Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

28 november, 2012

Play it forward del 2

För en tid sedan förärades jag till min stora glädje den finfina utmärkelsen "I love your blog" av mina vackra bloggvänner Queen of Kammebornia och fröken Gredelin. Jag svarade på Queen of Kammebornias frågor i inlägget Play it forward del 1, och nu har turen kommit till fröken Gredelins!

Vem är din största förebild i livet och varför just den personen?
 Alla människor som kämpar för utsatta gruppers rättigheter, många gånger med sina liv som insats.

Fira jul i ett snötäckt Sverige eller på stranden i Australien?
 Jag tycker verkligen inte om snö. Eller...jag tycker inte om snö när den har legat för länge och blivit pissgul och jämngrå och moddig och kryper in i själen och skelettet, med en kyla utan slut. En tid om året däremot, önskar jag mig den: Från och med första advent till och med veckan efter nyår.

Så svaret måste bli ett snötäckt Sverige även om det river hårt i ett gammalt backpackerhjärta att tacka nej till den soliga stranden...

Hur var du som tonåring?
Trasig, trasslig,taggig, vilse, arg och väldigt kreativ. Oförmögen att välja mina strider. Ofta, ofta, ofta ledsen ända in i själen, men hade så svårt att ta emot utsträckta händer som kunnat skänka tröst och stöd.   

Vilken är din absolut bästa egenskap?
Min empatiska förmåga.

Vad ser du som den viktigaste egenskapen hos en partner?
Om jag hade kunnat sätta in en bild på min älskade hade jag gjort det, men han är alldeles för privat för att vilja vara med på kort i sådana här sammanhang. Det är synd, för det hade varit det perfekta sättet att svara på frågan, eftersom hela min älskade personifierar allt det jag tycker är viktigt hos en partner. Om jag ändå ska välja en egenskap av många blir det "en stark empatisk förmåga".

Hur kom det sig att du började blogga och vad är ditt mål med din blogg?
När jag började blogga var det framförallt för att jag ville hitta en ny plattform för mitt skrivande. Jag ville hitta ännu ett sätt att nå ut med mina tankar och texter. Jag ville också bekämpa prestationsångesten. Det tillhör ju bloggens natur att man inte kan sitta och fila på en text i evigheters evighet.

Och sedan...åh, vilken oväntad lycka bloggandet för med sig! De är som underbara presenter, alla dessa vänner som jag mött i bloggvärlden. All värme, all kärlek, alla tankar, känslor och ideér jag får ta del av. Det är guld värt.

Om du skulle flytta från den ort du bor nu, var skulle du helst vilja hamna?
Svaret på det blir alltid och automatiskt Lissabon, men om jag ska svara något mer realistiskt, troligt och livsanpassat, skulle jag vilja flytta neråt västkusten. Jag tillbringade mina första år i norra Bohuslän och har alltid längtat tillbaka till naturen och framförallt havet där. Dessutom tycker jag om att man kan stiga på ett fartyg och resa iväg och ta sig till andra länder ganska smidigt och lätt, från den delen av Sverige. Så, någonstans i Göteborgstrakten skulle jag välja, helt klart.

Vad får dig att skratta?

Det är mycket det! Som till exempel det faktum att några av grannarna i kvarteret har skaffat en julbelysning som antagligen inte riktigt blev som de tänkt sig, eftersom de alltid (och bara då) har persiennerna neddragna när de har den tänd....och det förstår jag, eftersom ljuset från den får en att titta ut genom fönstret för att se om det står ett uttryckningsfordon med påslagna blåljus utanför.

Rekommendera en blogg som du gärna läser...
Förutom de bloggar jag lyfte fram när jag skickade vidare bloggutmärkelsen, vill jag rekommendera Arga Klara som jag läser varje dag. Hennes blogg är skarp, humoristisk, välskriven och rapp, och även om jag inte alltid delar hennes åsikter, blir jag glad av att läsa hennes texter.

Vilken bok eller film har gjort störst intryck på dig?
Boken är "Molnens bröder" av Barbro Lindgren. Jag väljer den för dess förunderligt vackra språk och för sin starka, varma empati för de psykiskt sjuka och sköra människor som den skildrar.

