Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

20 november, 2012

Play it forward del 1

Tänk, när jag som allra bäst behövde det, kom en present farande genom rymden och landade rätt ner i knät på mig, bara så där. Och när jag precis hade hunnit bli jättelycklig över den, så stod det inte på innan det kom ännu en present, och jag blev lika lycklig ett varv till. För inom loppet av två dagar har jag fått den fina utmärkelsen "I love your blog", av två av bloggvärldens vackraste människor, vilka jag är lycklig nog att kalla nyfunna vänner; Queen of Kammebornia och Fröken Gredelin. Tusen tack!

Det fina med de här presenterna är att de inte bara kommer mig till gagn, utan att jag får skicka dem genom rymden, så att de kan glädja ännu fler!

Så här finurligt fungerar de nämligen:

Välj 11 favoritbloggar
Berätta på din blogg vilka du vill ge utmärkelsen till och länka till deras bloggar


Kopiera post-it-lappen och sätt den på din blogg

Svara på de frågor du fått

Hitta på nya frågor för de 11 som du ger utmärkelsen och skriv på deras blogg att de har fått den

Jag har ju inte mindre än tjugotvå stycken blogawards att dela ut, men jag är ganska ny i bloggvärlden och känner inte till så många. Därför blir det en lite mindre skara jag skickar utmärkelsen till, men de är alla fantastiska bloggar som jag rekommenderar av hela mitt hjärta:

Illusionisten - för hennes egensinniga, finurliga vardagsbetraktelser.

Ankis blogg - för hennes poetiska ord på de ögonblick som är hennes vardag, samt för hennes engagemang för kvinnors rättigheter.

Den vassaste kniven - för hennes hemtrevliga beskrivningar och bilder från hennes hemby, samt för hennes välformulerade kängor till dem som förtrycker människor.

Min plats i solen - för att hennes stora, varma hjärta genomsyrar såväl hennes inlägg som de kommentarer hon lämnar hos dem bloggar hon själv läser.

Trollkarlen Odini - för hans krumeluriga ordtrolleri. Jag vet att han inte bloggar aktivt just nu, men jag vill ändå visa honom min uppskattning.

Till vidas ära - för att hon, med sina sköra, poetiska inlägg och sitt kärleksfulla bemötande, fått en självklar plats hos mig, vår korta bloggvärldsbekantskap till trots.

Prinsessorna på Bellevue - för den ombonade, hemkära känsla hon förmedlar, och för att hon så ofta skänker mig ett stort leende.

Jag vill också lyfta fram Fröken Gredelin och Queen of Kammebornia. Queen of Kammebornia för att hennes blogg är som en kärleksfull, varm och fantasirik utflykt, och för att hon är min besläktade själ. Fröken Gredelin av skäl som jag skriver om här. Om ni vill och har kraft får ni gärna svara på mina frågor ni också, drottningen och fröken, det vore roligt att höra era tankar!

Sådärja, det var utmärkelserna det. Tack allesammans för att ni finns! Ni gör naturligtvis som ni själva vill med de frågor jag ställer till er, men här kommer några stycken i alla fall:

Vilken är din bästa tid på dygnet ?

Vad ville du bli när du var liten?

Vilket är det vackraste, fulaste och roligaste ordet du vet? (Förstår att det är frågor direkt från en ordnörds hjärta som inte alla går runt och funderar över, men vill höra efter i alla fall.)

Vad skulle du vilja vara otroligt skicklig på?

Vem skulle du vilja vara om du inte fick vara den du är?

Vad skulle du önska att du kunde tro på?

Vilken låt lyssnar du på när du behöver: 1. Elda på din ilska. 2. Gråta ut. 3. Få utlopp för din glädje.

Nu till frågorna jag ska svara på. Jag har en hel bunt, en från Queen of Kammebornia och en från Fröken Gredelin, men jag är väldigt förtjust i att svara på sådant, som tur är. Det är dock lite mastigt att besvara allesammans i ett och samma blogginlägg, så jag har valt att dela upp det i två. På så sätt har jag ju också chansen att skicka vidare utmärkelsen till fler bloggar, om det skulle vara så att jag missat någon som jag hade velat ha med. Hur som helst, jag börjar med Queen of Kammebornias frågor, eftersom jag fick dem först:

Mitt motto: "Reality is overrated" och "I det riktiga livet är också allting möjligt." De kan tyckas vara två motpoler, men för mig är det viktigt att livet rymmer båda dessa storartade insikter.

Favoriter: Är för närvarande mina tofflor. Vi är oskiljaktiga. Om de inte blev så skitiga på undersidan av alla intrampade smulor på vårt köksgolv, skulle jag sova med dem på nätterna.

Läser: Författare med ett vackert språk. Hur de målar med orden är minst lika viktigt som själva historien. Exempel på sådana författare är Sara Stridsberg, Barbro Lindgren, Monica Fagerholm, Anna Jörgensdotter och Sofi Oksanen.

Älskar att tillbringa en eftermiddag: På biblioteket eller i en riktigt stor, välsorterad bokaffär.

Saknar: För alltid min farmor ("Den gråhåriga kvinnoarmén"  och "Farmors ring och symboliken") som inte lever här på jorden längre. Det är så mycket som jag hade velat fråga, visa och berätta för henne.

Vill göra jätteofta: Ligga på soffan och sträckglo på teveserier, som Gilmore girls, Greys anatomy, Weeds, och Mad men för att nämna några.

Tycker om som jag inte trodde jag skulle göra: Fundera kring balkongplantering. Vad hände liksom?

Bakar: Med nyupptäckt passion och entusiasm! Läser recept slaviskt och följer Hela Sverige bakar med stort intresse.

