp kaffe eller en kort promenad. En liten break out, bara!
    Hoppas att du kan ta dig en liten andningspaus
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är de läskiga, man vet ju aldrig var de tänker dyka upp eller vad de tänker ställa till med!

      Hoppas också du fått lite ro = )

      Kram

      Radera
  8. Hej Frida!
    Har tackat dig idag...
    Ha en fin söndagskväll!

    Kram
    Petronella

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tusen tack, så fint!

      Kram,
      Frida

      Radera
  9. Yoga är härligt, men ibland blir jag lite rastlös av att vara där :-) Så mycket tankar och funderingar som hinner passera i huvudet!

    Ha en härlig tisdag
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan jag tänka mig, att det sätter fart på tankarna också = )

      Tack detsamma,
      kram

      Radera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.