Filmen är Magnolia. Jag vet inte hur många gånger jag har sett den. Också den utmärker sig för sin värme och empati, när den skildrar en grupp människor som söker förlåtelse, kärlek, närhet och mening. Aimee Manns fantastiska soundtrack gifter in sig i berättelsen och blir en del av fotot och den otroliga skådespelarensemblen. Mitt råd är dock att ni ser den minst två gånger, för historierna är många och pusslet är stort, så det kan ta tid att foga samman bitarna. 

Vilket resmål återvänder du alltid (gärna) till?
Tveklöst Lissabon. Den staden äger en del av mitt hjärta, och jag ser den som en av mina hemstäder. Redan första gången jag besökte den, kände jag mig hemma. Sedan dess har jag återvänt dit flera gånger och också bott där under en tid.

Det var det, det var fint att få svara och tänka på frågorna. Tack, fröken Gredelin!

12 kommentarer:

  1. Jag bara älskar dina svar, ditt sätt att skriva och formulera dig :) kul att få läsa dina svar från fröken Gredelins frågor!!
    Jo men kom du till Göteborg, vi finns här med öppna armar! Lissabon där har jag aldrig varit, kanske något att fundera på, så som du beskriver det :)

    Ha en fin kväll
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tack, så glad jag blir över dina ord! Hurra!

      Det låter fint att Göteborg väntar, vem vet, en vacker dag kan jag vara där = )
      Tycker absolut att du ska ta en tur till Lissabon, det är staden verkligen värd.

      Önskar dig en fin helg!
      Kram

      Radera
  2. Jag har aldrig varit i Lissabon men längtar dit när du skriver om det :) Och det där med snön... kunde inte ha skrivit det bättre själv :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, också när det kommer till snö, tycks vi vara samma andas barn = )
      kram

      Radera
  3. ja den empatiska förmågan..så mycket viktig, och så fin att få i sin partner också. och så mycket intressant att läsa och du påminde mig om Magnolia. måste verkligen se om den snart..
    vi har snö här nu och jag fryser trots fleecehoodie och tjocksockar. Vidas födelsedag idag. tusen tack för dina ord. den här tiden är lite tung någon dag, men hon finns här med oss det känner jag så starkt..det är fint..

    kramar en torsdag, Lycke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänker på dig, de dina och lilla Vida särskilt mycket dessa dagar, när det skulle varit hennes födelsedag...och är säker om, liksom du, att hon finns hos er, mitt ibland er, med sina skimrande änglavingar.

      Stora, varma kramar

      Radera
  4. Vad kul att veta mer om dig! Lissabon har jag aldrig rest till, kanske vore nåt? Nej, det finns nog ingen länk, men du missar inget, jag lovar...

    Kram
    Petronella

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lissabon är verkligen en stad väl värd att besöka = )
      Synd att det inte fanns någon länk, jag är inte säker på att jag inte missar något ; )

      Kram,
      Frida

      Radera
  5. Jag säger som jag brukar: Lisboa längtar efter dig! Amo-te ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag är som Lissabon, fast med dig!

      Radera
  6. Jag var en kortis i Lissabon förra året då vi besökte Portugal en vecka. Blev väldigt förälskad i landet som helhet och skulle gärna återvända! Vad fantastiskt roligt att få läsa dina svar:) Ska absolut kika in hos Arga Klara, jag blir så glad över nya bloggtips:)

    Jag tycker mig minnas att du efterlyste en tidning med bra recept inför jul och nu när jag ligger där jag ligger så att säga så fortsätter jag mitt läsande av julmagasin. Elle mat och vin har jag nog redan rekommenderat men nu också läst det nummer som är aktuellt (nr.8 tror jag det var?) och jag tycker att den innehåller det mesta, både mat och bak inför julen och en hel del tips på allt möjligt. Den är min favorit av matmagasinen, inte bara för en bra insida men också för en läcker utsida som man gärna har framme för att glädja ögat. Så om jag ska tipsa om någon blir det den:)

    En stor varm kram till dig min fina Frida!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är både Lissabon och Portugal fantastiska = )

      Åh, tack för tipsen! Tidningen låter precis som det jag söker, ska se till att skaffa mig den.

      Så skönt att höra ifrån dig, min fina vän, jag tänker på dig så och hoppas verkligen att du ska få bli frisk snart igen!

      Stora, varma kramen!

      Radera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.