Somnar: Alltid på tok för sent. Är en nattuggla som aldrig förstått poängen med tidiga kvällar och morgnar. ("Det händer på natten")

Favoritparfym: Har jag ingen. Jag blir alltid stormförtjust när någon skänker mig en flaska, men sedan glömmer jag bort alltihop och parfymen blir stående på sin hylla, ensam och övergiven.

Har jag svårt att låta bli att bläddra i om den ligger framför mig: Allting egentligen. Jag är en rastlös själ.

Tackar aldrig nej till: Ett gott rödvin och / eller en dans.

Vill tipsa om: Lissabon som resmål. Min älskade stad där jag genast kände mig som hemma, som jag bott i en tid, och som jag alltid återvänder till i såväl verkligheten som i mina drömmar.

Så stolt så jag håller på att spricka: Över min syster ("Along the way we´ll share...everything") som med sin klokskap, passion och sitt stora hjärta, fortsätter att kämpa för att ge sina elever en bra skoltid, trots att den skolpolitik som förs i Sverige gör det allt svårare att vara lärare.

Så. Nu är jag alldeles vimmelkantig i såväl datafingrar, huvud och själ, så adjö allesammans, för nu.

20 kommentarer:

  1. Åh vad roligt att läsa!! Och vad härligt med bloggtips! Det är några helt nya för mig och då är det ju så kul att få kika in hos dem! Tänk vilken bra award som faktiskt lyfter fram bloggar som man annars inte skulle hitta! Stor kram och trevlig tisdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det roligt att den finns, så att alla vi som driver mindre bloggar, kan hjälpas åt att lyfta fram varandra = )
      Stor kramen!

      Radera
  2. Tack rara du vad glad jag blir!! har inte hunnit runt så mycket nu när vi jobbar så för att få färdigt ett sovrum till oss :) men jag tycker mycket om det här hos dig vet du! idag ska jag slipa vidare på taket ***

    kramar om, Lycke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fina, vad roligt att få glädja dig och att du trivs här, precis som jag trivs hos dig = )
      Följer er renovering, det är så fint att se hur det växer fram, allting.

      Varma kramar, Frida

      Radera
  3. Tusen tack, snällaste Frida! Glad och stolt!!! Stort grattis till din egen fantastiska utmärkelse också och tack för bloggtips!

    Stoor varm kram
    Petronella

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att höra Petronella = ) Och den där awarden, den hamnade helt rätt hos dig!

      Stor varm kram tillbaka,
      Frida

      Radera
  4. Jag tycker om att läsa allt du skriver Frida! Och jag klurar på frågorna. Stor varm kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack vännen = ) Och vad spännande, ska bli roligt att se dina tankar sedan!

      Stora kramar

      Radera
  5. Och det är ju intressant att just de författare du nämner hänför mig med sitt språk! För att inte tala om Thomas Tidholm! Intressant att vi väljer samma men inte så konstigt kanske. Kram!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. = ) Det är fint som snus! Men Thomas Tidholm har jag missat, honom ska jag kolla upp = )

      Stor kram

      Radera
    2. Han har skrivit poesi som är fantastisk och sen har han skrivit barnböcker som hans fru AnnaClara Tidholm illustrerat - Kaspers alla dagar är finast i världen. Knacka på och Varför då och Apan fin är andra favoriter. Kram!

      Radera
  6. Tack för dina fina rader hos mig! Gjorde mig glad.
    ...ska kika vidare. Kul att hitta nya platser :)

    Gabriella

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. Vad roligt att höra och vad kul att du tittar in = )

      Allt gott,
      Frida

      Radera
  7. Grattis till dina båda awards!!!

    Jag ser fram emot att läsa dina svar!!!
    Det var inga svåra frågor men ändå satt jag där och kliade mig i huvudet och pratade med mig själv och tillslut blev det ju riktigt bra :-)

    Ha en härlig dag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket och grattis tillbaka till dig = )
      Ja, de där frågorna kräver lite eftertanke ; ) Det är rätt roligt att behöva tänka efter!

      Ha det gott!

      Radera
  8. Grattis till dina mycket välförtjänta awarder Frida. Du är värd alla awarder som finns här i bloggvärlden. Att kika in här hos dig är som att få själen omfamnad. Att få känna sig som en deltagare i ett samtal om livet. Här trivs jag bra.

    Roligt att läsa dina svar på frågorna också och lära känna dig lite ytterligare.

    Sedan ett stort tack för att min blogg är en av de du lämnar awarden vidare till. Vad glad och rörd jag blir och dina fina ord om min blogg... ja, de spar jag i hjärtat och plockar fram de dagar då jag tvivlar. Tack kära Frida.♥

    Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och dina ord, ja, de går rakt in i hjärtat på mig. Jag fick tårar i ögonen när jag läste dem. Jag ska skriva upp dem och ta fram dem dagar när det känns tungt och grått.

      Jag är så glad över att få ge awarden till dig. Du skänker så mycket värme och omtanke här i blogguniversum. Det är värt så mycket för så många människor, inte bara för mig <3

      Stora kramen,
      Frida

      Radera
  9. HURRA!!!! Nuuuuu har även jag lyckats läsa ikapp dina inlägg. ÅH I LOVE YOUR BLOG också!!! Den enda jag följer faktiskt. När jag får mer tid (om ca 18 år) så ska jag kika in på dom som du rekommenderade. Plus att jag själv ska starta blog (läs: utlopp för allt). Om 18 år alltså. Kanske tidigare. Om terroristen tilåter. Kanske jag säljer/hyr ut honom imorgon. Fast förmodligen inte. Han är ju söt.
    Hmmm... I LOVE YOUR BLOG!

    SvaraRadera
  10. Å, TACK, fina du! Vad roligt! Och så roligt att få läsa lite mer om Frida=)

    SvaraRadera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.